For lite humle?

Jeg brygget noe som var tenkt å skulle bli en APA sist søndag. Ingrediensene var 6 kg pale malt, 450 g carapils til netto 27 liter i bøtta til gjæring. Av humle ble det slik:

28 g Cascade 7,4% i 90 min
14 g Willamette 4,5% i 15 min
14 g Willamette 4,5% i 5 min

I ettertid har jeg fått mistanke om at jeg har brukt alt for lite humle. Synspunkter? Kan dette i så fall rettes opp i ettertid, med tørrhumling?

Jeg vet for den del ikke om Cascade og Willamette er noen gunstig kombinasjon heller, men det var det jeg hadde av am. humle - 1/4 kg pellets av hver...

Gjæren var en ladning "gjenbrukt" Wyeast 1056 American Ale. Starter laget med restvørter fra forrige mesking, SG 1.040. Bobler nå som bare fy, så jeg håper og tror at gjæren var dugandes.
 
Litt lite humle, dette, til 27 liter. Tørrhumling vil gi mer aroma, så jeg ville råde deg til å gjøre det. Willamette er en mer "europeisk" humle enn cascade, så hvis du ønsker et mer amerikansk preg på ølet ville jeg i alle fall ha brukt en en del mer sitruspreget humle til tørrhumlingen (f.eks. Cascade). Kanskje er det også en ide å blende humletyper i tørrhumlingen, for å få et litt mer komplekst smaksbilde.
 
Gahr skrev:
Litt lite humle, dette, til 27 liter. Tørrhumling vil gi mer aroma, så jeg ville råde deg til å gjøre det. Willamette er en mer "europeisk" humle enn Cascade, så hvis du ønsker et mer amerikansk preg på ølet ville jeg i alle fall ha brukt en en del mer sitruspreget humle til tørrhumlingen (f.eks. Cascade). Kanskje er det også en idé å blende humletyper i tørrhumlingen, for å få et litt mer komplekst smaksbilde.

Takk for svaret Gahr! Så da er det vel bare å hive på en neve eller to med Cascade(/Willamette) pellets rett i gjærbøtta og la det stå til da, eller hvordan foregår egentlig tørrhumling? :attevar:
 
Bare la hovedgjæringa gjøre seg ferdig, så hiver du i humlen.
Selv bruker jeg sån ca. å la den stå å gjære i 1uke før jeg tilsetter tørhumle for så å la den stå en uke til.
 
Tilbake
Topp