Forandre mesking/skyllemengde(samme totalmengde)?

Hei. Lurer på om det å forandre antall liter vann til mesking og skylling vil ha noe å si for kvalitet og effektivitet? Bare som et enkelt eksempel: ifølge bryggeprogram skal det meskes med 10 liter og skylles med 20 liter, total vannmengde 30 liter. Hvis jeg da mesker med 20 liter istedet og skyller med 10 liter, vil det ha noe å si for sluttproduktet? Grunnen til at jeg spør er at jeg har brygget noen ganger med nosparge(alt vannet i med en gang under mesking) med bare positive erfaringer. Nå har jeg bestilt bratbergs kompaktbryggeri og der er det ikke plass til alt vannet med engang. Men tanken er å meske med så mye vann som det er plass til og så skylle med resterende. Vil det fungere bra? Eller vil det gi best resultat å meske og skylle med anbefalte(ifølge bryggeprogram) vannmengder?

Det har noe å si for effektiviteten.
Mindre skyllevann senker effektiviteten, og for mye meskevann forlenger mesketiden, i verste fall går det ut over effektiviteten også.
For tykk mesk kan også senke effektiviteten, og som sagt gi stuck mash.
Det beste er å finne noe som passer oppsettet sitt, og man bør ligge innenfor en viss "norm" som er utprøvd med tanke på effektivitet og det utstyret er påtenkt. 3 liter pr. Kilo i mesking +\- 0,5-1 liter er vel mest brukt. Jeg bruker som regel 2,5 liter pr kilo i mesken for å bruke mest mulig skyllevann. Ligger på 80-85% effektivitet med det, men ligger i grenseland for stuck med mye havreflak...

Tilbake
Topp