For tildlig flasking ?

Hei bryggekollegaer  :samenvol:

Jeg og en kompis brygget søndag for 1 uke siden og stakk om ølet og tappet det på flasker i går. Det har altså bare stått i gjæringskaret 1 uke.

OG var på 1052, mens FG var på 1006. Skulle tro det var ferdig gjæret da.........men ser på forumet at det anbefales gjæring i minimum 2 uker. Har jeg tabbet meg ut? :ber:

Mvh
Roger
 
Med et så lavt FG vil jeg nok tippe at du har satt et ølsett + 1 kg sukker, og latt det gjære ved over 20 grader. Jeg tipper at det nok har gått bra og at det rett og slett gikk fort (derfor min gjetning om at det har gjæret litt varmt kanskje).

Kan du si noe mer om gjæringstemperaturen og brygget forøvrig?
 
Hei

Neida, dette er et skikkelig maltbrygg med pale malt 5 kg og 200 gram krystallmalt......fikk høy OG (1060) som jeg måtte tilsette kokt og avkjølt vann i. Dermed ny OG på 1052. Regner med at når FG ble på 1006 så er det vel begrenset hvor mye lengre ned man kan komme...... Uansett var det kun 1 plopp i gjærlåsen pr. minutt maks.....

Temperaturen på rommet der gjæringskaret sto var på ca 20 grader. (Brukte Danstar Nottingham tørrgjær)

Mvh
Roger
 
Det går sikkert bra, men det er ikke dumt å la ølet stå til gjæring i 10-14 dager uansett. Gjæren får da tid til å gjenoppta/bryte ned en del stoffer som ikke er ønsket i ølet (f.eks diacetyl og acetaldehyd).
 
Tilbake
Topp