Flasket øl som ikke vil gjære skikkelig ned - hjelp med å redde julen

vegardbr

Norbrygg-medlem
Jeg flasket et juleøl på 7,9% alk. med Wyeast 1056 American Ale. Noe av denne ble flasket og en liten slant ble satt på fat for prøvesmaking. Det som ble satt på fat ble utrolig bra (forsvant veldig fort), mens det som står på flasker ikke greier å komme lavere enn 1.040 g smaker søtt samtidig som det er bare litt karbonert.

Problemet var gjerne at jeg satt øllen veldig kaldt rett etter flasking (ned mot 3 grader i to uker), deretter ca. 15 grader i en uke, men nå har den stått rimelig varmt (22grader) i et par uker uten at det skjer stort.

Spørsmålet er da: Burde jeg vente lengre, eller burde jeg etterfylle litt gjær i alle flaskene for å få øllet karbonert?


Oppskrift:
4,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)
1,00 kg Caramel/Crystal Malt - 80L (157,6 EBC)
0,50 kg Caraamber (59,1 EBC)
0,20 kg Chocolate Malt (689,5 EBC)
0,20 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)
0,20 kg Smoked Malt (17,7 EBC)
0,80 kg Candi Sugar, Clear (1,0 EBC)
7,50 g Black pepper (Boil 120,0 mins)
4,00 g Vanilla Stick (Boil 120,0 mins)
3,00 Items Clove (Boil 120,0 mins)
5,00 g Cardamom (Boil 90,0 mins)
30,00 g Chinook [12,60 %] - Boil 60,0 min Hop 12 35,9 IBUs
32,00 g Cascade [5,50 %] - Boil 15,0 min Hop 13 8,3 IBUs
32,00 g Tettnang [3,40 %] - Boil 15,0 min Hop 14 5,1 IBUs
40,00 g Ginger Root (Boil 12,0 mins)
67,00 g Cinnamon Stick (Boil 5,0 mins)
1,00 g Coriander Seed (Boil 5,0 mins)
1,0 pkg American Ale (Wyeast Labs #1056)
 
hadde du ølet på flaske samme dag du lagde det?
virker da ikke som det er ferdig gjæret generelt.
hvordan gikk du frem her?
 
Vil tippe OG lå på rundt 1100? Hvor lenge lot du ølet stå til gjæring? Hvor mye gjær brukte du, og luftet du vørter godt nok?

Jeg får inntrykk av at du har tappet ølet på flaske litt væl tidlig. Å komme ned på ønsket FG er ikke noe som skal skje i flaskene, men i gjæringskaret!

Fortell litt om hvordan du har gått fram.

 
 
Takk for raske svar.
Skal oppdatere informasjon når jeg kommer hjem og får sjekket fakta, men jeg ser jo selv at 1.040 virker ekstremt høyt! Dette burde jo i utgangspunktet gi grei gjæring? Hvis målingen på 1.040 stemmer, så har jeg vel heller laget jule-granater..  :bank2: Men med så mange uker på flaske kan det altså være lufting av vørter som ikke er gjort grundig nok? Det er fryktelig lite bunnfall i flaskene, så en kunne tro at det var lite gjær i flaskene som gjør noe av utslaget?
 
Mer info:

OG: 1,072
SG: 1,018

Dette gir vel egentlig 7,1% ABV, for jeg hadde håpet på 1,012

Fra flaske:
Refractometeret fra e-bay viser 1.039  :rasende:
Hydrometeret viser ca.1.018

1.018 høres riktig ut, 1.039 er helt på jordet.. Uansett må jeg ha bommet på  antall g sukker for øllen er ikke skikkelig karbonert. Jeg trodde jeg hadde i sukker til 2,3 vol
 
vegardbr skrev:
Takk for raske svar.
Skal oppdatere informasjon når jeg kommer hjem og får sjekket fakta, men jeg ser jo selv at 1.040 virker ekstremt høyt! Dette burde jo i utgangspunktet gi grei gjæring? Hvis målingen på 1.040 stemmer, så har jeg vel heller laget jule-granater..  :bank2: Men med så mange uker på flaske kan det altså være lufting av vørter som ikke er gjort grundig nok? Det er fryktelig lite bunnfall i flaskene, så en kunne tro at det var lite gjær i flaskene som gjør noe av utslaget?

