flyttet Belgisk hveteøl til sekunder gjæringsdunk

flytta nå den belgist hvete (bryggselv ekstrakt) ølen over til nytt gjæringsfat og syns det så noe rart ut oppe gjæringsdunken.
Ølet har stått 16dager med 17-18C i hovedgjæringsfatet.
Det er førstegang jeg brygger et slik ekstraktsett, kun brygget EUropris/Coopers extraktsett tidligere.

Det var liksom veldig "flakete" på toppen av brygget. Og veldig mye i bunn av gjæringsdunken:

9UL65ZG.jpg

dKUrevs.jpg
 
til info ble det bruk safbrew WB-06 som ble strødd tørt oppå brygget (Kommer til å rehydrere gjæren fra nå av)...
 
Høres bra ut. Da skal jeg la det stå noen dager i sekunder dunken før jeg tapper det over på Fat.
btw, ka meine du me RDWHAHB?
 
Skal si.. så nesten ut som noen bare hadde slått random på tastaturet.

Er de noe jeg bør tenke på med tanke på hveteøl og ølfat? Cerveza og pilsnere har jeg klarnet med Gelantin, det ønske eg ikke å gjør med hvete øl. Det skal både se og smake litt ekstra fyldig ut :)
 
Mine siste to hveteøl har klart seg ok på fat. Men etter noen dager så klarner de en smule. Jeg snudde litt på fatet og fortsatte feiringen med hazy hvete. Optimalt sett så bør de nok på flasker, for å få lik fordeling av gjær i hvert glass.

Har kanskje noe å si hvor stigerører ditt treffer, hvis du ikke lar det gå for lang tid mellom tapping uten å snu fatet, slik at gjæren setter seg i bunn, og du dumper nesten all gjæren ved neste tapping så er min 2-fats-erfaring at det funket greit.
 
det var vel det jeg fryktet, men nå har det seg slik at jeg muligens har mitt første dårlige brygg føre meg.
Smakte så vidt på brygget i går, etter å ha mål SG. Der var det ikke mange smaker som minnet om hveteøl eller vanlig øl desverre...
 
Btw. Er det slik at dette ølet bør stå lenge før det blir veldig godt, eller holder det å la det står til det er ferdig gjæret også drikke?
 
Klarer du å beskrive smakene/aromaen? Det meste av øl trenger litt lagringstid før de første unotene gir seg, men om du ikke fikk noe som helst assosiasjoner til hveteøl eller øl generelt av å smake på den så ville jeg vært litt bekymret... alt etter hva du mener det lukter/smaker kan vi kanskje hjelpe med å identifisere hva (det eventuelle) problemet er.
 
Det var bare en liten munn fra reagansrøret som jeg hadde mål SG i... Fikk ikke tenkt så mye over smaken... Har aldri brygget med Safbrew WB-06 før, så viste ikke om det var noe ekstratrix med denne.

Kan jo nevne at Ekstraktboksen var gått ut på dato med 2-3mnd når jeg brygget... så man får vel det man kjøper, er vel som med matlaging det.
Gode råvarer = God mat etc..

Ska la denne stå en uke til, Den er ferdig gjæret nå. Men kan få hvile litt til.
 
Vil vel egentlig tro at en utgått ekstraktboks vil bli minst like fin som originalt hvis man slenger oppi litt ny humle og ny gjær
 
Tilbake
Topp