For høy mesketemperatur

Hei

Jeg hadde en bryggerunde i helgen, og lot det som vanlig stå til mesking på egenhånd. Etter en times tid oppdaget jeg at noe hadde gått galt mesketemperatur låg over 70 grader. Jeg skrudde ned og meskete en time til på 63 grader.

Vil dette bli brukende, eller får jeg et for søtt øl og kanskje andre ting med?
 
Har du mesket 1 time med 70 grader så er det nok det du har og gå ut ifra og med noe høyere FG. men jeg vil ikke si det er ødelagt eller noe, men bruk god og mye gjær.
 
Den timen på 63 kunne du nok spart deg, ja. Hvilken øl tenker du å lage, og hvilken gjær har du tenkt å bruke?
 
Kan du beskrive hvordan du mesker, og i hvilket utstyr?
Hvor målte du 70 grader?
Mange ulike oppsett, og det at du har målt 70 grader på ett sted, betyr ikke nødvendigvis katastrofe.
Beskriv litt mer.
 
Er som jeg fryktet da... Jeg mesker med et herms oppsett. Har en stc-1000 sensor i en thermowell som står inn i mesketanken. Alt er elektrisk.

Siden jeg er forholdsvis ny i gamet og ikke vet, så hadde jeg håpet a det ikke spilte noen rolle på "rekkefølgen" på alpha- og betaamalyse. Om det i det hele tatt er en  "rekkefølge"  da, eller det hender samtidig.

Bruker forøvrig 5 pakker tørrgjør av typen Saflager w34/70 rehydrert i 6 dl destilert vann på ca 25 grader i 55 liter vørter med O.G. 1.045

Dette er planen å bli en enkel pils.
 
Får jeg den ned i 1.013-17 så ender jeg på ca 3,7-4,2 % og det er ikke så aller verst. Planen var 1.008-10, men sånn går det når en ikke passer på :)
 
For å pirke litt, så er stc-1000 uegnet til å styre et herms.
For det første er den ikke rask nok, og med et mekanisk rele på maks 10 A, samt at sensoren heller ikke er beregnet på væske(selv om den i mange tilfeller tåler det). Ville ihvertfall ikke jeg annbefalt den til slik bruk.
 
Jeg ser den, men nå er ikke sensoren i kontakt med veske når den står i en thermowell, og til mitt bruk så langt, så har det gitt gode resultater.

Men det skal også sies at jeg holder på med oppgradering av bryggeriet og skal der benytte pid til styring av temp i herms.

Men takk for innspill, det er det man lærer av    :ilike:
 
Problemet med enzymene er att når de går over visse temperaturer vil de begynne å brytes ned.
Betaamylase brytes raskt ned når temperaturen nermer seg 70+ og har idealtemperatur på 60-65C

Men vil nokk bli øl av det selv om du mesket på 70C, men det vil nok ikke gjære riktig like langt ned som det ellers ville gjort.
 
Mr.Baggins skrev:
Får jeg den ned i 1.013-17 så ender jeg på ca 3,7-4,2 % og det er ikke så aller verst. Planen var 1.008-10, men sånn går det når en ikke passer på :)

Du kan brygge en til pils med laav mesketemp og høyere OG (og lengere tid) og så blande  de to.
 
Mr.Baggins skrev:
Er som jeg fryktet da... Jeg mesker med et herms oppsett. Har en stc-1000 sensor i en thermowell som står inn i mesketanken. Alt er elektrisk.

Siden jeg er forholdsvis ny i gamet og ikke vet, så hadde jeg håpet a det ikke spilte noen rolle på "rekkefølgen" på alpha- og betaamalyse. Om det i det hele tatt er en  "rekkefølge"  da, eller det hender samtidig.

Bruker forøvrig 5 pakker tørrgjør av typen Saflager w34/70 rehydrert i 6 dl destilert vann på ca 25 grader i 55 liter vørter med O.G. 1.045

Dette er planen å bli en enkel pils.

"Rekkefølgen" spiller en rolle, da beta-amylase raskt denatureres på høye temperaturer.
 
Tilbake
Topp