For varmt i gjæringsrommet.

Har hatt 2 kar som har gjæret i 13 dager nå, var oppe i 25-26 den første uken, kjøpte en vifte (ga lite utslag), men ved hjelp av våte håndklær og kald luft fikk jeg den ned i ca 21 grader. Har nå stått 2 dager til på 25-26.....
Skal flaske i morgen og på lørdag tror jeg, veldig redd for at det er ødelagt, men det skal nå prøves for å være sikker.

Har hatt 2 kar som har gjæret i 13 dager nå, var oppe i 25-26 den første uken, kjøpte en vifte (ga lite utslag), men ved hjelp av våte håndklær og kald luft fikk jeg den ned i ca 21 grader. Har nå stått 2 dager til på 25-26.....
Skal flaske i morgen og på lørdag tror jeg, veldig redd for at det er ødelagt, men det skal nå prøves for å være sikker.
Har brygget flere øl som har hatt samme gjæringstemperatur i det siste. Alle har blitt knallgode, fingers crossed!o_O

Brygget en ipa før jeg dro i båten. I garasjen er det ganske kaldt. Den er halvveis nedgravd. Men når jeg kom hjem var det til og med glovarmt der og. Så ølet hadde den nette temperatur av 25 grader.....
Brukte 05.

Hva mener folket. Er det noe poeng i å tørrhumle dette eller bør jeg bare helle det ut først som sist?
Trenger litt råd. Tullete å bruke masse fin humle hvis det ikke har en sjangse i havet til å bli bra.

Det spørs jo litt hvor langt gjæringen hadde kommet før temperaturen steg ... Om primær var over og sekundær i gang kan jo ølet blir like bra som vanlig.

Jeg kjøpte en 90 liters murerkasse på Europris, samt et par 5 liters plastkanner og bruker dem som fryseelementer. Ha gjæringsspann i kassa, fyll på med vann, og bytt fryseelement ca hver 12'e time. Ikke det mest stabile, men i nød drikker hjemmebryggere Rignes osv.

Deluze

Tilbake
Topp