Lurte litt på dette jeg også...
Brygget den 23 noe IPA-lignende med en OG på 1.062. Ca 20 liter vørter. Mesketemp 63 grader
Til den brukte jeg en WLP007 som hadde gått en stund over datoen. Lagde en starter på ca 7 liter med ca 700 gram DME.
Før jeg pitchet gjæren, så helte jeg av stort sett all vesken i starteren.
Vørteren holdt ca 21 grader ved pitching.
Den fikk stå en stund med akvariepumpen.
Etter det ble dunken satt i inkuberingsskapet med en STC-1000 (en ubeskrivelig value for money - bygd om flere kjøleskap i huset etterhvert som de innebygde termostatene har tatt kvelden) satt til 20 grader som måler tempen I vørteren.
Dette skjedde ca kl 24 og da jeg sto opp morgenen etter var det full fart i gjærlåsen - har ikke sett noe tilsvarende. Dett avtok til ca null litt utp dagen etter - dvs mesteparten av futten i gjæringen ble gjennomført på litt under halvannen dag.
Den 27 var det gjæret ned til 1.009.
På bunne av gjæringsdunken (standard EuroPris) er det nå ca 2,5 cm med gjæringskake (uten humle og ikke veldig mye trub fra kjelen som jeg kunne se ved tapping), noe som er en del mer enn vanlig.
Det hverken lukter eller smaker galt som jeg kan kjenne.
Jeg synes dette var vel kjapt - er det for kjapt og vil det i så fall bety noe?
Et annet spørsmål i sammenheng med dette...
I sammenheng med at gjæringen hadde avtatt, så tørrhmlet jeg rett i dunken med ca 40 gram pellets.
Vill dette ha noen effekt, eller vil det bare dette ned i gjærkaken uten mulighet til å trekke ut i øllet?