Fly sparge for første gang - resultater

Vi prøvde i går fly sparge for første gang.

Vi gjorde som følger:

hadde 36L vann og 15kg malt. (2.5L vann pr kg.), siktet på 68 grader. Bommet ganske mye og hadde oppi 3L kokende vann for å øke temp.

Lot dette stå en time, og hadde deretter i 10L kokende vann for å øke temperaturen opp imot 78 grader.

Deretter resirklurerte vi 20L for å få vørteren tilnærmet klar. Spørsmål 1: må dette gjøres sakte? Jeg tappet av ca 1L pr minutt.

Når vørteren var klar fly sparget vi med 20L vann på 80 grader ut av HLT (regner med et par grader tap på veien, og ca 78 når det treffer kornet).

First runnings hadde SG på 1.078. Det siste vi tappet av hadde SG 1.020. Totalt tappet vi av 50L, og hadde en preboil gravity på 1.068.

Meske-effektivitet på ca 68% er ikke akkurat noe å hoppe i taket av.

Bommet en del på OG, forventet 75% effektivitet og OG 1.094.

Endte med OG 1.072 og brewhouse efficiency på 56%, da det også var noe tap ut av kjelen. bruker motstrømskjøler og er litt redd for å kjøre den tett hvis vi lar bunn-slammet bli med.

Synes dere 68% er greit for en øl av dette slaget? Jeg er ikke akkurat imponert, men vet heller ikke helt hva jeg burde forvente. Kunne vi resirkulert i høyere tempo uten å ødelegge noe? Å bruke 25 min bare på resirkulering føltes litt frustrerende.... Og hvor fort kan man tappe av generelt uten å miste effektivitet? kan man f. eks. gå opp til 1.5L pr minutt uten å tape på det?

Det skjedde et par ganger at det gikk tørt på toppen av mesken, for vi kjørte litt lavt tempo ut av HLT. Hvor ødeleggende er dette?

Det kan være vanskelig å holde effektiviteten oppe på så tunge vørtere.

Preboil volum var ca 53 liter?

Dere mister også en del effektivitet ved å tilsette vann ved temperaturøkninger.

Sist bryggedag hadde jeg 14 kg i kjelen. 2.4 L/kg vann til innmesk. Mashout med RIMS, ikke vanntilsetting. Skyllevann med høy temp slik at tempen i mesken lå mellom 76-78 grader hele tiden. For å holde denne tempen var jeg oppe i 84 grader på skyllevannet i enkelte perioder. Jeg skylte totalt ut 63 liter til preboil volum. Tappet av under skylling med 0,75 L/min.
Da ble meskeeffektiviteten ble da over 90%.

Forslag til forbedringer:

Ikke tilsett vann for mashout. Bruk en varmekilde dersom det er mulig. Dersom det ikke er mulig, se under:
Start med høy temp på skyllevannet slik at tempen i mesken stiger etter hvert. Pass på at tempen øverst i mesken ikke går over 78-80 grader. Varm heller opp vørteren til Mashout i kokekjelen underveis.
Litt tettere mesk slik at dere får mer skyllevann.
Skyll sakte.
Sjekk knusegraden på malten. Dersom dere kjøper ferdig knust, så gi beskjed om at den skal knuses til en grad som passer til utstyret deres.

Dersom dere ikke ønsker å koke inn mengden for å oppnå høyere OG så må dere akseptere litt lavere effektivitet med så lite skyllevann og så sterke øl.
Jeg har kraftig varmekilde og kan regulere avdampingen mellom 4 og 8 liter i timen. Dersom jeg ser at jeg ikke treffer preboil SG så kan jeg skylle litt lengre og koke inn på høy effekt i 30/60 minutter.

Dersom dere bruker pellets så tror jeg det skal godt gjøres å tappe motstrømskjøleren tett. Med pumpe er dette tilnærmet umulig, og dere vil samtidig få mulighet til whirlpool.

Preboil volum var 50L ved ca 70grader, så det blir vel kanskje 52L ved koketemp?

Hva med resirkulering? Må det gå like sakte som avtappingen?

Jeg har ikke varme-element i meskeboksen, men det vannet vi resirkulerer kan vi kanskje varme opp på platen?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Men da får vi jo ikke rørt ordentlig for å spre den oppvarmede vørteren, uten å ødelegge resirkuleringsprossessen.... Vil det si at vi ikke bør varme for varmt (max 80 grader) , eller røre like vel og resirkulere på nytt?

