Flaskegjæring - knapp tid

Jeg lånte bort bryggeutstyret mitt til en kollega sist helg for at han skulle brygge sin egen ale til et rakfisklag han skal ha lørdag 7. november. Han har vært observatør og medhjelper hjemme hos meg ved en anledning, men nå var han overlatt til seg selv, riktignok med grundige skriftlige anvisninger og åpen telefonlinje (kollegaer= null tellerskritt). Alt gikk bra med bryggingen, som altså foregikk fredag 16. ds. Spørsmålet mitt er bare hva som anbefales for at han skal ha klart (dvs ferdig) ale med futt i til den 7.11. Det er vel bare tiden og veien i beste fall. Jeg har sagt at han kan ta en omstikking etter en uke, sekundærgjæring en ukes tid og deretter flaskemodning med sukker i åtte dager. Men kanskje det er mulig, og en bedre løsning, om han dropper sekundærgjæringen og fremskynder flaskingen noen dager? Gir dette bedre muligheter for å få skikkelig futt i flaskene uten at gjæringen i bøtta avsluttes for tidlig? Andre løsninger?

Han brukte 11 g Brewferm (?) K-97 overgjær, rehydrert. OG ble målt til ca 1.050. Det begynte å boble første natten/morgenen.
 
Hei Henning

Ikke det at jeg er en ekspert på området, men etter det jeg har lest meg frem til, her på forumet og ymse andre steder, så ville jeg heller ha latt det stå på primærdunken i 10-14 dager for så å flaske direkte. Med tanke på at han har dårlig tid tror jeg det holder med rundt 10 dager på dunk. Om han har muligheten bør han sette dunken kaldt i opp mot et døgn før han flasker, på den måten vil mye av gjæren falle til bunnen av dunken og han vil ha en bedre sjanse for klart øl.
Saken blir vel en litt annen om han har tenkt til å tørrhumle, men det skal han kanskje ikke første gang?

Som sagt er jeg ingen ekspert, men kjenner jeg folka her på forumet rett er det snart noen med mer erfaring enn meg som kan avkrefte eller bekrefte det jeg sier. ;)

Peter
 
Begge øllene jeg har flaskegjæret har det vært bra med kullsyre etter en uke flaskegjæring.
Bare husk at det må stå varmt 20 +.
Ikke bruk sekundærgjæring, la det gjære ut 10 dager å ta en måling og så en ny 2 dager etter. er det ikke noe forskjell er det bare å flaske.
Enig at det kan være greit å sette det kaldt ett døgn for å felle ut litt gjær.
Lykke til ;D
 
Hvis man har dårlig med tid, inneholder denne artikkelen en del tips:
http://www.byo.com/stories/article/indices/19-brewing-tips/1429-speed-brewing
 
Sekundær"gjæring" er helt unødvendig og i verste fall skadelig for ølet. La det stå i primærkaret til det er en uke igjen. Sjekk ølet. Hvis aktiviteten har gitt seg og ølet har begynt å klarne, kan det tappes på flaske og settes varmt en uke. Hvis ikke, er det bare å si bedre planleging neste gang.
 
Jeg ville heller gitt ølet to uker på flaske, om det allerede er utgjæret. Sett det kjølig, og tapp på flaske på fredag.
 
Kollegaen melder at ølet ble tappet på flaske direkte fra primærgjæring i går kveld, gjæringen var da unnagjort med FG=1.010/011. (OG=1.050). Da skulle det være rikelig tid til "bottle conditioning", 10-11 dager. Jeg har innprentet ham at flaskene må stå i lun romtemperatur, så dette burde gå bra. Nå gjenstår bare å lage passende etiketter til rakfisk-alen :ilike:

Hvis smaken blir mislykket, evt. fordi ølet viser seg å være infisert, skal han heller få en kasse eller så av diverse av min lagerbeholdning. Denne omfatter f.t. APA, Oatmeal Stout, Exportlager, Juleøl, Weizenbock og en gyllen Erdinger-klone (byttet ut noe av den lyse hvetemalten med mørk hvetemalt), til orientering. Min "Nearley Barley Wine" - mitt 14. all-grain brygg siden starten 1.3.09 - er antakelig for fersk til å være særlig interessant,  brygget 12. oktober og flasket sist helg. Jeg kaller den "Nearley" fordi alkoholstyrken ble litt lav, ca 8,2%. :laugh: Og jada, jeg vet at rett stavemåte er "nearly" men dette er dikterisk frihet! :yes:
 
Henning1 skrev:
Jeg kaller den "Nearley" fordi alkoholstyrken ble litt lav, ca 8,2%. :laugh: Og jada, jeg vet at rett stavemåte er "nearly" men dette er dikterisk frihet! :yes:

Har du havna over 8 skulle det ikke være noe i veien med å kalle den en Barleywine. Da er det i tilfelle andre faktorer som spille inn. Det er jo ikke alkoholstyrken som bestemmer hva øllet blir. men smaken og karakteristikkene. Der spille jo alkohol en rolle :)
Barleywine ligger mellom 8 og 12 (Retningsmessig)
å kalle 8,2% for svak... ;)
 
Takk for svaret, Riis'en, dette var beroligende å høre. Jeg sammenlignet med Gahrs Andhrimner BW med OG på over 1.100, mens jeg selv oppnådde 1.078 (og FG 1.018 med tilsatt sukker (100 g til 16 liter) til flaskegjæring). Kanskje jeg har regna feil for den del  ::) Tror jeg beholder navnet uansett, det er litt schwung over det, synes jeg sjøl da...
 
Steinarja skrev:
Hva med "Barely barley wine" ;D

Ja, forslaget ditt var absolutt et strå hvassere! Både mht lyden av ordet og hva det betyr. Jeg ville oversette det med "så vidt" eller "knapt" og det er jo nettopp det som er tilfelle, ihht hva Riis'en skrev. Gennialt - takk!
 
Jeg lurte på å hurtigmodne flasker i varmeskap som holder 26 - 30 grader. Den ene er en ale som gjærprodusenten anbefaler en gjæringstemperatur  på 18 -20  og den andre er en sterk øl som har gjærprodusenten anbefaler en gjæringstemperatur på 9-13 grader. Begge er ferdig gjæret og nylig flasket, men skulle hatt modnet de litt ekstra fort pga NM. Kan det være skadelig å hurtigmodne de et par uker på nevnte temperaturer..?
 
Jeg syns å huske at Nøgne Ø bruker relativt høy temp for modning/karbonering. Men det er ikke alt fra den helga jeg var der jeg husker like bra, så kanskje noen andre kan av/be-krefte dette?!
 
Litt usikker på den nøyaktige temperaturen Nøgne Ø bruker, men jeg lurer på om de lar ølet stå i noen dager på 25 °C. Jeg ville ikke gått høyere enn det, siden økte temperaturer får alle oksidasjonsprosesser til å gå langt raskere.
 
Tilbake
Topp