Forbedringer etter bedømning

Eg hadde eit øl til bedømming i Bjorleik. Dommarane var ganske einige og ga ca lik poengsum. Nokre kommentarar var:

- alkoholisk ettersmak
- litt tynn
- mangler fylde, fyldigere kropp
- noe astrigent (?)
- vannaktig smak

Det er sikkert ikkje noko enkelt svar på kva som burde vore gjort, men er det enkle tiltak som kan gjerast for at ølet kan bli betre?
Eg meska i ein time og kokte i ein time
OG var 1,055 og gjæra ned til 1,011
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    82,7 KB · Sett: 623
Edit : litt mer utfyllende svar

den tynne smaken, mangelen av fylde og vannaktig ettersmak kan du løse ved å heve mesketempem noe.
Alkoholisk ettersmak, stammer mest sannsynlig fra for høy gjæringstemperatur, jeg hadde byttet gjær til wlp001 og startet gjæringen så lavt som 16`c og latt den stige til 19 etter 2-3 dager. Det gir en relativ ren gjæring.
Astrigent, er en smak som kan komme av flere ting, høy PH, for lang mesking, men i ditt tilfelle vil jeg tippe at det er den høye tilsettningen av bitterhumle, i kombo med lav mesketemp som gir smaken.
 
Meska på 67 grader med sirkulering med PID og pumpe
Gjæra på ca 21 grader. På røret (wlp051) står det 21-24 grader til gjæringa er i gang. Skal det gjære på lavare temp etter at gjæringa har starta?
 
Gjæringstemp - var det målt på/i karet eller i rommet?
Hvor mye gjær ble brukt? Starter?
Kanskje koke i 90 min
Hvordan ble o2 tilsatt?
 
TerjeR skrev:
Meska på 67 grader med sirkulering med PID og pumpe
Gjæra på ca 21 grader. På røret (wlp051) står det 21-24 grader til gjæringa er i gang. Skal det gjære på lavare temp etter at gjæringa har starta?

Da la jeg ut et litt mer utfyllende svar på spørsmølet ditt. Det at det er oppgitt fra produsenten at gjæren bør/kan gjæres på 21-24 grader betyr ikke alltid at det er så lurt.
For renere smak kan du godt begynne gjæringen så lavt som 16-17 grader, det gir renere smak på brygget, og anbefales på det varmeste, du vil merke utrolig stor forskjell.
Men mitt tips er å bytte til en litt "renere" gjær, Altså Wlp001
 
Odland skrev:
Gjæringstemp - var det målt på/i karet eller i rommet?
Hvor mye gjær ble brukt? Starter?
Kanskje koke i 90 min
Hvordan ble O₂ tilsatt?
Gjæringstemp måler eg på spannet med ein bit liggeunderlag teipa utanpå.
Det vart laga startar etter anvisning frå mr.malty. Huskar ikkje i farten, men ca 2 liter.
Kva oppnår ein egentlig med lengre koking i tillegg til høgare OG?
Oksygen blir tilført ved at vørteren blir slept/plaska ned i gjæringskaret ( tidkrevande ) har kjøpt akvariepumpe og brusestein no.
 
Bernts skrev:
TerjeR skrev:
Meska på 67 grader med sirkulering med PID og pumpe
Gjæra på ca 21 grader. På røret (wlp051) står det 21-24 grader til gjæringa er i gang. Skal det gjære på lavare temp etter at gjæringa har starta?

Da la jeg ut et litt mer utfyllende svar på spørsmølet ditt. Det at det er oppgitt fra produsenten at gjæren bør/kan gjæres på 21-24 grader betyr ikke alltid at det er så lurt.
For renere smak kan du godt begynne gjæringen så lavt som 16-17 grader, det gir renere smak på brygget, og anbefales på det varmeste, du vil merke utrolig stor forskjell.
Men mitt tips er å bytte til en litt "renere" gjær, Altså Wlp001
Hmm. Litt rart at produsenten oppgir eit temperaturområde som er for høgt.
Når du begynner på 16 grader, lar du det gradvis stige til 19 i løpet av 2-3 dager og holder 19 grader resten av gjæringsperioden?
På søndag brygges juleale. Den skal gjærast på wlp001 (startaren står og koser seg) Då skal eg prøve prosedyren som du beskriver.

