For høy OG på IPA-sett? Eller?

Hei!

Nå er straks mine brygg nr. 3 og 4 klare, og det jeg har prøvd meg på denne gangen er en APA (ekstrakt) fra LK Haaland, og en Razorback festival IPA (også ekstrakt).

Satte ølet 5. februar, tørrhumlet 16/17 februar, og tenkte å flaske nå.. Men, nybegynner som jeg er, er jeg litt nervøs for dette med OG. Har målt, slik instruksjonene sier, med hydrometer (type europris), og APA´en havner på 1006, noe som er innenfor, i følge instruksjonene (alt under 1008 er safe for flasking). IPA´en derimot, havner på 1008, og instruksjonene sier at den er klar for flasking når den har nådd 1005.

Men, saken er, for å få en liten vri, og et litt kraftigere resultat, tilsatte jeg en boks med maltekstrakt ekstra (anbefalt av en hyggelig kar på bryggerland) i IPA´en. Vil dette resultere i at OG skal være litt høyere enn anbefalt? Og at 1008 er greit?

Noen som har råd? Tusen takk! :)
 
ståtthvis ølet har stått i jevn temperatur i 14 dager er det nok ferdig gjæret. For å være sikker kan du måle med noen dagers mellomrom. Er målingene uendret er den klar til flaskene.

FG 1008 er helt innenfor. Kan ha flere forskjellige årsaker til at den ikke går lavere. Vanskelig å si akkurat hva.
 
Tusen takk for svar. Stått i jevn temp siden 5. februar, så det har stått i 17-18 dager nå. Måler en gang til etterpå, og tar sjansen på å flaske da hvis den er uendret. Men er det slik, at siden dette blir en litt sterkere øl enn det instruksjonene sier, at FG/OG (?) skal være litt høyere?
 
Tilbake
Topp