Forbedringer etter bedømning

Bernts skrev:
Det kan forklare endel.....

Hvis ikke mash out tempen har vært høy nok, og du har latt gryte stå for å koke dagen etter på, da skal du ikke justere noe på mesketemperaturen neste gang.

Mash out vurderer eg som riktig.
Kva skjer egentlig når vørteren blir ståande over natta? Eg har ikkje tenkt å begynne med det som standardmetode :)
 
Mash out vurderer eg som riktig.
Kva skjer egentlig når vørteren blir ståande over natta? Eg har ikkje tenkt å begynne med det som standardmetode :)

Ved mash out bryter du ned resten av enzymene i vørteren. Dersom du ikke gjør dette så fortsetter nedbrytning av sukker videre. Dersom du da venter lenge med kok så kan dette gi samme virkning som lengre mesketid. (Og så har man jo faren for at noe annet gror der i mellomtiden, men det spørs om over natten er lenge nok til at det er Loen risiko)


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4
 
Til dei som ikkje har vore med på ein konkurrans fordi dei trur dei ikkje er god nok. Hopp i det. For min del har det vore svært lærerikt i tillegg til at eg overraskande nok vart premiert for innsatsen. Og så får du møte likesinna og meir erfarne bryggarar, utveksle erfaringar og ikkje minst får du muligheit til å smake på mykje godt øl.
Eg skulle gjerne sett ei forening/laug i Bergen med faste møter der vi kunne diskutere alt mulig av problemstillingar, og sjølvsagt også smake litt :)
 
TerjeR skrev:
Til dei som ikkje har vore med på ein konkurrans fordi dei trur dei ikkje er god nok. Hopp i det. For min del har det vore svært lærerikt i tillegg til at eg overraskande nok vart premiert for innsatsen. Og så får du møte likesinna og meir erfarne bryggarar, utveksle erfaringar og ikkje minst får du muligheit til å smake på mykje godt øl.
Eg skulle gjerne sett ei forening/laug i Bergen med faste møter der vi kunne diskutere alt mulig av problemstillingar, og sjølvsagt også smake litt :)
+1
 
Kjekt å se at bedømmingen og kommentarene på ølet har satt i gang en prosess hos deg til å lage enda bedre øl :)
 
Har tenkt det samme selv. Et laug hadde vært lærerikt. Kanskje vi burde lodde stemningen? Holder til på Hop selv :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4
 
TerjeR skrev:
Eg skulle gjerne sett ei forening/laug i Bergen med faste møter der vi kunne diskutere alt mulig av problemstillingar, og sjølvsagt også smake litt :)

:skitbra: Det hadde vært gøy! Jeg er bare et steinkast unna EspenL!
 
Steinkast og steinkast... :eek: Men eg e no innenfor kommunegrensen  :ilike:
Vet ikke hvor mange hjemmebryggere som sokner til Bergen her inne, men det må no være en del, så det hadde vært kjekt med et laug

DobbelEdit: Fjernet første edit  :bank2:
 
Mykje steinkasting her.
Ser ut som det absolutt er interesse for eit laug her i by'n. Dette må vi ta tak i  :biersmile:
 
Ølbedømming er etterhvert blitt mer eller mindere bortkastet.
I en blindtest uten å nevne hvor, eller hvem, ble et kommersielt øl fra samme boks dømt som beste og verste øl av en "ølkjenner".
Å bedømme øl er veldig vanskelig, og meget opp til enkelte personer/hendelser/fordommer... osv.
Å brygge bedre øl er ganske enkelt å rafinere egne rutiner, og der vet man selv (forhåpentligvis) hva man kan gjøre.
Konklusjonen min er drit i andre, og føl selv....
 
TerjeR skrev:
Mykje steinkasting her.
Ser ut som det absolutt er interesse for eit laug her i by'n. Dette må vi ta tak i  :biersmile:

Veldig med om jeg får sitte stille i hjørnet det første året og høste erfaringer fra langt mer rutinerte bryggere ;)
 
magne1972 skrev:
Ølbedømming er etterhvert blitt mer eller mindere bortkastet.
I en blindtest uten å nevne hvor, eller hvem, ble et kommersielt øl fra samme boks dømt som beste og verste øl av en "ølkjenner".
Å bedømme øl er veldig vanskelig, og meget opp til enkelte personer/hendelser/fordommer... osv.
Å brygge bedre øl er ganske enkelt å rafinere egne rutiner, og der vet man selv (forhåpentligvis) hva man kan gjøre.
Konklusjonen min er drit i andre, og føl selv....

