For mye kullsyre på flasker

Har nå tappet 6 kasser med øl. Smakte på en flaske, veldig lite kullsyre. 20 sekunder etterpå går det av en flaskebombe. Ikke rørt godt nok i gjæringskaret etter omstikk her altså.... Noen ideer til hva jeg kan gjøre for å passe på at dette ikke skjer igjen? Har rekorket alle flaskene i går, men noen av flaskene har fortsatt farlig mye kullsyre i seg.
 
Hvordan blander du inn sukkerlaken? Om man tilsetter sukkerlaken i bunn av omstikkingskaret, og lar ølet fylles opp fra bunn, gjerne i sirkulerende bevegelse, så kan jeg vanskelig se for meg at det skal være behov for å røre. Sammenlikn med det å blande saft (fullsukret); Saft er i prinsippet ganske likt den sukkerlaken man tilsetter i ølet (40-60% sukker), og om man heller saft i bunnen av en mugge, og sakte fyller opp muggen med vann, så vil man få en godt blandet saft når muggen er full. I prinsippet mener jeg røring må til kun om den væsken som tilsettes er betydelig tyngre/lettere enn væsken den tilsettes i, men da må man også passe på å røre underveis i omstikkingen, fordi man samtidig sier at væskene ikke blandes sammen, men skilles.

Er ikke erfaren på området selv, men i teorien (ref saft) skal det ikke være nødvendig å røre...
 
Sist redigert:
Jeg blander personlig en mindre konsentrert sukkerlake enn beskrevet over (typisk 80-100 gr i 5dl vann for mine 12-14 liters batcher), følger ellers oppskriften over og har aldri opplevd ujevn karbonering.
 
Min sukkerlaker er nok heller ikke så konsentrert, men det gjør jo at blandingen burde gå enda enklere av seg selv... Vann blander seg som regel ganske godt med vann...
 
Jeg stikker om med hevert, og rører forsiktig (for å ikke røre inn mer oksygen) med enden av hevertslangen. Det handler ikke bare om å blande sukker, men også distribuere gjærcellene bedre (det kommer flest av disse på slutten av omstikkingen).
 
Ser tråden har gått ganske off topic, mest grunnet av at jeg ser jeg formulerte meg veldig feil. Spørsmålet mitt var ment som "hvordan forhindrer jeg at at jeg får flaskebombe i denne batchen med ujevn karbonering?" noen flasker har veldig mye kullsyre mens andre har ikke det. Gjelder det bare å drikke opp fort?
 
Jeg har forresten blandet inn ca. 25% sukker, 75% vann. Legger dette i bunn av karet ved omstikk. Neste gang bruker jeg sukkerbit i hver av flaskene
 
I denne batchen kan du ikke gjøre så mye.
Du kan prøve å forsiktig åpne korkene (bruk hansker), for å slippe ut evt. overtrykk. Og så sette på nye korker.
For fremtidig referanse, så kan det være lurt å hive sukkerlaken i omstikkingskaret først (som tidligere nevnt her)....deretter overføre ølen til omstikkingskaret via en slange som følger buen på omstikkingskaret.
Da lager du en whirlpool, som sørger for kontinuerlig blanding av sukkerlaken.
 
I denne batchen kan du ikke gjøre så mye.
Du kan prøve å forsiktig åpne korkene (bruk hansker), for å slippe ut evt. overtrykk. Og så sette på nye korker.
For fremtidig referanse, så kan det være lurt å hive sukkerlaken i omstikkingskaret først (som tidligere nevnt her)....deretter overføre ølen til omstikkingskaret via en slange som følger buen på omstikkingskaret.
Da lager du en whirlpool, som sørger for kontinuerlig blanding av sukkerlaken.

Det var nettopp dette jeg gjorde. Derfor jeg stiller spørsmål ved hvorfor det skjedde da jeg var såpass forsiktig
 
Laget sukkerlaken med 120g sukker, ca. 5 dl vann. jeg rengjør flaskene først med stoutrens, så skyller jeg gjennom de med vann, deretter bruker jeg en sterkerens blanding i flaskeskyller
 
Jeg rører godt etter omstikking, men alltid med langsomme bevegelser for å unngå oksydering.
 
Tilbake
Topp