For trangt i koblingsboks til PID?

Kjøpte en koblingsboks som dessverre var i trangeste laget til min Sestos D1SVR220 PID. Som dere ser av bildet, blir kjøleribba stående helt klin inntil baksiden av PIDen. I tillegg måtte jeg legge to faseledere mellom ribbene. Lokket til boksen kommer også klin oppå alt dette. Blir det for trangt og brannfarlig? Hvor varm vil egentlig ribba bli?

IMG_4888.JPG
 
Personlig ville jeg ikke gått for den, jeg er glad i at elektronikk får luft. (Har selv måttet løpe fra mikseren under konsert for å få tak i ei bøtte med is og ei vifte til å sette foran forsterkerne, digresjon)

Du kan evt snu på det. Hvis den boksen er helt tett så ser jeg ikke hvor varmluften fra ribba skal ta veien. Hvis du klare lage et hull i boksen og montere ribba på utsiden, mens SSR'en fortsatt sitter på innsiden får du litt mer spillerom og et sted å ventilere varmen fra ribba.
 
Altså at hele kjøleribba står på utsiden eller bare hull i lokket til toppen av den? Det vil jo uansett ikke bli så veldig lekkert.. Jeg liker også luft rundt elektronikk, men så liker jeg også at ting ser fint ut og ikke ser ut som/er bygd inn i matbokser, etc... Argh.
 
Typiks utvikler SSRen 1w pr. Amp du kjører igjennom den.. så 10W+ i en så liten box er ikke bra..
 
At hele ribba står utenfor. Skjønner hva du mener med estetikk. Men på den heldige siden er både ribba og boksen svarte. Ser kanskje ikke mer stilrent ut, men iallefall fetere, noe å vise frem ;)

Du lager et hull som er like stort som SSR'en, og fester SSR'en på andre siden av ribba enn det du har gjort nå. SSR'en ligger inni boksen, med flata opp mot SSR'en, og ribbene på SSR'en peker oppover. Jeg antar at ribba er flat under. Det er uansett ikke noe problem å borre i ribba hvis ikke hullene i den er gjennomgående. Så kan du feste ribba i boksen på noen måte. Det jeg gjorde var å borre hull mellom noen av ribbene og feste med miniskruer i chassiset til skapet (boksen hos deg).
 

gle1

Norbrygg-medlem
Det hadde ikke jeg turt. Selv om hele kjøleribba står utenfor, vil det kunne bli ganske varmt akkuratt der relelet er i kontakt med kjøleribba. Etter 20-30 brygg kan du risikere at det er smeltet nok plastikk rundt terminalene på PID´en til at du har full kortslutning.

Min SSR blir drittvarm, så jeg har tatt den ut fra den lille koblingsboksen min, og skal investere i en større boks, med vifte for å sirkulere luften.
 
Selv om hele kjøleribba står utenfor, vil det kunne bli ganske varmt akkuratt der relelet er i kontakt med kjøleribba.

Hvis releet i denne sammenheng = SSR så vil jeg si du ikke har god nok kontakt mellom de. Man MÅ bruke kjølepasta som er påført korrekt, altså minimere luftbobler. Er dette gjort riktig så skal det ikke bli varmere der enn på selve ribba eller SSR'en. Underdimesjonering av enten SSR eller ribbe er en annen ting, men blir det mye varmere i overføringen, så må man stoppe, ta det fra hverandre, og se hvorfor, og fikse det, for det skal ikke bli nevneverdig varmere der enn i de andre komponentene. Enten dårlig kontakt mellom ribbe og SSR eller underdimesjonert SSR.

Ene SSR'en min som driver 3kW blir i verste fall lunken, med ribbe utenfor.
 

gle1

Norbrygg-medlem
Hvis releet i denne sammenheng = SSR så vil jeg si du ikke har god nok kontakt mellom de. Man MÅ bruke kjølepasta som er påført korrekt, altså minimere luftbobler. Er dette gjort riktig så skal det ikke bli varmere der enn på selve ribba eller SSR'en. Underdimesjonering av enten SSR eller ribbe er en annen ting, men blir det mye varmere i overføringen, så må man stoppe, ta det fra hverandre, og se hvorfor, og fikse det, for det skal ikke bli nevneverdig varmere der enn i de andre komponentene.
Da må jeg ta en sjekk ;)
 
Topp