Flere som brygger på einelåg?

I over 20 år har jeg laget øll på einelåg, dvs 20 liter einelåg, tilsatt maltekstrakt og sukker. Andre som har vært borti noe lignende?
 
Ikke det, nei. Men det burde dere prøve!  :skitbra: Det er gammelt i Norge å bruke eine i stedet for humle som smakstilsetning. Ved å koke 20 liter låg blir det veldig fin smak. Mitt siste brygg står til klarning nå, har tilsatt Cooper Amber maltekstrakt, Coopers Brew Enchanser og brukt safale 05. OG på 1.052. Har ikke målt FG, men det står på tredje uken i gjærkaret, har satt det kalt nå, skal stikke det om neste gang jeg kommer i land.
 
Hvor mye einer bruker du til 20 liter låg? Og hvor mye av planten? Antar at du bruker både busk og bær, men kanskje ikke så veldig mye av greinene.
 
Eg gjer det ikkje sjølv men det er tradisjon og fortsatt ganske vanleg her på vestlandet. Det er vanleg å bruke litt humle, og dei fleste bryggar relativt store mengder. Gjerne 100-200 kg malt som meskast, og koking med vedfyring.
 
Jeg klipper av de ytterste skuddene, selve greinen bør ikke være oer 3mm tykk. Blå bær er bra, grønner bær ikke bra, da blir det beisk. Til 20 liter låg går det med 20 liter einer, så det går fort å plukke. Einer har de samme antiseptiske egenskapene som humle, men smaken er selvsagt helt annerledes.
Her er gryten klar:
DSC00085.jpg

Her etter 25 min ferdig.
DSC00094.jpg

Siler gjennom duk:
DSC00097.jpg

Før det helles på kar:
DSC00098.jpg

Her ferdig lagret, dette er ikke karbonert:
digkamera1460.jpg
 
Dette virket jo veldig spennende da! Når tilsetter du maltekstrakten? Lar du einelågen stå til lagring først, og blander det med maltekstrakt i etterkant?
Hvor lenge lar du eineren koke?
Dette fikk jeg lyst til å prøve!
 
Først koker jeg eineren i 25 minutter og setter det til kjøling til dagen etter. Så koker jeg opp 3 liter vann og tilsetter maltekstrakten, rører godt og heller så dette i karet. Setter til brewenchancer rett i karet. Setter det til kjøling og hiver i gjæret når det er ca 20 grader. I 20 år drakk jeg dette uten å karbonere det, så det var vel mer som en vin i konsistens, men jeg hadde årets julebatch på Corneliusfat, og det skummet nett som annet øl. Og ble ubegripelig godt! Særlig siste skvetten, da begynte det virkelig å bli bra! :roedme: Det som står til klarning nå skal flaskes og "glemmes" i minst 3 mnd! (tror jeg). OBS, eineren som skal brukes må plukkes på vinteren for at det skal være minst mulig harpiks i eineren, og det er en fordel å ha den i fryseren ett døgn før den kokes. En kompis fortalte at han hadde i Irish Moss de siste 15 min av koketiden og syntes det ble fortere klart.
 
Jeg har brukt einer en gang, og synes det ble veldig bra. Jeg brukte en god del røykmalt i dette ølet, samt humle som vanlig, så det er ikke så lett å plukke ut eineren. Jeg kommer til å prøve igjen!
 
Det ser skikkelig godt ut, nesten så en kan kjenne lukta av einer... dette fikk jeg lyst til å prøve. Antar du ikke bruker humle i det hele tatt? Hvis en skulle gjøre dette med mesking istedet for å bruke maltekstrakt antar jeg alt meske+skyllevann kokes med einer..??
 
No har ikkje eg brygga med einerlåg sjølv endå, men ein kompis gjer. Kan stadfeste, Viktste, at både meske- og skyllevatnet er einerlåg. Han brukar ikkje koke vørteren, slik tradisjonen er hos dei fleste tradisjonsbryggarane her i bygda, men brukar litt humle i karet han heller vørteren over til etter mesk. Typisk 100 gram til 120 liter. Dette har vore både amerikansk og engelsk humle. Der brukar det stå til vørteren er kald nok til å overførast til gjæringskara.

Mesketemperatur ligg på ca 69 grader, og mesketid er 90 minutt (eit kompromiss sidan det tradisjonelt har vore meska i 3 timar). Han har også brukt ulik gjær, no sist Safale S-05 i fjorårets juleøl. Det ølet vart særs godt, faktisk det beste kønnjølet (kornøl / maltøl = sunnmørsk tradisjonsøl) eg har smakt. (Året før meska han på 70 - 71 grader, og det ølet vart altfor søtt etter mine preferansar.)

Han er einaste i bygda som framleis bryggar i grue. Dette gjev ølet eit markant, men likevel godt dempa røykpreg.
 
Kan man lage vørter på vanlig måte (med vanlig vann) og tilsette eineren siste 30 minutter av kokingen..??  Antar at hvis en koker einerlågen 1 time så forsvinner all smaken? Å la være å koke vørteren tror jeg ikke jeg er så lysten på...
 