Hvor viktig er det egentlig å øke temperaturen til 78 grader på på slutten?

Jeg vet ikke hvor mye en mashout har å si for effektiviteten, men noe har det å si siden sukkerstoffene lettere kan ekstraheres ved høyere temperatur. Det viktigste er å stoppe ensymaktiviteten slik at meskeprofilen beholdes. Dette er bare viktig dersom man ikke begynner å varme opp vørteren til kok mens man skyller. Dersom man varmer opp i kokekjelen så vil jo ensymprofilen låses der.
Dere kan godt varme opp vørter på en kokeplate under resirkulering. Det tar sikkert litt tid men vil funke. Dersom dere gjør det ville jeg ha foretatt operasjonen i to steg:
1. Resirkulering med oppvarming til mashout, med røring av mesken for god varmedistribusjon, samt hindre varmelommer over 80 grader.
2. Resirkulering for klar vørter, uten videre oppvarming.

Resirkulering kan gjøres hurtigere en skylling. Tallene for min blichmann mesketank er max 1L/min for skylling og max 4L/min for resirkulering. Under resirkulering kan man ha en høyere rate fordi man rører, og fordi man bare skal unngå stuck mash (at mesken dras så tett mot silbunnen at veske ikke kommer gjennom). Ved skylling skal man i tillegg gi sukkerstoffene god tid til å løse seg opp i skyllevannet og man rører ikke for å beholde filtreringsevnen til maltsenga. Derfor går det saktere.

Kampen om de høyeste prosentene av effektivitet koster en del tid og innsats. Ofte er det like greit å ofre et par prosentpoeng, akseptere litt lavere effektivitet og heller satse på jevn og stabil effektivitet. Stabil effektivitet gjør det lettere å beregne oppskrifter og en mindre stresset bryggedag. Det er lite som er like tilfredstillende som å treffe spot on på SG og volum. Da gjør det ingenting om man måtte bruke 4 kroner mer i malt på grunn av effektivitetstap.

For øvrig kan jeg nevne at når jeg brygger veldig sterke øl så bruker jeg partigyle-metoden. Da ryker effektiviteten i være fordi man får utnyttet sukkerstoffene i øl nummer 2.
Litt avhengig av hva som er øl 1, så kan øl 2 være fx: en lett bitter, lys pale ale, porter eller mild. Jeg har gjerne noen gram DME, litt honning eller noe snaddersukker som jeg kan øke OG med i øl 2 dersom denne blir veldig lav og jeg ikke gidder å koke vørteren inn i flere timer.
Les mer om partigyle her:
http://morebeer.com/brewingtechniques/library/backissues/issue2.2/mosher.html
og her
http://beersmith.com/blog/2011/10/07/parti-gyle-brewing-two-beers-from-one-mash/
Bryggedagen blir litt lengre men da får jeg et gratis øl ekstra for bare 2 timer mer arbeid og man utnytter maltressursen maksimalt!

Vi prøvde igjen i går, men uten å ha lest innlegget ditt ordentlig :p

Denne gangen var målet en juleøl med OG 1.100.

Denne gangen var effektiviteten på meskingen 62 prosent, mot 68 prosent forrige gang.

Denne gangen varmet vi opp alt vi resirkulerte til 80 grader, men rørte ikke.

Jeg forventet en lavere effektivitet denne gangen og hadde dermed også ekstra malt i for å kompensere. 21kg malt 52.5L meskevann (2.5L/kg). Jeg ser en ond sirkel her. Jo mer malt jo lavere effektivitet, jo mer malt jo lavere effektivitet osv...

Men det du sier om party gyle skal jeg studere videre. På lørdag gjorde vi dette ved å koke det siste vi fikk ut i HLT. På den måten tapte vi heller ingen tid, fikk bare litt mer øl på kjøpet :) Men jeg skulle tro at en belgisk trippel f. Eks gir helt annerledes 2nd runnings enn en imperial Stout. Jeg skal sjekke de linkene. Kanskje det står noe om hva som bør være øl nr 2 etter forskjellige typer øl nr 1?

Jo mer malt, dess lavere effektivitet er ganske vanlig ja.

Dere har nok ikke vært i nærheten av utmesktemperatur i hele mesken, det kan forklare fortsatt lav effektivitet.

