Forbedre gassbrenner

Armas

 
Hei! I går brygget vi for første gang på nytt utstyr. En klassisk Weissbier.
Alt gikk egentlig veldig greit, med unntak av hvor lang tid det tok å få vørteren til å koke.

Vi har en 98liters gryte som står på 8,5Kw-brenneren fra brygg selv (http://www.bryggselv.no/products/gassbrenner-85-kw)

Det tok nesten 2 timer å få kok, (fra ca. 74 til 100 grader) (Det tok 60 minutter å komme fra 86 til 100)
I tillegg brukte vi litt over en halv liten gasstank, men det inkluderer litt oppvarming av meskevann.

Så hva kan vi gjøre for å effektivisere dette? Jeg er også bekymret for hvordan det blir når det er kaldere ute.

Mine tanker:

1. Avstand fra brenner til gryte - denne er på ca. 8cm (fra hukommelsen). Kan vi endre dette?
2. Gass/luft -mix. - Ut fra brenneren var flammene blå, men så ble de gule før de nådde gryten - er det riktig?
3. Vind- /varmeskjold - Har sett på en del forskjellige løsninger på nettet og er usikker på hva som er det beste.
Se vedlegg

Bør skjoldet ligge rundt selve brennerhodet? Rundt brennerstativet? Eller rundt hele gryta?
Hvor bør det være gliper i skjoldet? Under, over eller begge steder?

Ellers er det jo mulig å hjelpe til med en dyppvarmer, men vil helst prøve enklere alternativer først - og så trenger vi egentlig ikke MER mikkmakk.
 

Vedlegg

  • Varmeskjold.jpg
    Varmeskjold.jpg
    12,4 KB · Sett: 56
Erstatte standard regulator med jumbo regulator? 2 bar blåser mer enn 32 mbar


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Erstatte standard regulator med jumbo regulator? 2 bar blåser mer enn 32 mbar


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det går jo an, hvor kjøper man det?
Brenneren er jo oppgitt til 8,5kW. Vil dette øke med en jumbo eller må jeg ha jumbo for å oppnå 8,5kW?
 
Hvis dere kjører på standard regulator ville det vært første bud å bytte denne ja. Enten får dere altfor liten effekt i brenneren, eller så har dere et enormt varmetap. 2 timer på å varme 95 liter 26 grader krever ikke mer enn (teoretisk) 1,4 kW, så her bør det være mye å hente ja. Med full effekt burde dette teoretisk vært unnagjort på litt over 20 minutter (legg på en del ift. varmetap). --> http://www.glennrlie.net/kalk_oppvarming
 
Vi bygde et skjold rundt gryta. Omtrent som versjon 3, men kantene går over gryta, og den har lokk. Kun en åpning nederst til å tenne og justere gassen. Dette er iallfall en enkel fiks som tar vare på all varmen som stiger opp langs gryta.
 
Jeg har tidligere benyttet denne på en 21 kW gassbrenner med stort hell:
http://www.gasservice.no/default.asp?k=69&id=111&aid=276 (art.nr. 306204)

Leste litt mer om dette i andre forumposter og det nevnes:

Den brenneren jeg har er en lavtrykksbrenner, og noen mener det kan være skummelt å koble høytrykksregulator til slik brenner.
Norske lavtrykksregulatorer leverer ca. 30 mB, mens jumboen leverer 0-2 Bar. Ett sted fant jeg at 21kW-brenner krever 50mB, da må vel 30 være nok til 8,5kW?

Så: Er det trygt med Jumbo, og er det sikkert at denne er nødvendig?

Kan det være feil innstilt lufttilførsel som gjør at min er ineffektiv?
 
Kan godt være det holder å justere på luft og skjerming. Den regulatoren jeg linket til kan du justere trinnløst.
 
Kan godt være det holder å justere på luft og skjerming. Den regulatoren jeg linket til kan du justere trinnløst.

Takk for det.
Jeg prøver vel egentlig å finne ut av om det kan være farlig å koble på en jumbo-regulator på min brenner - og hva faren evt. er.

Prøvde for øvrig kalkulatoren din. Hvor mye nytte er den med tanke på varmetap? (Er dette på 25%, 50% eller mer for gassbrennere?)
 
Hvor mye varmetap det er kan jeg ikke si noe om. Det blir som å spørre hvor mye drivstoff en bil som er oppgitt til 0,5 l/mil bruker når du kjører den ;) Uansett, teorien skal være riktig, så må en bare gjøre forholdene optimale. Og ta høyde for at man aldri kan utnytte en varmekilde 100%.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei! I går brygget vi for første gang på nytt utstyr. En klassisk Weissbier.
Alt gikk egentlig veldig greit, med unntak av hvor lang tid det tok å få vørteren til å koke.

Vi har en 98liters gryte som står på 8,5Kw-brenneren fra brygg selv (http://www.bryggselv.no/products/gassbrenner-85-kw)

Det tok nesten 2 timer å få kok, (fra ca. 74 til 100 grader) (Det tok 60 minutter å komme fra 86 til 100)
I tillegg brukte vi litt over en halv liten gasstank, men det inkluderer litt oppvarming av meskevann.

