For varmt i gjæringsrommet.

Det er varmt på Østlandet om dagen, og det fører til høye temperaturer inne også. Det kaldeste rommet jeg har her er for tiden på 22 grader. Jeg har ikke kjøleskap til gjæringsbruk, og har derfor flyttet gjæringsdunken fra rom til rom for å sørge for riktige tempraturer osv.
Noen som har en kreativ måte å kjøle ned feks en bod på? Skulle hatt rommet ned i 17-18 grader.
Det skal ikke være enkelt!

Stikk på Clasern og kjøp en 50 liters boks. Fyll den med vann på ønsket gjæringstemp og sett gjæringskart oppi. Funker fjell! Husk å følge med på tempen i vannet, og bytte vann innimellom så tempen holder :) Ta ut et par liter, og fyll etter med kaldt vann når det blir for varmt.

Har frosset vel en halv bøtte vann i fryseboksen og satt den ved siden av gjæringsbøtta.
Tar et litermål over gjærlåsen og legger en gammel dyne over bøttene.
Tar temperaturen ned ca 4 C. Isen varer ganske lenge.
Mangler du dyne kan du ta den du ikke har bruk for i din egen seng.
Tar du konas dyne også så får du tempen ytterligere ned.
I boden altså :)

Jeg bruker et av de store plastkarene fra IKEA. Får plass til et 30 liters gjæringskar oppi og fyller på rundt 20-25 liter vann. Justerer med to fryselement til kjølebag. Legger de i om morgenen, tar de ut etter noen timer, slenger de i fryseren og så oppi karet om kvelden. Kjelleren min holder litt over 19 grader om dagen og jeg skal gjære på 18 så lite differensial gjør det ganske enkelt å holde noenlunde riktig temperatur. Kjøleskap til gæring er neste på innkjøpslisten.

Skal på dette brygget forsøke en tønne med vann rundt gjæringsdunken. Med tett ettersyn så regner jeg med at det kan gå greit. Men det første jeg gjorde i dag tidlig var å bestille meg STC 1000 for en slapp hundrelapp på Ebay.
Så i morra bærer det av sted til elektronikkforettningen for å handle kjøleskap/fryser.
Hva er best av de to forresten? Noen anbefalinger?

Du finner forøvrig kjøleskap på finn til en god penge, og du bor jo ikke veldig usentralt til.

Og hva er best av hva?

Det går mye på å fylle på kaldt vann og skifte her. Etter min mening vil det gi skiftende temperatur, som ikke er bra.

Leste på et amerikansk forum om en som hadde brukt fordampning som kjøling. Han hadde med andre ord brukt samme triks som når en kjøler flasker ved å pakke dem inn i våte aviser (eller tøystykker) og legge dem i solen.
Metoden er da å sette gjæringskaret i litt (noen cm. vann) og legge ett vått laken eller teppe over. Fordampningen vil så forbruke varme (energi).
Har ikke testet, men kan ikke se noen store svikt i teorien.

Du stiller feil spørsmål. Riktig spørsmål er: "Hvilken øl bør jeg brygge i denne fantastiske temperaturen?" :) Sett en tripel eller noe annet Belgisk. Trappistene gjærer alle forholdsvis varmt, noen lar vørteren nå helt opp i 28-29 grader.

Jeg sliter med det samme. Jeg har en isolert utebod (uten vindu) som holder temperaturen mellom 20-24 grader (dag/natt). Jeg har brygget en IPA med Safale s-04 gjær, på "oppskriften" står det at den skal gjæres mellom 19-24 grader, men på gjærpakken står det at 15-20 er optimalt. Liker derfor ikke at temperaturen er opp mot 24 grader på det varmeste. Trur dere at dette går greit? eller bør jeg prøve å få ned temperaturen på noe vis?

Hjelper det med en vifte?

Sist redigert:
Jeg sliter med det samme. Jeg har en isolert utebod (uten vindu) som holder temperaturen mellom 20-24 grader (dag/natt). Jeg har brygget en IPA med Safale s-04 gjær, på "oppskriften" står det at den skal gjæres mellom 19-24 grader, men på gjærpakken står det at 15-20 er optimalt. Liker derfor ikke at temperaturen er opp mot 24 grader på det varmeste. Trur dere at dette går greit? eller bør jeg prøve å få ned temperaturen på noe vis?

Og på toppen av det hele er de 15-20 der gjæren jobber mest effektivt og ikke nødvendigvis der den gir best øl.

Vifta må vel få kaldere luft fra ett eller annet sted for å være til hjelp.
Det jeg tror kan hjelpe litt er å åpne døra om kvelden og lukke igjen tidsnok om morgenen.
Krever jo at nattetemperaturen er under 20C da.
Fordamping som Storemy beskriver er enkelt å prøve.
Ellers så må du vel få tilført kulde/fjernet varme.

Om det går greit med S-04 får andre svare på.

Brygget en ipa før jeg dro i båten. I garasjen er det ganske kaldt. Den er halvveis nedgravd. Men når jeg kom hjem var det til og med glovarmt der og. Så ølet hadde den nette temperatur av 25 grader.....
Brukte 05.

Hva mener folket. Er det noe poeng i å tørrhumle dette eller bør jeg bare helle det ut først som sist?
Trenger litt råd. Tullete å bruke masse fin humle hvis det ikke har en sjangse i havet til å bli bra.

jeg var borti den samme tempen som deg forrige brygg, aldri fått så mye skryt av en øl før jeg.
jeg retter meg og sier att romtemp var 25-26. jeg målte aldri temp på brygget.

Vi brygga en smash ipa-aktig sak på kontoret, som fikk det veldig varmt ganske tidlig, fra dag 3-4 var det vel. Vi satte den tirsdag kveld og på fredagen ved lunsj var det plutselig glovarmt og 26C i karet. Gikk helt fint, knallgodt øl! :) tror moralen er at us05 går fint på høyere temperaturer så lenge stormgjæringa er ferdig.

Nå fikk dette ølet også god tid i sekundærgjæringa, tror det ble fire uker, så kan jo hende at gjæren har vært veldig flink til å rydde opp også, og at det var det som redda ølet

Min IPA gjærer med Safale s-04. Satten på gjæring forrige Torsdag og de to første døgnene proppet det veldig godt i gjærlåsen, men på lørdag kom varmen og den har stoppet litt opp, det er fortsatt litt liv i ny og ne, men relativt rolig. De siste dagene har temperaturen variert mellom 21-24 grader. Planen er i utgangspunktet å flaske den på fredeag neste uke (15 dager). Hva mener dere om denne plane? Bør den få stå 2 uker ekstra? Reiser på ferie i mellomtiden, så det må enten bli på fredagen eller lørdagen to uker etterpå (på overtid).

Tilbake
Topp