Oddvar Demmo skrev:Pils ? ellers neppe lite
Oddvar Demmo skrev:Koking handler mest om å sterilisere, ta ut humle bitterhet, aroma, og koke ut DMS (mais smak/lukt) som må foregå uten lokk så det ikke renner tilbake, derav minimum fordamping, ca. 10%.
Inge E skrev:Er det vanlig å koke uten lokk? Jeg har alltid hatt lokket på...
Gahr skrev:Hvorvidt man har lokket på eller ikke er ikke særlig farlig, så lenge avdampingen er god nok. Minimum 8 % per time i et 90-minutters kok er tommelfingerregelen. Jeg koker alltid med kun en liten glipe i lokket, og har 9 % per time.
Aasbrygg skrev:Jeg koker med 8 klesklyper festet langs kanten på kjelen så lokket blir liggende et par-3 cm over kjelen. Slik fordamper jeg ca 8% i timen og slipper at det drypper vann fra kjøkkenvifta.
uThaug skrev:Aasbrygg skrev:Jeg koker med 8 klesklyper festet langs kanten på kjelen så lokket blir liggende et par-3 cm over kjelen. Slik fordamper jeg ca 8% i timen og slipper at det drypper vann fra kjøkkenvifta.
Dampen hvor blir den av da? Går vel i vifta okke som?
Marius K. skrev:Hei!
Jeg brygget en batch i dag hvor jeg hadde beregnet 74 % effektivitet utbytte av meskingen, men endte med 77,5 %. OG skulle være 1,048. Brygget var en Wit med pilsnermalt, så jeg kokte i 90 minutter, men endte opp med en OG på 1,046. Da hadde jeg regnet med 10 % avdampning. Jeg har altså hatt lavere avdampning enn beregnet. Jeg har regnet litt på det og kommet frem til at jeg har hatt en avdampning på 7,5 %. Dette er vel i grunn for lite med tanke på at jeg har brukt pilsnermalt? Vil jeg risikere DMS nå, og vil jeg kunne smake det før gjæring, eller kommer slikt frem først etter gjæring? Kunne ikke smake noen usmak på vørteren før gjæring...
Marius