Acetaldehyd i pils

Er det en fordel å lage en starter av feks en pakke w34/70 i forhold til å rehydrere å pitche flere pakker for å oppnå sammme antall gjæceller, bortsett fra pris?
 
Er det en fordel å lage en starter av feks en pakke w34/70 i forhold til å rehydrere å pitche flere pakker for å oppnå sammme antall gjæceller, bortsett fra pris?

Som @Einar Michelsen sier, får du sprekere gjær. Og det betyr generelt bedre øl.

Dette gjelder ikke bare tørrgjær. All slags gjær har godt av å få kjørt en treningsrunde først. Proffe bryggere som Espen Lothe, Gahr Smith-Gahrsen og Kjetil Jikkiun er samstemte her; gjæren blir bedre av å bli brukt, og det er også en grunn til å høste den og bruke den om igjen flere ganger. (Ikke i det uendelige, i alle fall ikke om du bunnhøster. Da skal du nok ikke gå over 5-6 generasjoner. Om du topphøster, eller tar av litt fra hver starter og holder gjæren gående på den måten, er det en annen sak.)

Nå skal ikke folk få angst om de ikke setter starter, men det beste ølet er summen av å ta hensyn til mange sånne små detaljer som kanskje ikke hver for seg skaper så store forskjeller.
 
Takk for konstruktive tilbakemeldingar. Eg prøver Bårdd sitt råd om å sette ølet på 10 grader nokre veker for å sjå om gjæren kan fikse det. Ellers så skal eg prøve meir gjær neste gong. Tippar det er der problemet ligg.

mvh
Bjørn Erik
 
Du kan ha fått mer enn 20ppm med oksygen med 1.5 minutt (ref: https://daastoel.com/2017/09/30/oksygenering-av-vorter/)

Mary Pellettieri hevder dette kan føre til acetaldehyd (28:30 ut i video).

Mitch Steele says that the biggest cause by far of acetaldehyde comes from dying yeast cells from which acetaldehyde escapes. (IPA-book)

Beer tasters sometimes confuse acetaldehyde with the ester ethyl hexanoate, and with other aldehydes such as isobutyraldehyde.
 
Jeg har selv slitt med eplearoma og smak i pils. En batch jeg hadde gitt opp, lot jeg stå på fat (ferdig karbonert) i romtemperatur i et par måneder og de siste tre månder på 10 grader. Jeg måtte ta en smak av den i dag, og kan melde at den nå har "mirakuløst" blitt kvitt eplepreget. Det hjelper å gjøre slik det står i boka - la gjæren få tid til å rydde opp!
 
Tilbake
Topp