Flaskekonkurranse mars/april 2012: SMaSH

De engelske bryggeriene brukte gjerne en andel malt av seksradersbygg for å få litt mer enzymatisk futt i mesken.
 
Hei.

Henter opp denne tråden igjen ettersom det sikkert er fler en meg som ikke har sett den, eller glemt den. Jeg fant den når jeg søkte litt her ettersom jeg hadde tenkt å legge ut en 1.1 utfordring som et enklere svar til 11.11.11 utfordringen.  Smash-brygging virker ganske lærerikt, så jeg har planer om å sette noen dunker av det; det må jo være en glimrende måte å bli kjent med både malt og humle. 

Anders Christensen skrev:
Et poeng ved denne konkurransen er nok å velge en malt som har nok «diastatic power» til å kunne brukes, og generelt betyr det at jo mørkere malten er, jo mer tricky er det å brygge med den. Et annet poeng er nok å velge en høykvalitetsmalt, slik at smak og andre kvaliteter finnes i base-malten, fremfor å skulle tilføres fra spesialmalt.

Hva menes her med "mer tricky"? Vanskeligere å treffe riktig temperatur under meskingen? Og hvordan skiller man høykvalitetsmalt fra dårligere typer? Jeg ville vel tro at det meste maltet som selges i dertil egneder butikker er ganske bra, eller tar jeg feil?
 
Mer tricky betyr at (generelt) jo mørkere malt, jo færre enzymer som kan konvertere stivelsen.
Ellers er vel det meste av malt du får i respektable butikker i Norge av god kvalitet.
 
BUMP
;D
Skjer det noe her?

Har en ikke ueffen MO pale ale med Nelson humle jeg kunne tenke meg å få bedømt?  Og på tirsdag i neste uke innvier jeg min nye mesketank - med intet mindre enn 2 no-sparge brygg.  En tschjekkisk pils og en paascheøl. Kan godt begrense både humle og malt til kun en type....?
 
Satte et brygg i går med enkel malt og humle.  MEN!
Jeg brukte spraymalt til gjærstarteren.. Den ble dekantert så mye som det lot seg gjøre, men det ble sikkert noen ml med. Er det noen regler på dette?
 
Skjer det noe her? Virker som om dette kan komme farlig nært NM, folk er kanskje tom for øl etter det?

Hadde vært kjekt å få datostemplet dette slik man kan planlegge litt nærmere... for de som ikke har brygget for dette enda :)
 
Hei, og beklager at det har trukket ut med mer info.

Ja, det blir SMaSH-konkurranse, og som nevnt blir det i samarbeid med Det gode øls klubb, som har hjemmebryggefestival 14. april, der resultatene av konkurransen blir annonsert. Frist for innsending er postpakke postlagt eller på-døren-levert innen utgangen av fredag 30. mars 2012. Ved levering på døra er det fint om du mailer (anders@geekhouse.no) eller SMS'er/ringer meg (91897181) i forkant for å verifisere at jeg er hjemme og avtale tidpunkt. Levering er til:

    Anders Christensen
    Breidablikveien 134
    7020 Trondheim

Det skal leveres tre stk flasker av hvert brygg, og flaskene kan være enten 33cl brune norske panteflasker eller 50cl flasker av de typene Nøgne Ø bruker og Haandbryggeriet bruker. Om det er noen som ønsker å bruke andre typer flasker, må det avtales på forhånd. Kontakt meg på epost (anders@geekhouse.no). Flaskene må være uten etiketter, tusjing, klistremerker eller andre kjennetegn utover en etikett som er festet med strikk og på hvilken er skrevet ølets og bryggerens navn. Merk at flaskene blir reetikettert ved mottak, og blir således anonymisert. Konkurransen forventes å bli en god del mindre i antall bidrag enn NM, og derfor er det mulig å være mindre streng på formelle krav til flasker og slikt.

Det er tre klasser: lyst, mellommørkt og mørkt SMaSH-øl, og bidragene fordeles i de tre klassene etter fargeangivelsen på malten som er brukt. Alle øl som skal være med *må* være brygget som en 'Single Malt, Single Hops' - SMaSH - dvs basert på kun én malt og én humle for såvel gjærbart materiale som smaksstoffer. Øl som har to eller flere maltslag (eller to eller flere humler) blir diskvalifisert.Tilsetninger som ikke gir smak aksepteres når dette har en bryggeteknisk funksjon (f.eks middel for å klare). Kravene er oppfylt når malten kommer fra én og samme produksjonsbatch, og ditto for humla. Det er selvfølglig ikke lov å tilsette sukker, maltekstrakt, bær og lignende. Det er ikke mulig å delta med et øl brygget på kun ett maltekstrakt, siden maltekstrakt normalt kommer fra en rekke ulike malttyper. Det er ikke noen krav til valg av gjær.