Når dere beregner maskeeffektivitet, så regner dere volumet og SG av ALL vørter som kommer ut av meskekjelen. D.v.s. også vørter som søles på gulvet, ligger i slanger, kjøler, pumper, igjen som trub i kokekjelen. Dersom dere bare måler det som går på gjæringskar så måler dere "Brewhouse-efficiency", da er det ikke så værst med 65%. Når jeg brygger IPA får jeg 4 liter trub i kokekjelen, pluss en drøy liter spill i slanger og pumpe. Da stuper min brewhouse efficiency mens mash efficiency kan være normalt høy. Årsaken er at mye mer går vekk i trub på grunn av store humlemengder mens effektiviteten i selve meskingen er den samme.

Jeg pleier å måle meske - effektivitet på følgende måte: når jeg tapper av meskekaret bruker jeg en 11L bøtte, fyller den til 10L-merket hver gang, og holder tellingen. Når jeg har tappet så mange liter jeg vil ha, måler jeg gravitet på vørteren i kjelen (før den har kokt opp) dette fyller jeg inn i en kalkulator som tar hensyn til vørterens temperatur og meskens malt - sammensetning. Det er en del av bryggeprogrammet (Brewersfriend.com, anbefales!). Slik får jeg meske - effektivitet. Brewhouse efficiency blir følgelig noe lavere, ja :)

neste gang skal jeg tappe av fortere under resirkulering. Det vil gi meg tålmodighet til å forsikre at hele meskekaret når 78 grader. Er det akseptabelt å koke vørteren man skal helle tilbake hvis man rører godt, eller er det her en max temp selv ved flittig røring?

Så vidt jeg vet er det mulig å koke opp vørteren, men jeg ville vel egentlig nøyd meg med å varme den opp til 85-90 grader. Da går det fortere, du kan sikkert skylle til en kasserolle mens du varmer i en annen slik at du har kontinuerlig noe som varmes opp. Røre godt i mesken når varm vørter tilføres for god temperaturutjevning. I tillegg vil det hjelpe å ha lokket mest mulig på kjelen. Man taper en del temperatur fra overflaten på grunn av avdamping.

Dersom dere mesker i en kjele kan dere jo bruke en varmekilde (kokeplate/induksjon) under kjelen for å varme den vørteren dere tapper ut, det gjør jeg.
Dersom dere bruker kjøleboks så kan dere vurdere å bygge en liten HERMS slik som f.x. denne:

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,17430.0.html
Da går arbeidsmengden ned, i tillegg får dere stålkontroll på mesketemp + skylletemp. Det går muligens litt raskere opp til utmesk også.

Ved HERMS vil man vel få samme problem som jeg fikk sist ved at man ikke får rørt inn det varme vannet for å motvirke kalde/varme lommer? Jeg går ut ifra at man da vha en pumpe kjører vørteren i sløyfe gjennom mesken via et varme-element?

Ved å tappe av til 3-4 kjeler som varmes opp og helles tilbake igjen for så å røres så vil jeg nok ganske sikkert klare å få temperaturen opp dit den skal. Lokket holdes lukket så mye som mulig, og jeg har overrislingsmanifolk i lokket så jeg slipper å åpne for å tilføre skyllevann i neste omgang.

Jeg mesker i kjøleboks. Den er ganske avlang, og avtapningen fra manifolden er i den ene enden av  boksen. Kan dette ha noe å si? Det er vel ikke vanlig å a en kran på hver side?...

Ved mesking av sterke typer, har jeg følgende erfaringer med gode resultat.
Senk ratio på korn meskevann til 2-2,1 liter pr kilo, og øk skyllevannsmengden tilsvarende.
Hvis mulig foreta utmesk ved 78 grader. (jeg har herms, og batch sparger, men bortimot samme prinsipp for fly sparge)
Resirkuler mest mulig, og avtapping ved resirkulering bør være rask, for å komprimere maltsengen noe.
Skyll med 2-3 liter ekstra, og kok lengere.

Det som Magne sa...

+
HERMS krever pumpe ja.
Har du 4 kasseroller i sving så når du nok utmesk ila akseptabel tid.

Ser ut som du har god info til å øke effektiviteten ved neste bryggedag, bare ikke vent deg 90% med OG 1.110 uten å koke MYE. Etterhver vil du muligens innse at høy effektivitet ikke alltid forsvarer arbeidet det krever ved høygravitetsøl. Stabil og akseptabel er bedre en høy men varierende og uforutsigbar.

Tilbake
Topp