Er mesking på 67 grader for lavt? Kva oppnår ein egentlig med å auke temperaturen? Vil ikkje det gjære så langt ned?
 
Støtter forslag om å gjære på lavere temp. Men du trenger ikke nødvendigvis bytte gjær (selv om WLP001 gjærer veldig rent). Jeg bruker WLP051 i min APA, men gjærer på 17-18 grader (målt utenpå karet). Resultatet er fint og rent uten alkoholisk ettermat, men litt fruktigere enn WLP001 (selv med samme FG). Jeg vet ikke hvorfor produsentene oppgir de temperaturene de gjør, men jeg ser at veldig mange hjemmebryggere som lager friskt og rent øl gjærer på lavere  temperaturer.

Mulig at du har litt dårlig oksygenering ved å bare plaske under overføringen. Etter å ha overført/plasket vørteren til gjæringsdunken pleier jeg sette meg på gulvet med dunken mellom beina og musikk på ørene mens jeg raller og vugger frem og tilbake som en imbesil i minst én låt.
 
Litt høyere mesketemp vil FG bli noe høyere. Kanskje opp 1 grad vil hjelpe på fyldigheten?
Vil tro at ikke mangen justeringer du trenger slik som allerede er anbefalt ;D blir nok bra.
 
Når det kommer til gjær, så oppgis det mye rart ang temp, fremgangsmåte og mengde.
Jeg gjærer i kjøleskap med temp kontroll, da lar jeg dunken stå på 16`c de to første dagene, så setter jeg ny temp til feks 19 og lar da vørteren stige naturlig opp til den temperaturen, og der holder jeg den resten av gjæringen.
hvis ikke du har temperaturkontroll, så kan du prøve å finne en litt kjølog plass i huset og la dunken stå der et par dager før du flytter den til et rom med høyere temp.
Uansett gjærer jeg aldri på 20 grader og over, med mindre jeg lager Saison.

Mesking på 67 grader burde ikke være for lavt for en amber, men er du sikker på at mesken virkelig holder den tempen?, jeg hadde gjort en kontrollmåling.( Nå aner jeg ikke hva slags oppsett du bruker, så det er litt vanskelig å gi mer konkrete tips)
og forskjellen i utgjæring mellom en mesketemp på 65 og 69 utgjør faktisk ikke så mange prosentene.

Som en liten tankevekker, kan jeg nevne at Brooklyn lager gjæres med wlp001 på 12`c ;)
 
Hei TerjeR, og takk for sist!
Nyttige problemstillinger her og mange svar som overrasker meg.
Jeg er ømfintlig for vannsmak i øl, men visste ikke før nå at det kan fikses ved litt høyere mesketemperatur. Skal testes.
Alkoholsmak har jeg ikke vært plaget med i egne øl, synes jeg, men at gjæringen bør starte så lavt som 16 C vet jeg ikke om jeg vil risikere. Er det ikke ved litt høyere temperaturer vi får de litt spennende smakene (fra estere) som hører med i en god ale?
Spennende kommentarer fra de som har greie på slike ting.
La tråden leve !
 
Hvordan skyller du? Hvis du skyller for raskt klarer ikke mesken å opprettholde lav nok pH som kan føre til uttrekk av tanniner og gi astringens. Da jeg brygget på Speidel justerte jeg alltid pH i skyllevannet til 5.2 for å unngå dette :)
 
Bjarte H skrev:
Hvordan skyller du? Hvis du skyller for raskt klarer ikke mesken å opprettholde lav nok pH som kan føre til uttrekk av tanniner og gi astringens. Da jeg brygget på Speidel justerte jeg alltid pH i skyllevannet til 5.2 for å unngå dette :)
Normalt så bruker eg å sprinkle vatn over mesken i 45 min til 1 time, men denne gongen valgte eg å partiskylle. Eg synest å hugsa at det gikk litt fort i svingane på den biten, så det er godt mulig eg skylte for raskt.
 