Sammen med ølet må det meldes inn en øltype og en noenlunde komplett oppskrift, som blir publisert sammen med resultatlistene i etterkant av konkurransen. Jeg kan ta imot oppskriften pr mail eller som en peker til en offentlig lesbar oppskift på haandbryg.dk eller et tilsvarende sted. En eksportering fra evt bryggeprogrammer i et generelt lesbart format (dvs uten at jeg trenger bryggeprogrammet for å lese det) er også mulig. Poenget er kun at oppskriftens vitale data oppgis og at jeg kan ekstrahere dem derifra for publisering.

Øltypen kan velges fra Norbryggs definisjoner ifra 2006 eller 2012, eller fra BJCPs eller Brewers' Associations typehierarkier. Øltyper utover dette er også mulig, men bør da klareres på forhånd, da det ikke blir akseptert øltyper som som er mer eller mindre 'skapt for anledningen'. Merk at det på langt nær er alle øltypene i typesystemene som egner seg for eller er mulig å brygges som en SMaSH. Ølene vurderes liksom i NM i hjemmebrygging med bakgrunn i den øltypen som er valgt, og poengsettes utfra det.

Juryens avgjørelser er endelig osv. Innsendte øl returneres ikke, selv ved evt diskvalifisering eller der ikke alle flaskene drikkes opp under bedømming. Resultatet offentliggjøres på kvelden 14. april 2012.

For å oppsummere, det som må leveres er:
  tre flasker (panteflaske, NØ- eller HB-flaske)
  ølets navn (selvvalgt)
  ølets type (innen Norbrygg, BJCP eller BA eller tilsvarende)
  bryggeren/bryggernes navn (kan godt være mer enn to)
  angivelse av EBC for malten som er brukt (brukes til klassing av ølet) 
  oppskrift eller peker til nettsted der slik ligger
  sporingsnummer for postpakke hvor dette finnes og er relevant
Alle disse tingene må være levert for at ølet blir akseptert i konkurransen. Det er ikke satt noen formelle krav til hva som skal være med i oppskriften, men den bør inneholde de vanlige vitale data som ingredienser, mesketemperaturer og -tider, koketider, OG, FG, gjærtype, gjæringstemperatur, lengde på primær- og sekundærgjæring og for modning, ølets farge i EBC, bitterhet i IBU og alkoholstyrke i ABV.

Lapp med brygger(e)s og ølets navn skal være festet med strikk (IKKE TAPE!!) rundt flaskene. Når det gjelder oppskrifter, EBC-angivelse, sporingsnummer og slikt, kan det sendes i epost til meg. Sørg for at brygger(e)s navn og ølets navn er med både på etiketten på flaskene og i mailen som sendes til meg.
 
Jeg minner igjen om fristen på SMaSH-konkurransen, som er førstkommende fredag (30. mars). Se forøvrig tidligere innlegg.

Jeg er hjemme hver kveld frem til og med fredag for de som ønsker å levere på døra. For de som sender pr post, husk å gjøre det innen fredag og send meg helst en mail med sendingsnummer sammen med påmeldingen - så har jeg kontroll over pakkene.

Med hilsen,
-anders

(Oppdatert: skrev fredag 2. april, som ikke er en gyldig dato, men mente 30. mars som tidligere annonsert)
 
SMaSH-konkurransen er nå under bedømming i skrivende stund (nei, jeg fylleskriver ikke på forumet, jeg er bare 'facilitator' som løper til og fra med flasker og vann og loff etc, mens det er ni dommere fordelt på tre team som dømmer). Vi håper å bedømme alle tre flasker fra alle bidrag, og dermed klare ni dommerskjema pr bidrag. Det er atten bidrag totalt, så for å få nok dommere og klare å håndtere halsbetennelser og slikt, så har vi noen dommere som ikke har gått kurs og noen dommere som også deltar i konkurransen (men selvfølgelig bare bedømmer andres øl, ikke sine egne). Det kan også bli noen brygg som bedømmes to ganger av samme dommer, men hver flaske er blitt anonymisert, så i utgangspunktet skulle det ikke være et problem, rent bortsett fra at vi har endel øl som er alene i sine typekategori.

Planen er å dømme 25 flasker i dag (8-9 flasker pr dommerteam), ca 18 i morgen på to team og resten på fredag på ett eller to team.

Annonsering av resultatet kommer på lørdag kveld under Det gode øls klubb hjemmebryggfestival i Trondheim. Det blir relativt raskt etterpå lagt ut resultatlister og dommerskjema og slikt - i hvert fall er det ambisjonen. Jeg kommer tilbake med mer info etterhvert.
 
Nuvel!? Må innrømme at denne snek seg under radaren.  Ikke noe ønske om å fremstå som "twisted and bitter", men med litt bedre info om frist for innlevering hadde du fått 3 bidrag til.  Lykke til - og du har sikkert fått in noen gode øl likevel.
 
