For gammel gjær?

paven

 
Hei, har planer om å brygge en lager i helgen med råvarer som jeg kjøpte inn i November,
Gjæra jeg har er 2001, Urquell Lager yeast. Når jeg fyller ut informasjonen på mrmalty.com (OG 1.048 , 23 liter og dato for gjær 20.oktober 2014) sier den at jeg trenger 8 pakker av denne gjæra for å lage gjærstarter.

Mitt spm da blir om gjæra er blitt for gammel til å i det hele tatt brukes siden jeg bare har en pakke, bare å hive å bestille nytt?
 
Trikset her er nok å lage flere gjærstartere, eller såkalt "Step ups".
http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Hvis ikke jeg tar helt feil, så ser det ut som du slipper unna med 2 Steps.
Du kan lage en 1,5 liter starter med gjæren din...og når den er ferdig, dekanterer du vesken og heller oppi en ny 1,5 liter starter på toppen av gjæren. Dette er dersom du har magnetrører.
Dette skal i teorien gi deg rundt 430 milliarder gjærceller.

Uten magnetrører må du ha 3 step-ups på 2 liter, men det er bare å leke seg litt med den kalkulatoreren der så finner du nok frem :)
 
Hei, har planer om å brygge en lager i helgen med råvarer som jeg kjøpte inn i November,
Gjæra jeg har er 2001, Urquell Lager yeast. Når jeg fyller ut informasjonen på mrmalty.com (OG 1.048 , 23 liter og dato for gjær 20.oktober 2014) sier den at jeg trenger 8 pakker av denne gjæra for å lage gjærstarter.

Mitt spm da blir om gjæra er blitt for gammel til å i det hele tatt brukes siden jeg bare har en pakke, bare å hive å bestille nytt?

I følge Brewersfriend har du bare ca 12 % levende gjær igjen, men hvis du lager en starter på to liter, som senere dekanteres og brukes som grunnlag for enda en toliters starter, så får du tilstrekkelig gjær for vørteren din. Jeg forutsetter at du har magnetrører.

Det er selvfølgelig lettest å bare bestille nytt rør med fersk gjær.

Jeg flasket pils fremstilt med denne gjæren for noen dager siden. Klar som vann, og smakte kjempegodt rett ut av gjæringskaret.
 
Tror jeg skal bare prøve å bruke den gjæra jeg har da, skal bygge en magnetrører i dag eller i morgen så får håpe jeg får den til å fungere :)
 
Tilbake
Topp