No kom eg plutseleg på noko som sikkert har stor betydning for utfallet.
Bryggedagen vart avbrutt av plutselig familiære plikter. Eg måtte derfor gi meg etter at vørteren var komen i gryta. Gryta vart satt kjølig og kokinga vart utført dagen etter. Har lest litt forskjellig om akkurat dette så eg var ikkje spesielt glad for å måtte gjere det. Spesielt ikkje når eg prøvde meg på eit "premieøl"
Kanskje noko av svaret ligg i denne hendelsen?

Takkar forøvrig for gode og lærerike svar
 
Kansje "a long shot", men eg har ein standard amber oppskrift som eg bryggar med jevne mellomrom. Oppskrifta er basert på Amberen i brewing classic styles, og er ganske lik oppskrifta di. Eg gjerar den med US-05 på 18 grader dei første 3-4 dagane. Aukar til 20 siste veka ca.
Ølet mitt har dei samme symptomane du beskriv i starten. Etter 4 veker lagring og utover skjer det noko med smaken. Den litt vassaktige følelsen forsvinn og smaken "set " seg skikkeleg. Har lurt litt på kvifor det er slik med akkurat dette ølet og har slege meg til ro med at det berre er slik. Kansje det er ambermalten som gjer det. Tilsvarande oppskrift utan ambermalt liknar jo på ein grei APA, utan samme symptom vil eg tru.
Eit av mine absolutt favorittøl, etter tilstrekkeleg tid på baken.
 
TerjeR skrev:
No kom eg plutseleg på noko som sikkert har stor betydning for utfallet.
Bryggedagen vart avbrutt av plutselig familiære plikter. Eg måtte derfor gi meg etter at vørteren var komen i gryta. Gryta vart satt kjølig og kokinga vart utført dagen etter. Har lest litt forskjellig om akkurat dette så eg var ikkje spesielt glad for å måtte gjere det. Spesielt ikkje når eg prøvde meg på eit "premieøl"
Kanskje noko av svaret ligg i denne hendelsen?

Takkar forøvrig for gode og lærerike svar

Det kan bety en del. Spesielt hvis du ikke kjørte utmesk på ca. 78C :)
 
Det kan forklare endel.....

Hvis ikke mash out tempen har vært høy nok, og du har latt gryte stå for å koke dagen etter på, da skal du ikke justere noe på mesketemperaturen neste gang.
 
protto skrev:
kanskje "a long shot", men eg har ein standard amber oppskrift som eg bryggar med jevne mellomrom. Oppskrifta er basert på Amberen i brewing classic styles, og er ganske lik oppskrifta di. Eg gjerar den med US-05 på 18 grader dei første 3-4 dagane. Aukar til 20 siste veka ca.
Ølet mitt har dei samme symptomane du beskriv i starten. Etter 4 veker lagring og utover skjer det noko med smaken. Den litt vassaktige følelsen forsvinn og smaken "set " seg skikkeleg. Har lurt litt på kvifor det er slik med akkurat dette ølet og har slege meg til ro med at det berre er slik. kanskje det er ambermalten som gjer det. Tilsvarande oppskrift utan ambermalt liknar jo på ein grei APA, utan samme symptom vil eg tru.
Eit av mine absolutt favorittøl, etter tilstrekkeleg tid på baken.

Det kan sjølvsagt være at ølet hadde blitt bedre ved lagring. Det fikk berre  to veker etter ferdig gjæring.
Eg har ei flaske igjen som eg har lova min bror på søndag når vi skal brygge. Eg får smake ekstra godt på den.
 
Tilbake
Topp