Så hva kan vi gjøre for å effektivisere dette? Jeg er også bekymret for hvordan det blir når det er kaldere ute.

Mine tanker:

1. Avstand fra brenner til gryte - denne er på ca. 8cm (fra hukommelsen). Kan vi endre dette?
2. Gass/luft -mix. - Ut fra brenneren var flammene blå, men så ble de gule før de nådde gryten - er det riktig?
3. Vind- /varmeskjold - Har sett på en del forskjellige løsninger på nettet og er usikker på hva som er det beste.
Se vedlegg

Bør skjoldet ligge rundt selve brennerhodet? Rundt brennerstativet? Eller rundt hele gryta?
Hvor bør det være gliper i skjoldet? Under, over eller begge steder?

Ellers er det jo mulig å hjelpe til med en dyppvarmer, men vil helst prøve enklere alternativer først - og så trenger vi egentlig ikke MER mikkmakk.
Angående 2.: Opplevde dere at flammene sotet? I tilfelle kan det høres ut som dere kan hente noe på å regulere dette. Har opplevd det samme selv, dog med adskillig mindre kjele.
 
Hvor mye varmetap det er kan jeg ikke si noe om. Det blir som å spørre hvor mye drivstoff en bil som er oppgitt til 0,5 l/mil bruker når du kjører den ;) Uansett, teorien skal være riktig, så må en bare gjøre forholdene optimale. Og ta høyde for at man aldri kan utnytte en varmekilde 100%.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Teorien er grei nok, men uten noen tommelfingerregler for utnyttelse så er det jo ikke så mye verdi i den. F. eks. så vil jeg anta at dyppvarmere eller induksjonsplater har en relativ høy utnyttelse - her er det bare varmetap fra gryten som spiller inn. Kanskje vi snakker om 80-90% utnyttelse?

Gassbrennere uten varmeskjold vil miste mye varme til omgivelsene, men når jeg ikke vet om dette betyr 50% utnyttelse eller 25% utnyttelse så hjelper ikke kalkulatoren så mye.

Kalkulatoren hjelper derimot til å oppdage problemer.
Ettersom vi varmet 86 liter fra 86c til 100c på en time så tilsvarer det en effekt på 1,4kW. Nokså lavt for en 8,5kW-brenner...
Videre så klarte vi jo å holde kok og fordampe ca. 8-10 liter veske med samme effekt i løpet av en time. Jeg har tidligere hørt at 1kW tilført vil fordampe 1,6 liter i timen. Det betyr at vi hadde 5kw + varmetap. Det stemmer dårlig med de 1,4kW som skal til for å varme opp vesken.

Tenker jeg feil her? Eller har jeg målt noe feil under bryggingen?
 
Angående 2.: Opplevde dere at flammene sotet? I tilfelle kan det høres ut som dere kan hente noe på å regulere dette. Har opplevd det samme selv, dog med adskillig mindre kjele.

Tror ikke det sotet noe særlig nei, men det var ikke jeg som vasket gryta....
 
Ok etter å ha tenkt litt mer så er vel testing det eneste som funker her. Jeg får fylle opp gryta med 10 liter vann. Sette på full guff og måle hvor lang tid det tar. Da vet jeg hvor mye reell effekt jeg får fra brenneren. Så kan jeg la det stå på og se hvor lang tid det tar å fordampe 5 liter.

Men da dukker det opp ett spørsmål. Vil lik effekt fordampe 5 liter uansett om det er 10 eller 50 liter i gryten? ( Jeg tipper ja nesten. Nesten fordi varmetapet er noe større når vannvolumet øker. )
 
Takk for alle svar så langt.
Siden det er mest jeg som skriver her nå så blir dette mer en log som jeg fullfører slik at andre med samme utfordringer kan lære noe av mine feil.

Takker likevel for all input!

Jeg har nå gravd frem dokumentasjonen fra papirsøpla og jammen står det ikke mye nyttig der!

Brenneren skal ha 37mbar når den går på g31(propan). Regulatoren jeg har leverer bare 30mbar (mens den som fulgte med grillen min leverer 29mbar). Det er jo alt for lite, så da blir det nok å skaffe seg en større en. (Takk for tips fra glennrlie og Bob om kjøpssteder).

Etter at vi har byttet regulator skal jeg også teste litt forskjellig med varmeskjold/ isolasjonskappe. Tenkte å teste forskjellige løsninger ved å varme opp 10 liter vann fra x til y temp og måle tiden. Da kan vi sammenligne reell effekt fra forskjellige løsninger. Vi får se hvor mye vi gidder å teste, for vi gir oss nok når effekten blir ok. Jeg vil jo helst kunne varme 90 liter vørter fra mesk til kok på ca. 30 min. og det krever litt over 6kW.
 
Kan ikke skjønne at det skal være farlig å sitte på en "høytrykk"Regulator på brenneren. Hva skulle eventuelt skje. Enten får man overmettning og det vil ikke brenne eller så får man en brenner som fungerer. Brennerene er jo helt åpne så noe trykkoppbygging vil det ikke bli.
 
Tilbake
Topp