Her er resultatene fra flaskekonkurransen SMaSH-2012 for den største klassen - lys SMaSH. Første kolonne er snittpoengsum av tre dommerrunder med smaking. Dommerskjemaene og oppskrifter er tilgjengelige som linker på http://anders.geekhouse.no/blog/beer/SMaSH-resultater.html på bloggen min.

  1)  44,83 Lars-Erik Owe: Forsøkspils (tysk pilsner)
  2)  39,44 Pål Rolfsen, Jorg Solheim og Bjarke Vang: Chinookian SmaSH (US IPA)
  3)  36,72 Lars-Erik Owe: Alt for mye Cascade ale (US pale ale)
  4)  36,67 Rolf Bakke: BNB 52 "SMaSH by Bakke brewers" (Dortmunder export)
  5)  36,44 Skern Rasmus: Ljos (UK Golden Ale)
  6)  35,94 Arne Martin Aurlien og Fredrik A Martinsen: Vintasj (US Barley wine)
  7)  34,89 Pål Rolfsen, Jorg Solheim og Bjarke Vang: Dronning Sonja (Berliner Weisse)
  8}  33,56 Petter Fornes: Smashy tripel (Belg tripel)
  9)  33,33 Rolf Bakke: BNB 48 "SMaSH ale" (UK Pale Ale)
10)  31,00 Arne J. Bunkan og Martin G. Jakobsen: KSHBs Smashpils (Moderende Lyse Lager)
11)  30,00 Håvard Midtkil/Trolla Forsøksbryggeri: Øve-bitter (UK Ord Bitter)
12)  29,67 Petter Fornes: Smashy Pilsner (Tsjekkisk Pilsner)
13)  28,44 Lars-Erik Owe: Blond 70/- (Skotsk ale)
14)  27,61 Petter Fornes: Smashy APA (US Pale Ale)
15)  25,17 Knut André Westergren: Pils (Tsjekkisk pilsner)
16)  22,06 P. Rolfsen, J. Solheim og B. Vang: Vill Dronning Sonja (Berliner Weisse)

I klassen for mørk SMaSH var det bare ett bidrag:

 1)  26,11 Arne J. Bunkan og Martin G. Jakobsen: Svidd mesk (Klassisk røykøl)

Og i klassen for mellommørk SMaSH var det også bare ett bidrag:

 1)  43,28 Lars Støre Gulliksen: Bekksvinger Barley Wine (UK barley wine)

Premien for konkurransen - et gavekort fra Petit-Agentur går til den som har høyst poengsum, hvilket er en tysk pilsner brygget av Lars Erik Owe. Mange takk til Petit-Agentur for å stilt premient til denne konkurransen!

Mange takk til de som stilte som deltakere, og ikke minst til de som stilte som dommere!

Edit: Vinnerølet i mørk klasse skulle selvfølgelig ha en førsteplass, ikke en andreplass. Min feil.
 
Trygve skrev:
Nuvel!? Må innrømme at denne snek seg under radaren.  Ikke noe ønske om å fremstå som "twisted and bitter", men med litt bedre info om frist for innlevering hadde du fått 3 bidrag til.  Lykke til - og du har sikkert fått in noen gode øl likevel.

Det var leit at ølene dine ikke ble med. Konkurransen ble annonsert i god tid, men infoen om den kunne nok godt ha vært holdt litt mer i live gjennom flere oppdateringer underveis.
 
Anders Christensen skrev:
Og i klassen for mellommørk SMaSH var det også bare ett bidrag:

  2)  43,28 Lars Støre Gulliksen: Bekksvinger Barley Wine (UK barley wine) Oppskrift

Tok Lars andreplass i en klasse med bare ett bidrag?  ;D
 
Edit: Kan du si noe om hvordan bedømmingen har blitt gjennomført?

Var det slik at alle ølene var gjennom 3 runder bedømming, uten cupsystem? Jeg teller opptil 8 dommerskjemaer på mine øl iallfall, og det er kjempebra med mye tilbakemelding! Stor spredning i scorene, men det er vel ikke til å unngå.
 
Gahr skrev:
Anders Christensen skrev:
Og i klassen for mellommørk SMaSH var det også bare ett bidrag:

  2)  43,28 Lars Støre Gulliksen: Bekksvinger Barley Wine (UK barley wine) Oppskrift

Tok Lars andreplass i en klasse med bare ett bidrag?  ;D

Er bryggekonkurranser slik som hundeutstillinger, at i noen klasser finnes det ingen deltakere som får førsteplass?  :jaha: ;D
 
Gahr skrev:
Tok Lars andreplass i en klasse med bare ett bidrag?  ;D

Godt poeng :)   Jeg laget en felles resultatliste først, der han var på andreplass, og så glemte jeg å justere når jeg ekstraherte de to mørke klassene. Takker.
 
Tilbake
Topp