Hvor lang tid gikk det fra du brygget til du flasket ølet?
 
vegardbr skrev:
Mer info:

OG: 1,072
SG: 1,018

Dette gir vel egentlig 7,1% ABV, for jeg hadde håpet på 1,012

Fra flaske:
Refractometeret fra e-bay viser 1.039  :rasende:
Hydrometeret viser ca.1.018

1.018 høres riktig ut, 1.039 er helt på jordet.. Uansett må jeg ha bommet på  antall g sukker for øllen er ikke skikkelig karbonert. Jeg trodde jeg hadde i sukker til 2,3 vol

Refraktometer kan ikke brukes på gjærende vørter/ferdig øl uten omregning.
Hydrometeret ditt er mest riktig her vil jeg tro.
 
Refractometer KAN brukes på gjæret vørter/øl, MEN.. du trenger en omregning for feil pga alkoholinhold.
Regneark fra moorebeer, Beersmith, Beersmith 2, og lignende funker fint.

Edit... Med brewmath fg 1.018, og refraktometer 9.8 ( tilsvarende 1.039) får jeg OG på 1.073.
Dette ser da unektelig bra korrekt ut spør du meg ;)
 
magne1972 skrev:
Refractometer KAN brukes på gjæret vørter/øl, MEN.. du trenger en omregning for feil pga alkoholinhold.
Regneark fra moorebeer, Beersmith, Beersmith 2, og lignende funker fint.

Edit... Med brewmath fg 1.018, og refraktometer 9.8 ( tilsvarende 1.039) får jeg OG på 1.073.
Dette ser da unektelig bra korrekt ut spør du meg ;)


Takk, da lærte jeg noe nytt i dag også. :ilike: Når jeg tenker over det har jeg hatt samme problem med andre øl, men de hadde mye mindre alkoholnivå og smakte veldig godt, så da virket ikke problemet så stort.. Jeg smakte på øllen i dag og det var ikke så værst i forhold til søtsmak, selv om det gjerne kunne gjæret ut mer. Det er bra det ikke er jul enda.. :)
 
Med såpass store mengder spesialmalt som du har brukt her, er ikke 1018 spesielt bom. Hva var mesketemperaturen din?
 
runarstock skrev:
Attenuasjon er også innenfor produsentens spesifikasjoner, oppgitt til 73-77% for 1056  :biersmile:

Tallene som oppgis av produsenten sier dog ikke egentlig hva du kan forvente av utgjæring i eget brygg, det vil komme an på ens egen bryggeprosess og ingredienser. Det disse tallene er ment for er å gi et sammenlikningsgrunnlag med andre gjærtyper. Når White Labs kommer frem til tallene sine, gjør de det etter tester med en standardvørter på 13 °P som alltid er lik fra gang til gang.
 
Gahr skrev:
runarstock skrev:
Attenuasjon er også innenfor produsentens spesifikasjoner, oppgitt til 73-77% for 1056  :biersmile:

Tallene som oppgis av produsenten sier dog ikke egentlig hva du kan forvente av utgjæring i eget brygg, det vil komme an på ens egen bryggeprosess og ingredienser. Det disse tallene er ment for er å gi et sammenlikningsgrunnlag med andre gjærtyper. Når White Labs kommer frem til tallene sine, gjør de det etter tester med en standardvørter på 13 °P som alltid er lik fra gang til gang.

Se dèt, da er gjær like mystisk som det alltid har vært  8)
 
vegardbr skrev:
Mer info:

OG: 1,072
SG: 1,018

Dette gir vel egentlig 7,1% ABV, for jeg hadde håpet på 1,012

Fra flaske:
Refractometeret fra e-bay viser 1.039  :rasende:
Hydrometeret viser ca.1.018



1.018 høres riktig ut, 1.039 er helt på jordet.. Uansett må jeg ha bommet på  antall g sukker for øllen er ikke skikkelig karbonert. Jeg trodde jeg hadde i sukker til 2,3 vol

refraktometer kan vel bare brukes på vørter , sett at du ikke bruker en omregningsformel så vil ikke refraktometeret vise rett med alkohol i blandingen :skitbra:

flaskene tåler godt med trykk, har flsket på 1030 selv før , det gikk bra ,, ( høy mesk temp)

hvor lenge lot du de stå for karbonering? 20 °C i ett par uker ville la gjæren spise videre og få ned fg, samtidig som karboniseringen ville gå opp .

Jeg har ingen fasit ..  er litt noob , men håper det blir bra øl for deg  ;D
 
Tilbake
Topp