For lav FG

Hei alle!

Jeg brygget en saison med mål om FG på 1.010, men endte til slutt på 1.004. Gjæringstemperaturen hevet jeg siste uken gradvis opp til 30 grader.

Det er flere ting jeg lurer på:
Vil dette vil gi en rar smak på ølet? Kan øl bli for tørt? Smakstest før karbonering og lagring var veldig bra til å være lunka og uten kullsyre...
Siden jeg karbonerer med sukkerlake er jeg redd for å ikke utvikle nok kullsyre siden gjæren har lite sukker å spise og alkoholen er 7,88%. Noen som har erfaring med dette? Jeg tror gjæret heter WLP566 Saison II Ale.
Litt på siden, men jeg sliter generelt med lite skum i ølene. Jeg husker ikke hvor jeg har det fra, men akkurat når ølet koker, før jeg tilsetter humle, er det mye snerk som jeg har blitt fortalt er proteiner jeg burde fjerne. Kan det være at dette snerket burde forbli i ølet for å gi skummet mer tid i glasset?

Lav FG er nok helt vanlig med denne gjæra. Når du karbonerer med sukkerlake, så dannes kullsyra fra det tilsatte sukkeret, uavhengig av FGen du endte på.

Saison skal være tørr, så ta det knusende med ro.
Snerket du snakker om bunnfeller når du kjøler, så om du er ryddig når du overfører ville jeg ikke bekymret meg.
Bruker du rene glass og heller ordentlig? Fins en fin artikkel om skum et sted i medlemsseksjonen.

Saison kan ikke bli for tørt, spørr du meg. Karboneringen gjøres med sukkerlaken du tilsetter så det er ikke noe å uroe seg over. Pass på at du har nok sukkerlake oppi, og kraftige flasker som tåler det trykket (Synes saison skal ha mye kullsyre).

Noen skummer av den snerken, men om du har stor nok kjele så vil en kraftig kok gjøre at det meste bunnfaller enten under kok eller under kjøling.

Der rørte vi inn på noe som det sikkert finnes mange lange tråder om. Hva er mye kullsyre? Hvor mye sukker bør jeg ha per liter i forskjellige øltyper?

Mottar gjerne en link til en ferdigtygget diskusjon.

Tilbake
Topp