For lav OG - hvor mye ekstra malt neste gang?

Heisann!

Brygget en American IPA all grain øl-sett fra bryggselv.no idag og fikk litt for lav OG (1.056) i forhold til oppskriften som skal være 1.063-1.067. Ser på noen andre tråder
at man kan tilsette ekstra basis malt for å heve og når man har for lavt utbytte, men ca hvor mye må tilsettes for å havne på ca 1.065?. Eller er det mulig å "jukse" litt å tilsette
litt sukker i gjæringsdunken for å rette opp OG uten at det går utover kvaliteten på sluttproduktet?.

Stort sett vil man helst ikke tilsette sukker for å øke OG. Bruk heller DME/LME. Sukker er 100% utgjærbart, så resultatet vil bli et tørrere øl enn hvis du tilsetter DME/LME. I sterkere IPAs og i belgiske typer er det derimot ikke uvanlig med sukker.
Jeg vil anbefale deg å bruke et bryggeprogram, f eks Beersmith. Da kan du enkelt finne ut hvor mye ekstra malt du trenger for å treffe OG.

Du kan fint bruke spraymalt og/eller sukker til å øke OG. Ville brukt spraymalt her for å unngå en 'tynn' øl. Kok opp i litt vann, avkjøl, hell i gjæringsdunk og rist godt.

Hvis man tar utgangspunkt i at spraymalt gir ca 375 oechslegrader kg/l, så kan du bruke formelen:

mengde spraymalt i kg = (antall oechslegrader du vil heve med) x (antall liter) / 375

I ditt tilfelle er antall grader du vil heve med 9; har du 25L brygg så må du tilsette 225/375 = 0,6 kg spraymalt

Takk for svar - så hvis jeg kjøper lys spraymalt og putter dette ned i gjæringsdunken på lørdag så skal det gå greit. Hva skulle en amatør gjort uten dette forumet  :)

Terjes skrev:
Takk for svar - så hvis jeg kjøper lys spraymalt og putter dette ned i gjæringsdunken på lørdag så skal det gå greit. Hva skulle en amatør gjort uten dette forumet  :)

Obsobs, du må koke det opp sammen med vann, ikke bare dumpe det nedi gjæringskaret.
Det kan godt hende du hadde tenkt å koke det med vann, men tenkte det var greit å si ifra hvis ikke :)

Edit: ser jeg var litt kjapp og hadde ikke leste alt i tråden så nøye, er visst nevnt allerede.

Terjes skrev:
Takk for svar - så hvis jeg kjøper lys spraymalt og putter dette ned i gjæringsdunken på lørdag så skal det gå greit. Hva skulle en amatør gjort uten dette forumet  :)

Hvis dette skal gjøres lørdag og gjæringen er igang allered nå, så ville jeg blandet den avkjølte laken forsiktig inn med desinfisert røreredskap fremfor kraftig risting. Dette for å unngå eventuell oksidering.

Lykke til!

Du kan også lese litt på forumet her og få tips for å heve utbyttet i bryggeriet. Her er vel en del tråder ang det temaet :)

Jeg vil tro at du bør øke maltmengden med omtrent samme % som du ønsker % øket OG. Dette forutsetter samme effektivitet. Effektiviteten går gjerne litt ned med økende maltmengde så dersom du vil øke OG mye, så må du nok tilsette litt større mengde malt.

Tilbake
Topp