Flaskekonkurranse mars/april 2012: SMaSH

Petter F skrev:
Var det slik at alle ølene var gjennom 3 runder bedømming, uten cupsystem? Jeg teller opptil 8 dommerskjemaer på mine øl iallfall, og det er kjempebra med mye tilbakemelding! Stor spredning i scorene, men det er vel ikke til å unngå.

Ja, det stemmer. Ambisjonen var å få tre dømminger med tre dommere i hver, men vi måtte kompromisse endel, og gikk ned til to dommere pr øl siste kvelden, samt at vi fylte på med ikke-kursede dommere og gjenbrukte noen dommere, slik at noen øl har fått to vurderinger av samme dommer. Men stort sett er det mer bedømming enn i cup-systemet, spesielt for de ølene som havner nedover på listene.

Svakheten - eller styrken, alt ettersom man ser det - er at det er endel sprik mellom hver dømmingssesjon av flaskene i samme bidrag. Det kan skyldes variasjoner fra flaske til flaske, men det kan også at ett dommerteam drar ut i én retning, mens et annet drar ut i en annen. Jeg vil tro at begge deler har vært signifikante mekanismer for å gi variasjon her.
 
Pål Otto Sørensen skrev:
Er bryggekonkurranser slik som hundeutstillinger, at i noen klasser finnes det ingen deltakere som får førsteplass?  :jaha: ;D

Neida, det skulle være førsteplass. En annen ting er at man kanskje skulle hatt regel om at det må ett visst antall bidrag i en klasse før det kan gis pallplasseringer og deles ut premier og slikt. Norbrygg hadde vel en gang i tiden krav om en viss minste poengsum dersom det skulle gis gull, sølv eller bronsje i konkurransene - eller husker jeg feil?

Uansett, det var bare en premie her, og den gikk til best-totalt-sett, og siden det ikke var gitt noen begrensninger på forhånd, skrev jeg like gjerne ut diplomer for de to andre klassene.
 
Veldig artig å ha så mage skjemaer å lese på.
Jeg ser at der er litt forskjell fra sesjon til sesjon, noe jeg i mitt tilfelle ikke kommer av forskjell fra flaske til flaske, da jeg tappet på falske rett før jeg leverte, etter å ha karbonert og lagret på fat (dog aldri si aldri).

Kudos til dommerne som klarer å komme med så mange fornuftige kommentarer på et øl der jeg selv kun smaker at det ble "litt" bittert.
(Og til arrangører, kul konkurranse, og kult tema.)
 
Tilbake
Topp