Flaskegranater - et mysterie?

Toby T skrev:
Dette er etter gjæringen, så det skal ikke bli mer alkohol som jeg har skjønt det... eller dannes det alkohol i tillegg til CO₂ på kondisjonering?

Det er en "ekstra gjæring" når du tilsetter mer sukker. Forskjellen er bare at du fanger CO2en som lages i stedet for å slippe den ut gjennom gjærlåsen. Sukkeret du tilsetter ved flasking blir også til alkohol når gjæren koser seg med den.

Ja, all gjæring av sukker blir til alkohol også, i forholdet 50/50 alkohol/CO₂. presisert blir 2 kg. sukker til 1 kg alkohol og 1 kg CO₂.
Det er derfor du har x4 i formelen din, først x2 fordi halve blir til CO₂ og x2 fordi egenvekten er 2 (1,97) og du regner jo med volumenheter.  :)

EDIT:
Litt sent svar til Sir. Toby

Aha!

Takker og bukker for svar. Som selvsagt fører til litt mer spørsmål...:)

Og det forklarer også litt om hvorfor jeg hører at man tilsetter ekstra gjær - var litt nervøs for dette siden jeg ikke gjorde det. Ellers må jeg innrømme at jeg ikke helt skjønner forholdet mellom vekta på CO₂ på ca 2 og hvorfor man så ganger med 4. Skjønner gangingen med 2 fordi det går til CO₂ og etanol, men ikke helt den siste doblingen. Uansett, så er formelen enkel nok.

men siden jeg da har lagt til O'store mengder 12g pr liter, så vil det si at jeg har tilført 6 gram etanol pr liter. Vil det si at jeg har tilført / økt alkohol prosenten med 0,6 prosentpoeng?

Edit: dette var da gjæret jeg brukte: http://www.whitelabs.com/beer/strains_wlp550.html Ser dere hvor mye dette takler av alkohol for det stopper å gjære?

Du øker med mer enn 6 siden egenvekten på alkohol er litt lavere en vann.

Så denne 2 gangen, som egentlig ikke betyr så mye å vite noe om, Du ønsker 4 liter Co2 i 1 liter av ølet ditt, 4 liter Co2 veier 8 gram, derfor første 2 X, siden det blir 50/50 alc/Co2 må det igjen ganges med 2.
Dette er bare en forklaring på hvorfor ølet ditt som allerede har 0,83 volenheter Co2 ganges med 4.

Takker.

Der skjønte jeg hva som skjer. 4 liter CO2 veier noe under 8 gram. Siden  sukkerlake produserer 50/50 CO2 og etanol så blir det 16 gram. så trekker jeg fra det som allerede er i flaska øllen

Nydelig.

Summa summarum - vente litt og satse på at gjæren håndterer all sukkeret og gjør det om.

Takk for hjelpen!

Nettopp.
Jeg er ikke ekspert på ettergjæring på flaske for karbonering siden jeg bare har brukt det partre ganger, men da har ølet stått på et teppe på et varmt badgulv og gjæringen har vert unnagjort på få dager, eller under en uke for å si det sånn. Sterkeste øl da bare 6,6 % i utgangspunktet og med bare 2-2,2 gram sukker pr. liter.

Mener at jeg har lest (Howtobrew?) at på ett eller annet vis blir trykket høyere når flasken ikke er full. Noen kan sikkert korrigere/supplere dette. Prøvd en full flaske?

Ja, det er faktisk bedre plass til CO₂ i en full flaske enn en tom, altså full av veske.
Ex med 2,5 volenheter. da vil trykket værer 1 bar ved 10 grader. fordi ølet "absorberer" CO₂, men fyller du 2,5 liter i en tom flaske blir trykket 2,5 bar, så jo fullere flaske jo mere CO₂ og lavere trykk.

Edit Absorberer i "" fordik det er sikkert egne begrep og forklaringer på hva som skjer.
Dette kan ikke sammenlignes med fylling av Co2 flasker hvor trykket er 50 bar og Co2en blir flytende.

