Flasking - er jeg helt tosk?

Hei!

Til hælja skal våre første to brygg på flaske. Vi kjøpte inn BIAB-sett fra Bryggselv hvor det fulgte med håndkorker som linket til under. (Det er to "adaptere" med - en til 26mm- og en til 28mm-korker). Vi har også 26mm-korker (trippelsjekka).

Når jeg tester ut håndkorkeren på flaskene som linket under, sitter derimot korkene veldig løst på om de i ikke bare følger med spaken opp av flaska igjen.

http://www.bryggselv.no/products/handkorker-bordmodell

http://www.bryggselv.no/products/flaske-l-05l

Er jeg helt idiot? Eller er det noe feil`? Kan det være at diameteren på selve dingsen som skal trøkke og bøye korken på plass er for stor, selv om den skal være 26-mm. Jeg har prøvd å trøkke ganske hardt, men er rett og slett redd at flasketoppen skal sprekke.

Hjelp?

Høres rart ut. Har du prøvd å ta skikkelig i? Du må dra til så hardt at korken forsvinner inn i adapteret.
De fleste skrur fast bordkorkeren i et bord for å få bedre kontroll

Har ikke prøvd å skru den fast. Bare tenkte å sjekke for sikkerhets skyld før vi setter i gang.

Skal prøve det, samt klemme hardere over kneika. Satser på at det er riktig utstyr, så vi slipper å kjøpe mer og dermed utsette. Spent på hvordan ølet har blitt etter gjæring.

Takker for svar!

Et lite drypp olje på armen som glir på stemplet som presser ned korken. Og så bruker jeg litt matolje i hylsa som presser på korken. Lettere å få løs flaska.

Hadde akkurat samme problemet selv med denne modellen. Det jeg gjorde feil(?) var at jeg lot det være for mye rom mellom flasken og stempelet m/korken. Dette fordi neste hakk var så nærme at jeg så vidt fikk flasken under stempelet. Løste dette først ved at for hver flaske hevet jeg stempelet, satt på en kork, satt en flaske under, senket stempelet, for deretter å korke og heve stempelet for å få flasken ut, sette på ny kork og ja... repeat. Litt tungvint måte men korkene sitter som faen og du får teken på d etterhvert.

Som andre også sier her så skal du over en 'kneik' før de sitter også, så d er bare å ta i. Har forresten også merket at stempelet kan trykke litt skeivt, så bruker også å heve armen, rotere flasken litt og tighte til litt to til tre ganger. Heller litt ekstra arbeid enn ukarbonert og potensielt dårlig øl :)

Lykke til med flaskingen forresten!

Tilbake
Topp