Flasking og diverse utstyr

Nå har jeg nettopp satt mitt første brygg (17 liter belgisk wit) og skal sette enda et på torsdag (ca 23 liter IPA). Derfor må jeg gå til innkjøp av diverse utstyr til flasking. Under er noen av det jeg vurderer å kjøpe, kjekt om dere med litt erfaring kan kommentere dette:

Flaskestativ med skyller:
http://www.bryggselv.no/products/flaske-stativ-roterende-45-flasker
Og..

http://www.bryggselv.no/products/flaskeskyller-m-pumpe

10 stk. 0,5L med patentkork:
http://www.bryggselv.no/products/flaske-n-05l-med-patentkork-

eller..

http://nettbutikk.brygging.no/lagring-/-co2/olflaske-m.-patentkork

20 stk. 0,5L med 26mm kapsler:
http://www.bryggselv.no/products/flaske-l-05l

20 stk. 0,33L med 26mm kapsler:
http://www.bryggselv.no/products/flaske-longneck-033l

Hevert:
http://www.bryggselv.no/products/hevert-m-pumpe-stor

Diverse:
- Flaskebørste
- Vintyv (til å kontrollere SG under gjæring)
- Korker

Ellers har jeg allerede anskaffet meg en bordstående korkepresse til 350 kr. Noen brukte bjørnunger har jeg også lagret (8-10 liter kapasitet).

Det første brygget mitt har jeg liten tru på (Belgisk wit), da jeg fikk problemer under nedkjølingen med fare/sannsynlighet for bakterier, derfor tenkte jeg egentlig å bare flaske store deler av dette på vanlige plastikk flasker (flaske kapasiteten er ikke så veldig stor med det planlagte innkjøpet). Er det noe man bør være oppmerksom på ved denne type flasking? Hvordan er risikoen ved ”eksplodert” flaske når man lagrer med plastikk? Jeg vet at holdbarheten ikke er like bra, men om det ikke er godt å drikke gjør jo ikke det noe.
 
Sist redigert:
Autoheverten er fin. Samme er flaskevaskeren. Personlig hadde jeg gått for Fastrack og ikke flasketre, men det er meg.
 
Ser ryddig ut det der. Selv bruker jeg "understellet" på oppvaskmaskinen min som flasketre/tørketre. Syns det var litt vel dyrt for en haug med knagger. Pluss at madammen blir fornøyd da oppvaskmaskinen alltid er "tatt ut av" før jeg flasker :)

Selv liker jeg best å flaske på så store flasker som mulig ( 0.5 , 0.65 , 0.75 ) da jeg syns hele prosessen er superkjedelig og langdryg. Så desto færre flasker, desto kortere ( svært lite vunnet her altså, det vet jeg ) tid. Angående Wit'en din tror jeg den klarer seg fint. Hadde en IPA her forleden hvor jeg fikk en haug med lekkasjer på koblingen til kjølespiralen min, noe som endte med en veldig forlenget kjøletid, samt en god del vann i selve vørteren. IPA'en ble kjempegod og uten en eneste infeksjon.

Patentkorker er også fint. Ser ingen Auto-fyller, eller hva de kalles, flaske-fyller evt. De gjør i alle fall jobben lettere.

Plastflasker er vel ikke helt ålreit, mener det har noe med at det blir helt tett, men det blir det vel også på patentkorker? Ville uansett bare handlet/ordnet med glassflasker, da det alltids blir så en fyller de opp :)
 
Takk for gode svar :)

Når det gjelder denne "Auto fylleren" som blir nevnt. Er det en simpel sak som denne? http://www.bryggselv.no/products/flaskefyller-tappestang

I dag har jeg tre dunker uten tappekrane, men planen er å kjøpe flere (må hå 5-6 stk totalt) og blant annet en eller to med tappekrane i tillegg. Slik jeg forstår så kobles denne tappestangen direkte på kranen og da virker den slik at når man tar bort flasken så vil den stoppe å tappe av seg selv? Er det ellers mulig å bruke denne uten en dunk med tappekrane?
 
Den så riktig ut ja. Den tapper kun når den rører bunnen av flasken, og den kobles til en tappekran, så uten tappekran blir det vanskelig. Det skal også gå å koble den til en hevert, uten at jeg har prøvd det.
 
Ok, men da er det greit å ha en dunk med tappekran i tilfelle. Håper den også kan brukes til heverten jeg har sett meg ut :)

Har aldri vært med på flasking eller måling av SG før, så dette er noe jeg har 0 erfaring med. Planen er også å kjøpe 1 fat eller 2 med tiden, men lommeboken sier at det er best å ta litt etter hvert ;)
 
Jeg tror du blir mest fornøyd med å kjøpe det som er mest viktig vis du tenker å gå for fat.Det jeg tenker på er tappestang/panteflasker/hevert/stort kar til vaske flasker i.Ikke kjøp utstyr som du ikke vil bruke når du går over til fat
 
Hvis du har en sånn "tønne"-dunk fra bryggselv, så passer ikke flaskefylleren på de kranene.
 