Eivindrs: det er også noe jeg lurte på, så jeg er nysgjerrig på hvordan en full flaske er.... men kan jo vente til helga med å åpne den , så får den litt mer tid til å omdanne sukker til CO2. Men ja, dette er jo meget spennende!:D

Oddvar: 2,2 g/liter ja.... jeg burde nok ha brukt en maks 8g/l - men det skal jeg huske til neste gang....!
Og takker for trykk forklaringen. Dette er jo noe jeg burde ha visst - men ser at jeg har glemt litt fysikk her...

Og siste spørsmål for å se om jeg har skjønt dette: siden egenvekten av etanol er 0,8, så vil 6 g / liter tilsvare 0,6*1,2 = 7,2 g / liter dvs en økning på 0,72 prosentpoeng?

vekt og volum av alkohol regner du like godt på som meg ser jeg.

2-2,2 gr. liter er på en Russian Imperial Stout, 2 synes jeg var litt lite, 2,2 mer mot passeligt, ellers er det øltypene som avgjør Co2 nivå. hvor det meste står her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html

Det var der jeg fant at 4 volenheter for en belgisk wit var i øvre grense, og jeg ville suse til siden jeg var litt skeptisk til vørtersmaken. Men nå får vi jo se hvordan det har klart å konvertere seg til helga da. Regner med det skal være ferdig da og håper all laken er borte. Og så har jeg kanskje lært å begrense meg litt.....:)

Takker for hjelpa iallefall! Godt med svar fra dere alle.

Halvfulle flasker til karbonering er rissikosport... :)
Ihvertfall med såpass kraftig karbonering.
En annen ting er at det burde vært ferdig karbonert etter to uker.. Selvfølgelig med forbehold om alkoholstyrke, og gjærmengde/kvalitet som ble med over i flaskene....

Tilbake fra ferie og har testet øllet mitt....

Er det noen tips for hvor tynn sukkerlaken skal være? Jeg har en ganske stor teori om at laken ikke ble fordelt og havnet stort sett i den siste flasken. Så alle andre flaskene er ganske flate.

Så da har jeg to spørsmål:
1. hvor tynn skal sukkerlaken være? Jeg kokte opp i litt vann, ikke i mye, og stakk det om i en egen dunk. Men noe gikk altså galt.
2. Hvordan kan jeg øke CO2 en i flaskene mine? Det finnes tabletter som man kan legge opp i hver flaske - er det den beste løsningen? Jeg ser for meg at å legge korrekt mengde ny sukkerlake i hver flaske er ganske vanskelig...

Noen ideer?

Sukkerlaken har etter min erfaring problemer med å blande seg med vørteren grunnet temperatur og gravity. Jeg tapper til omstikkingskarret, 2-4 liter tilsetter halve laken, venter mens jeg rører litt veldig forsiktig til over halvparten er tappet. Da tilsetter jeg resten av laken og fortsetter røringen til alt er ferdig.
Det hjelper på, og karboneringen er tilnærmet lik i alle flaskene, selv om noen få får litt mindre noen ganger, men det skyldes nok flaskene/korkene.

magne1972 skrev:
Sukkerlaken har etter min erfaring problemer med å blande seg med vørteren grunnet temperatur og gravity. Jeg tapper til omstikkingskarret, 2-4 liter tilsetter halve laken, venter mens jeg rører litt veldig forsiktig til over halvparten er tappet. Da tilsetter jeg resten av laken og fortsetter røringen til alt er ferdig.
Det hjelper på, og karboneringen er tilnærmet lik i alle flaskene, selv om noen få får litt mindre noen ganger, men det skyldes nok flaskene/korkene.

Gjør det på samme måte. Aldri noen problem :)  :biersmile:

Takker for svarene!

Dette skal jeg huske, og høres logisk ut

Har dere ellers forslag på hvordan jeg kan legge til CO2 på flaskene mine nå? Jeg må selvsagt åpne de hvis jeg skal legge til, men har dere forsøkt å bruke slike capsler?

Alternativt er selvsagt å la de være litt daue, men jeg vil nok forsøke med tabletter på et par hvis det ikke er bedre løsninger.

Jeg ville ikke gjort noe, hvis øllet er godt, bortsett fra litt lite kullsyre er det ikke verdt risken. Drikk det som det er.....

Tilbake
Topp