Når de anbefaler at både meske og skyllevann bør være einerlåg så tviler jeg vel på det - men det får de med erfaring evt av/bekrefte.  Koking derimot - der er jeg med deg!  Jeg liker at ølet er noenlunde klart, og koking med en god "hotbreak" (norske ord - nåkken?) med en påfølgende rask kjøling og en like god "coldbreak" (OK - et godt dansk ord da......) vil både sikre deg mot uffeguff og grumsete øl.

MEN - Mitt spørsmål er - om en demper einepreget litt, f.eks med å bare bruke einelåg til mesking, skylle med reint vatn, og så kjører med røsslyngblomst som "aromahumle" - men helt og totalt uten humle - lager vi da en heilnorsk fraoch som kvalifiserer til kunstnerstipend og det som verre er?
 
Morro med så mange intresserte, og en veldig intressant problemstilling her på slutten! Det eneste jeg kan si er at jeg ikke vil koke selve eineren lenger enn max30 min, da har det en tendens å gi fra seg noen stoffer som ødelegger, slik jeg har oppfattet det. Men at man siden koker lågen i ettertid er en helt annen sak, det bør ikke ha noe å si. Jeg har lurt på å eksperimentere med knuste einerbær, koke de på samme måte som humle, noe skal koke lenge, noe bare de siste minuttene. Men einerbærene gir tross alt en annen smak enn skuddene - det skal uansett bli spennende å prøve. I «Lov om tilvirkning, innførsel og beskatning av øl» av 1912 gis det dispensasjon for å bruke eine, pors o.l i stedet for humle til ølbrygging, så noe kunstnerstipend tror jeg ikke vi får! :)
Jeg tenker som så at neste gang skal jeg koke eineren i 20 min, sile av eineren og fortestte med klar låg. Ha i maltekstrakt og koke dette en time, med tilsetting av knust einer etter 30 og 55 minutter, samt irish moss etter 45 min. Neste må jo da bli allgrain der alt vann byttes ut med einerlåg.
Etter litt fundering tror jeg nok at jeg ska koke opp en kjele med einerlåg og koke den en times tid for å finne ut hva det gjør med smaken. Fy fader, det er hardt å sitte på en plattform i havet langt fra øleskap og bryggekar..... :help:
 
Jeg har lurt på å brygge øl der jeg bruker vedfyring som varmekilde, og einer som silbunn i en mesketank. Jeg har ikke tenkt noe lengre på tilsetninger under koking, men et ekte tradisjonelt norsk øl hadde vært særdeles gøy å brygge!
 
Trygve skrev:
Når de anbefaler at både meske og skyllevann bør være einerlåg så tviler jeg vel på det - men det får de med erfaring evt av/bekrefte.  Koking derimot - der er jeg med deg!  Jeg liker at ølet er noenlunde klart, og koking med en god "hotbreak" (norske ord - nåkken?) med en påfølgende rask kjøling og en like god "coldbreak" (OK - et godt dansk ord da......) vil både sikre deg mot uffeguff og grumsete øl.

MEN - Mitt spørsmål er - om en demper einepreget litt, f.eks med å bare bruke einelåg til mesking, skylle med reint vatn, og så kjører med røsslyngblomst som "aromahumle" - men helt og totalt uten humle - lager vi da en heilnorsk fraoch som kvalifiserer til kunstnerstipend og det som verre er?

Jeg laget et øl uten humle eller einer men med masse røsslyng, brukte lyngen som jeg ville ha gjort med humle (60 min, 30, 15, 0min og som tør humle) det er et godt øl men surt som eddik (tror frisk røslyng i sekundær gjæringa brakte med seg lactobasillus eller no)

Jeg har brygget med einer log som både meske vann og skylle vann og syntes at all smaken forsvant under kok. En må nok ha i en god mengde mot slutten av koketiden for å få nok preg i det ferdige ølet tror jeg.
 
For å være sikra smak fra einer i ferdig produkt kan man vel gjøre som trådstarter, også ved all-grain. Lage ferdig einelåg som kjøles ned til dagen etter, for deretter å meske en sterk vørter som blandes ut med lågen. Fare for at det kan bli noe tynt, men verdt et forsøk.
 
Jeg tror nok at einer mange steder mye ble brukt for sine antiseptiske egenskaper, og ble ofte brukt som sil. Akkurat hvoe vanlig det var å brygge på låg slik jeg gjør det aner jeg ikke, dette var en oppskrift jeg fikk av min far som er fra Osterøy. Men uansett har dette utviklet seg til å bli et brygg jeg setter stor pris på og fått mye skryt for, og det blir bare bedre og bedre jo mer jeg brygger! :) Det eneste jeg vil presisere og som jeg mener folk bør følge er å ikke koke selve skuddene mer enn 25 minutter, for å beholde einekonsistensen.
 
Tipper jeg kommer til å prøve dette med en enkel Pale Ale og fylle gryta med med einerkvist når det er 25 minutter igjen av kokingen, ingen humle.
Gleder meg allerede...
 
Tilbake
Topp