For høy FG, årsak? Fare for flaskebombe?

gob0

 
Hei!
Har lest gjennom mange liknende poster, men finner ikke eksakt det jeg lurer på.

Jeg brygget en Nøgne Ø IPA, men ser at FG lå litt for høyt når jeg flasket. 1.023. Den skulle være 1.016

Jeg mesket stegvis og traff på OG. 1.074

Brukte 2 pakker WLP007, men de var nok oppbevart feil av meg, så gjæringen hadde ikke startet etter tre dager. Kjøpte to nye ferske poser, ristet godt og da startet det for fullt. Gjæret så mye at jeg måtte lage et overløp slik at det kunne skumme "kontrollert" over. Tørrhummlet etter en uke, og det hadde allerde da sluttet å ploppe i gjærlåsen. Flasket etter to uker.

Bruker konisk gjæringstank med "collectionball" i bunn. Jeg tapper også fra bunn.

Så kommer spørsmålene:
Er det fare for flaskebomber?
Kan jeg blitt lurt av den høye FGen pga. at jeg tapper fra bunn og rett oppi måleglasset først, før jeg flasket? Det er kanskje mest sukker i bunn?
Legger WLP007 seg lettere i bunn, kontra tørrgjær? Kan det være den la seg raskt ned i collectionballlen og rett å slett ikke fikk nok øl å leke med?
Hvilke konsekvenser har det å ha høy FG? Smakte på det før flasking og det var ingenting i veien på smaken.

På forhånd takk for svar!
 
007 legger seg som en stein, og da snakker vi om en veldig tung stein, hvis tempen synker underveis. Den sier bare "snakkes" og så ser du den ikke igjen før du har tappet det på flasker og vendt de en gang. Det er flere her som har fått overkarbonert 007, siden den ikke har gått til verks igjen før under flaskekarboneringen, og spiser da opp det den egentlig burde spist under hovedgjæringen.

Men FG'en du målte stemmer. 007 spiser fort, men ikke alltid mye, hvis den etterhvert kjenner en synkende temperatur.

Jeg ville prøvd å rugge litt på dunken og skrudd opp til ca 22C, for å få litt fortgang før den ikke gidder mer i det hele tatt.
 
Han har flasket så rugging funker ikke nå...
Det du kan gjøre neste gang vist gjæren legge deg i bunn grunnet temperatur fall er å heve tempen og trykke inn co2 i bunn så du får virvlet opp gjære igjen..
Eller bare ta ut gjæren,riste den opp og helle den på igjen..

Er en viss fare for flaskebomber ja..
 
Siden du alt har flasket, må du bare ta de forholdsreglene du kan mot mulige flaskebomber.
  • Sett flaskene på bad/i kjeller - et sted der det ikke skjer noen skade om det smeller.
  • Dekk dem med et laken, teppe eller liknende.
  • Sjekk dem jevnlig. Bruk vernebriller og tjukk jakke så lenge du ikke vet om det er sprengstoff du håndterer. Om ei flaske går av i ansiktet på deg, er det livsfarlig.
Blir de overkarbonert, kan du løsne på korkene og la dem stå en stund, til trykket har sunket. (Det kan bli litt søl, jeg har vært gjennom dette:(.)
 
Hva er deres erfaringer med tid karbonering? Kan trykket bli høyt allerde etter et døgn, eller snakker vi en uke?
 
Hva er deres erfaringer med tid karbonering? Kan trykket bli høyt allerde etter et døgn, eller snakker vi en uke?

Dette er nesten som å spørre hvor langt et tau er. Det kan gå tre dager, det kan gå fire uker, spørs på alt mulig rart som har noe å si egenlitg.
 
Hva er deres erfaringer med tid karbonering? Kan trykket bli høyt allerde etter et døgn, eller snakker vi en uke?
Tviler nok sterkt på at noe har skjedd etter et døgn, selv om dette ikke er fullstendig uhørt. Det er veldig avhengig av temperaturen flaskene står på. Jeg har karbonert ferdig på flaske på 3 døgn før, på 28 C. På 20 C vil det nok ta lengre tid. Med tanke på at ølet ditt fikk stå så kort, bare to uker, så ville jeg nok sjekket første flaske etter 3-4 dager. Bare husk å ta på deg vernebriller slik @Finn Berger sier; Kutt i fingre og armer reparerer seg selv, det er verre med øynene dine. Mest sannsynlig er alt OK og du får ingen problemer, men det er aldri dumt å være forberedt.

I din situasjon ville jeg satt ei flaske varmt for å fremme rask og helhetlig utgjæring. Pakk den inn i to-tre handleposer med godt med rom inni og sett den på et varmt sted. På toppen av varmtvannsberederen er ofte et godt alternativ. Om denne sier pang i løpet av den neste uken så vet du at du har et problem og kan håndtere det før resten av flaskene er like ille. Eller enda bedre; sett 3-4 flasker der og åpne dem med 48 timers mellomrom.
 
Tilbake
Topp