Flushe flaskene med co2 før tapping

Så en video av noen som brukte beergun til å flushe flaskene med co2 før de fyllte de med flaskefyller fra omstikkingskar. Er det noe folk flest gjør, og har det noe for seg?
 
Du blir jo kvitt noe oksygen, men det høres omstendelig ut og det må jo gå en del CO2.
 
jeg har flushet endel flasker med soda stream mens jeg tapper.. er overbevist om at det gjorde en god del med holdbarheten på ipa´ne mine.. men så gjorde jeg mange andre grep i tillegg, som feks. å droppe omstikking.
 
gadd forresten kun å holde på med det 4-5 batcher, før jeg gjekk over til fat.. tror en soda stream patron hold til 2-3 batcher på 25l
 
Vi har vurdert det siden dette gjelder en IPA med nesten 1kg humle totalt og ingen fat som er ledig. Har også tenkte slik du sier uten omstikking for å eksponere ølet for minst mulig oksygen. Har også tenkt å coldcrashe.
 
Hjelper sikker litt, men tror nok mesteparten av CO2en er byttet ut med atmosfære luft før du klarer å korke...
 
Teorien min var at man klarte å minimere o2 akkurat i det flaskefylleren begynner å splashe i bunn.. det hjalp en god del, men kan selvfølgelig være den berømte ingrediensen, placebo
 
Du vil utvilsomt ha lavere % O2 under fylling. Jeg fyller alltid helt max, og da er flaska tom for både O2 og CO2. Når jeg løfter flaskefylleren ut, fylles ren luft på og eventuelle positive virkninger av flush er borte...
Med mottrykksfylleren flusher jeg både før fylling, og etter. Bare fordi det er enkelt...
Unntaket er om det er CO2 skum i tuten
 
Du vil utvilsomt ha lavere % O2 under fylling. Jeg fyller alltid helt max, og da er flaska tom for både O2 og CO2. Når jeg løfter flaskefylleren ut, fylles ren luft på og eventuelle positive virkninger av flush er borte...
Der har du nok svaret @msevland ! Så lenge du fyller til randen med tappestav vil du trekke ned ren luft når du fjerner staven.
 
Kan jo spyle litt CO2 ned i headspacen som oppstår, men jeg tror nok den headspacen blir besudlet med O2 relativt fort.
 
Jeg lener meg mot at alle monner drar derfor så gjør jeg følgende for å minimere oksygen tilgangen;
1. CC med CO2 fylt flexibel bag koblet på gjærlåsen (eller rett i lokket)
2. Ingen omstikk
3. Tapper på fat med lukket system, dvs CO2 fyllt fat og CO2 etterfylling i gjæringskaret (enten fra fatet eller CO2 flasken)
4. Flaskefylling med mottrykksfyller, purger flasken med Co2 før fylling, og fyller helt opp. Smeller korka på når skummet nærmer seg tuten. Purgingen medfører også mindre lufteksponering i fylleprosessen.
Disse tiltakene har definitivt gitt meg bedre humlevarighet og bedret aroma/smak på alle øl og da spesielt IPAen
 
Jeg likte teorien msevland hadde i annen tråd om korking at det var lurt å la korkene ligge løst på flasken en stund. Dersom ølet er coldcrashet avgir det CO2 når det blir varmere og fortrenger evt O2. Dette eliminerer ikke O2 kontakt ved selve fyllingen, men det må jo være en liten andel av ølet som blir O2 eksponert ved fylling fra bunn, eller tar jeg feil?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Det er mye turbulens bådet i øllet og headspace under fyllingen, så dersom det er mye luft i flaska så vil det bli god eksponering tenker jeg...
 
Tilbake
Topp