Flasking/omstikking

Har lest meg opp på forumet på de fleste emnene (har fersk i "gamet"), men har ikke flasking og omstikking helt klar for meg.

Mine to første brygg er nå, forlengst, klar for flasking. Jeg har gjæringsdunker med tappekran.

- Bør jeg bruke hvert for å unngå få med så mye bunnfall? Eller holder det å bruke tappekranen?
- Er det en fordel å la det renne forsiktig, eventuelt i slange for å unngå oksygen i ølet?

Jeg har ventet på en korkmaskin, så brygget har nå stått i over 3 uker. Er litt redd for at jeg skal få problemer med karbonisering siden det har stått så lenge, egenvekt målt til 1,010. Kan man eventuelt lage til en liten del spraymalt/gjær som man tilsetter ølet før flasking?

Hvis du har tappekran kan du fint bruke denne, bare husk å vaske/ desinfisere den først, Bruk evt kokende vann.
Det beste for å unngå oksidering er å sette på en slange som går helt ned i bunnen av omskikkingskaret.
Lag en sukkelake av 6g sukker pr liter øl og hell i omstikkingskaret. legg slangen i en "loop" langs kanten slik at sukkervannet blir godt blandet i ølet når du flytter ølet  over.
Deretter er det bare å bruke hevert fra dette karet til flaskene.

Husk RENHOLD..

Sett deretter flaskene i romtemp(ca20`c) i 14 dager. Og hvis du har mulighet til det, så har ølet som regel godt av en periode kaldlagring etter dette..

Tilbake
Topp