Jeg har bestilt flaskefyller og autohevert fra humleogmalt.no som jeg håper de får sendt så jeg har det til helgen, for da er det mulig jeg skal flaske mitt første brygg. På deres sider skriver de at flaskefylleren skal passe til autoheverten deres, så da stoler jeg på det. Om dette er fysisk umulig uten diverse adaptere skal jeg saktens si i fra om dette her.

Så får vi begge ha lykke til med våre første batcher. Jeg skal flaske en Mexican style fra Brewmart, og så skal jeg sette en Coopers IPA hvor jeg skal bruke litt ekstra Cascade-humle og 1kg ren lys spraymalt samt en blanding Beerkit Enhancer fra Europris (ca 50/50 med spraymalt og fruktsukker).
 
Jeg tror du blir mest fornøyd med å kjøpe det som er mest viktig vis du tenker å gå for fat.Det jeg tenker på er tappestang/panteflasker/hevert/stort kar til vaske flasker i.Ikke kjøp utstyr som du ikke vil bruke når du går over til fat
Jeg ønsker både fat og flasker i forskjellige størrelser, så jeg må helst ha begge deler :)
 
Tanken var å kjøpe slike dunker, men er det mulig å koble den på heverten?
Hvis de er tenkt til gjæring spar heller pengene og kjøp flere fra Europris til 119kr pr stk, enn de til 450 kr pr stykk som gjør samme jobben men som er mer pes å rengjøre. De fra eurpris lar seg også stable oppi hvernandre.
 
Jeg ønsker både fat og flasker i forskjellige størrelser, så jeg må helst ha begge deler :)
Da sier jeg att det flasketreet som du linker til+flaskeskyllen.Om du vil bruke 26mm flasker så er bordkorkken fra Bryggselv meget bra.Det som jeg har skrevet om nu kan jeg gå god for.En ting til som kan vere en god ide er tappekran på gjærkaret.Og de har det på bryggselv og tappetsanga passer til krana
 
Kan tipse att vinklubben.no har 3 gjærbøtter til ca 250.Jeg kjøpte fra dem og brukte et stegbor til å lage hullet i dem
 
Ikke ett vondt ord om Bryggselv og andre nettbutikker men må varene gå med posten kan det bli noe dyrt.
3 stk vanlige gjæringsbøtter til meg har fraktpris på kr 477.
Bruker derfor Europris til slike bøtter for å slippe frakt.
 
Ikke ett vondt ord om Bryggselv og andre nettbutikker men må varene gå med posten kan det bli noe dyrt.
3 stk vanlige gjæringsbøtter til meg har fraktpris på kr 477.
Bruker derfor Europris til slike bøtter for å slippe frakt.
jeg bor heldigvis bare 30 min fra Bryggselv i Stavanger, så jeg tok en tur innom der i går :)
 
Ikke ett vondt ord om Bryggselv og andre nettbutikker men må varene gå med posten kan det bli noe dyrt.
3 stk vanlige gjæringsbøtter til meg har fraktpris på kr 477.
Bruker derfor Europris til slike bøtter for å slippe frakt.
Har du tatt kontakt med BS og sjekka om du kan få ein betre pris på frakten. ?
Eg har gjort det nokre ganger. Meget imøtekomme folk som jobber der.
 
Da har jeg fått autohevert og flaskefyller og kan fortelle at om du skal ha det tett må du bruke litt list. Indre diameter på slangen til autoheverten er for stor for ytre diameter til flaskefyllerens rør. Det jeg har gjort er å tre autoheverten over hele røret på flaskefylleren og innpå selve tuten der. Ja, jeg mister 20cm av total lengde, men det blir i allefall mindre søl på den måten. /referat
 
Sikker på at du ikke har kjøpt autohevert liten? Det er den jeg har, og den er også akkurat for liten. Autohevert stor er den som passer best til flaskefylleren. Jeg løser det ved å tre på en silikonslange mellom dem.
 
Sikker på at du ikke har kjøpt autohevert liten? Det er den jeg har, og den er også akkurat for liten. Autohevert stor er den som passer best til flaskefylleren. Jeg løser det ved å tre på en silikonslange mellom dem.

Ja, det står at jeg har fått Jumbo, så da vet vi at ingen av dem passer skikkelig på autohevertene. Det mest absurde er at det står på den lappen som er festet med strikk til flaskefylleren: "Perfect accompaniment for The Auto Siphon"

Den virker i alle fall helt tett sånn jeg har festet den også, og lengden ser ut til å holde for min del.
 
Tilbake
Topp