For lite gjær?

Peder

Hei,

Satt en best bitter på onsdag.

Lurer på om jeg kansje har brukt for lite gjær. brukte 1 smackpack med Wyeast Whitbread 1099 på 20l vørter(står på posen at det holder til 5gallon, 18.92l)
Hva kan skje om jeg tar ut vannlåsen forsiktig og fyller på med en pakke til nå som den har stått siden onsdag kveld?

Spesifikasjoner:

Volume: 20 liters
OG: 1048
FG: 
Alcohol: 4.7 % by vol.
Colour: 35 EBC (Deep copper / light brown)
Bitterness: 40 IBU
BU/GU: 0.83

Fermentables
Maris Otter Pale Malt 1500 grammes
Liquid Medium Extract 1500 grammes
Crystal Malt 135 600 grammes
Kandis (dark) 100 grammes

Hops
East Kent Golding 4.4% alpha 60 grammes 60 minutes
Nugget 13% alpha 12 grammes 15 minutes

Fermentation
Yeast: WLP017 Whitebread Ale

Hva var produksjonsdatoen på gjæren?

Du kan kikke på mrmalty.com og sjekke om du var i nærheten av riktig pitching-rate eller ikke.

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Har selvfølgelig kastet posen...
Tror jeg skal kjøpe en pose til og tilsette, via hullet til vannlåsen eller går det rett vest med brygget?

Jeg tror ikke det kan skade å tilsette mere gjær.

Men har det ikke startet å gjære i det hele tatt?

I beste fall (om gjæren var helt fersk) har du brukt ca. 60 % av det som regnes som "nok" gjær, men det kan selvsagt gå helt fint! Personlig ville jeg nok kjøpt en pakke og tilsatt denne. Det er ikke noe problem om du åpner dunken og tilsetter gjæren. Så legne du har renholdet på plass og er rimelig forsiktig, er infeksjonsfaren svært liten.

Sjekk også temperaturen i rommet der brygget står. Den er kanskje litt lav? Dette har mye å si for å få gjæringen raskt i gang.

Hvis du skal tilsette mer gjær er det vel både lettere og rensligere å ta lokket helt av? Bare ikke legg det fra deg, men få noen til å holde det for deg uten å komme borti innsiden mens du heller i gjæra.

Jeg ville nok heller satt gjæringskaret på et litt varmere sted en stund og kanskje ristet litt ekstra på det fremfor å tilsette mer gjær, men ... det blir vel en smakssak.

Neste gang kan du også ha i litt gjærnæringssalt mot slutten av koketiden, evt lage en skikkelig forkultur. Dette gjør underverker for å få gjæringen raskt i gang.

Takk for tips alle sammen,

Gjærigen har begynt, var bare litt usikker på om gjærmengden var riktig. Skal tilsette en pose til med gjær i kveld  :) :)
Er spent på denne egenkoponerte bitter`n!

Tilbake
Topp