Forbedringer etter bedømning

[Det kan sjølvsagt være at ølet hadde blitt bedre ved lagring. Det fikk berre  to veker etter ferdig gjæring.
Eg har ei flaske igjen som eg har lova min bror på søndag når vi skal brygge. Eg får smake ekstra godt på den.
[/quote]

Våre mørke øl har nesten alltid en vannaktig og lett mettalisk smak rett etter karbonering, samt en litt rå gjærsmak med innslag av eplekart. Det er mulig det er noe i oppsettet vårt som forårsaker dette, men etter 1-2 mnd på flaske (gjerne 3-4 mnd) blir smaken harmonisk, fyldig og frisk, stort sett fri for usmaker som vi er i stand til å finne i alle fall. Støtter forøvrig innspilllene om lavere gjæringstemperatur, men 67 grader mesking burde gi nok fylde.
 
Jeg mesker forøvrig ofte på 64-65 grader og sliter ikke med dårlig fylde.

Men termometerene våre kan jo være forskjellige.
 
Jeg holder en knapp på lagringstida som synderen, syns omtrent ALT har godt av minimum en måned på flaske, og for mørke/kraftige øl omtrent jo lengre jo bedre. Spesielt syns jeg mye usmaker forsvinner med litt mer lagringstid
 
Hei,
Du måler temp på utsiden av spannet. Jeg har kalibrert min måling og har en forskjell på 1,8 grader på målt temp i spann og målt med isolert føler på utsiden.
Fyll opp spannet med vann, la det stå noen timer og mål forskjellen nedi og på utsiden, så får du en mer korrekt temperaturstyring. :biersmile:
 
Tilbake
Topp