Litt enig her.
 
Tror det er litt både og med bedømming av øl. Uten at jeg er noen ekspert på området. The human factor vil alltid være tilstede, men en bedømming med flere dommere på samme øl kan luke ut det (for all del her kan gruppesuggesjon være tilstedeværende). Det finnes nok gode og dårlige måter å bedømme øl på.

Jeg synes bedømming av øl kan være en god ting hvis det gjøres skikkelig. Jeg klarer iallefall ikke bedømme mine egne øl. Der er kunnskapen om bryggedagen med å ødelegger samt jeg er mye mer kritisk på egne øl enn andres. Antar flere også han det slik.

Når det kommer til å bedømme industripils skal iallefall jeg være den første til å si at jeg ikke hadde kommet godt ut :) Tror nok de aller fleste hadde gått i fella der ;)
 
protto skrev:
Meld tilbake når du har smakt den lagra varienten!
I dag knekte vi den siste flaska.
Mine medbryggarar fikk lese dommerskjemaene før vi smakte for å prøve å finne samme "usmakar" som dei fant. Med litt godvilje klarte den eine å kjenne litt alkoholisk smak, eg kjente litt metallisk ettersmak og tredjemann syntest det var eit forbaska godt øl :)
Konklusjon: Eg gir meg sjølv eit poeng til slik at eg havnar i gruppa "Bra"

Juleølet som vi brygga vil eg heller legge inn i underforumet "Bryggetabbar". Vil ikkje snakke om det no  :bank2:
 
Odland skrev:
Tror det er litt både og med bedømming av øl. Uten at jeg er noen ekspert på området. The human factor vil alltid være tilstede, men en bedømming med flere dommere på samme øl kan luke ut det (for all del her kan gruppesuggesjon være tilstedeværende). Det finnes nok gode og dårlige måter å bedømme øl på.

Jeg synes bedømming av øl kan være en god ting hvis det gjøres skikkelig. Jeg klarer iallefall ikke bedømme mine egne øl. Der er kunnskapen om bryggedagen med å ødelegger samt jeg er mye mer kritisk på egne øl enn andres. Antar flere også han det slik.

Når det kommer til å bedømme industripils skal iallefall jeg være den første til å si at jeg ikke hadde kommet godt ut :) Tror nok de aller fleste hadde gått i fella der ;)
+1 :)
 
Odland skrev:
Tror det er litt både og med bedømming av øl. Uten at jeg er noen ekspert på området. The human factor vil alltid være tilstede, men en bedømming med flere dommere på samme øl kan luke ut det (for all del her kan gruppesuggesjon være tilstedeværende). Det finnes nok gode og dårlige måter å bedømme øl på.

Jeg synes bedømming av øl kan være en god ting hvis det gjøres skikkelig. Jeg klarer iallefall ikke bedømme mine egne øl. Der er kunnskapen om bryggedagen med å ødelegger samt jeg er mye mer kritisk på egne øl enn andres. Antar flere også han det slik.

Når det kommer til å bedømme industripils skal iallefall jeg være den første til å si at jeg ikke hadde kommet godt ut :) Tror nok de aller fleste hadde gått i fella der ;)

I mitt tilfelle var dommarane ganske einige. Frå dårligaste til beste score skilte det to poeng.
Om det har med gruppesuggesjon å gjere skal ikke eg spekulere i sidan eg ikkje veit korleis dommarane utførte bedømminga.
Moro er det lell :)
 
TerjeR skrev:
Mykje steinkasting her.
Ser ut som det absolutt er interesse for eit laug her i by'n. Dette må vi ta tak i  :biersmile:

Jeg skal forreste brygge to brygg i morgen ettermiddag og kveld. Om noen har lyst og tid til å stikke innom, send meg en PM. Kanskje det kan bli starten på et laug? :)
 
Tilbake
Topp