For lav gjæringstemperatur og for sen med tørrhumlen

Hei, jeg har satt 3 brygg til gjæring, blond ale og 2 ipa. Har dem i en ffysebojs med varmvifte tilkoblet temperaturkontroll. Noe har skjedd mens jeg var på hytta og nå var tempen i karene 13 grader det er nå dag 8 etter de ble satt til gjæring, kan naks ha vært de siste 3 dagene tempen har sunket. Er det noe jeg bør gjøre? Har satt opp tempen til 19 grader. Målte OG og den er bra 1010 og 1013 x 2
I tillegg glemte jeg å tilsette tørrhumlen før jeg reiste. Den er nå tilsatt. Blr den stå lengre enn 6 dager? Tenkte å tappe på fat kommende søndag.
På forhånd takk for svar

Hvor står det at den skal være ferdig på 6 dager? En god tommelfingerregel er 14 dager på alle ales, 6 dager kan være litt snøtt. Nå som du har hatt en liten fartsdump, vil det ikke skade å ha det en ekstra uke oppå der igjen. Ølet vil ikke ta skade av det.

13 grader bør heller ikke være døden, men noe av gjæren kan ha roet seg ned betraktelig. Hvilke gjærtyper har du brukt?

Takk for svar,
skal ikke være ferdig på 6 dager, men OG nå etter 9 dager er der den sksl være til tross for temperatursenkningen.
Brukte us-05

Takk for svar,
skal ikke være ferdig på 6 dager, men OG nå etter 9 dager er der den sksl være til tross for temperatursenkningen.
Brukte us-05
Det er alltid lurt å la ølet hvile i en uke eller to på gjæringsdunken før du stikker om og flasker. Vi sier gjerne at "gjæren skal rydde opp etter seg", og en uke eller to er bra til dette formålet - ølet blir vesentlig bedre når bryggeren ikke skynder seg!

Tilbake
Topp