For høy temp på korn etter mesk

Alli

 
Hei, brygget min tredje batch idag. En URQ Pilsner. Jeg tabbet meg ut da jeg var ferdig og meske (65g 65min) og skulle gå videre til skylling på min grainfather. Da jeg skulle til og heve maltkorgen fikk jeg problemer med taljen min. Det jeg ikke viste var at jeg hadde trykket start skylling på appen og da begynner den allerede og varme opp til kok. Da jeg fikk endelig fikk heist den opp var det så jeg at det var rett over 90 grader. Da har den stått og blitt varmet opp fra 77g utmerk til 90grader mens maltkorg og korn fortsatt var oppi. Tipper en 10-15min totalt.

Tror dere ølet er helt ødelagt eller vil det muligens bare bli en usmak?
Målte OG til 1059, vet ikke om det har noe og si.
 
Hei, det går nok helt fint. Dekoksjon var en vanlig del av bryggeprosessen tidligere, da koker man mesken før man tilsetter i kjelen igjen for å heve temperatur.
 
Så bra, har lest litt om folk som mesket i høy temperatur og da var det litt krise. Men nå som jeg har er et vellykket mesk og deretter tabber meg ut så var jeg usikker. Takk for svar :)
 
Så bra, har lest litt om folk som mesket i høy temperatur og da var det litt krise. Men nå som jeg har er et vellykket mesk og deretter tabber meg ut så var jeg usikker. Takk for svar :)

Høy temperatur er skummelt mot slutten av skyllinga, da det er lite sukker igjen i vørteren - og særlig hvis du får litt høy pH, også. Det kan du fort få om du ikke justerer pH i skyllevannet.

Men som de andre over her sier; du har ikke noe å frykte:).

Hadde dette skjedd før du var ferdig med meskinga, hadde du denaturert enzymene, og altså i praksis avslutta meskinga før all stivelsen var omdannet til sukker. Det ville jo vært ganske kjedelig.
 
Tilbake
Topp