flasking av weissbier (tidspunkt)

Har det noe for seg å flaske tidligere enn de normale 2 ukene eller bør den også få stå ut tiden?

Tenker på at denne er definitivt best blodfersk.. Har en som har stått 14 dager nå på lørdag, men jeg kan prøve å flaske denne tidligere om det er fornuftig.

Dette lurer jeg også på da jeg tenkte å flaske på søndag, 14 dager og
reiser bort om to uker
Kunne godt tenke meg å smake noen ferske

Har det noe for seg å flaske tidligere enn de normale 2 ukene eller bør den også få stå ut tiden?

Tenker på at denne er definitivt best blodfersk.. Har en som har stått 14 dager nå på lørdag, men jeg kan prøve å flaske denne tidligere om det er fornuftig.

Den klassiske måten i bayerske bryggerier er å tappe opp så snart FG er nådd. Karboner, og sett så ølet til kaldmodning.

Kult, den smaker jo allerede godt og er ganske klar
så da tror jeg framskynder det et par dager og tapper på fredag

Sist redigert:
Var trygg med ei gang jeg, stoler på deg Finn;)

Vel, det gjør ikke alltid jeg:p. Må innrømme at jeg aldri har gjort det Warner sier. Men den weiss'en jeg har stående nå, som jeg satte 19.april, skal på flaske til helga, så framt den roer seg helt.

Det som har stoppet meg tidligere, har ellers ikke vært at jeg ikke har trodd på Warner, men behovet for å få luftet ut svovel. Denne gangen er det ikke noe hint av svovel, så dermed skulle det ikke være noe i veien for å få ølet på flaske med en gang det er ferdig.

Nei det er jeg helt enig i. MÅ smake først før man vurderer å flaske, stole på sansene. Om det smaker noe uryddig så er det best å vente. Svovel er jo veldig lett å lukte/smake også , synes jeg. Iallefall i de mengder det er plagsomt. Litt svovel gjør meg ikke noe faktisk, så lenge det "blendes" inn med alt det andre.

Diacetyl må man også være sikker på å være kvitt, så jeg vil tro en god temp stigning etter stormgjæring vil ta knekken på dette :). Jeg forsøker alltid å free-rise etter 4-5 dager gjæring sånn at gjæren kan bli kvitt usmakene,.

Tilbake
Topp