Fordampning i kokeprosessen - for lite? Må jeg korrigere på noe vis?

Ja har målt fordampning av vann i Bratbergen min, og kommer frem til at det forsvinner 6,66% pr time (veid bratbergen før og etter kok). Er dette en for lite?
 
Koking handler mest om å sterilisere, ta ut humle bitterhet, aroma, og koke ut DMS (mais smak/lukt) som må foregå uten lokk så det ikke renner tilbake, derav minimum fordamping, ca. 10%.
 
Oddvar Demmo skrev:
Koking handler mest om å sterilisere, ta ut humle bitterhet, aroma, og koke ut DMS (mais smak/lukt) som må foregå uten lokk så det ikke renner tilbake, derav minimum fordamping, ca. 10%.

Ok. Slik jeg tolker det da så ved koking i 90 minutter så oppnår jeg væsketap på ca 3 liter på ca 30 liter og dette er da innafor. Ved koking av brygg med mye pilsnermalt kan jeg sikkert med fordel koke enda litt lengre for å sikre 10% avdamping
 
Hvorvidt man har lokket på eller ikke er ikke særlig farlig, så lenge avdampingen er god nok. Minimum 8 % per time i et 90-minutters kok er tommelfingerregelen. Jeg koker alltid med kun en liten glipe i lokket, og har 9 % per time.
 
Husk at varmetap har betydning. Hvis kjelen har et 3 KW element, og 1 KW går i varmetap så blir det igjen bare 2 KW til avkok osv. Så bruk isolasjon på kjelen om du vi ha mer avdamp.
 
Gahr skrev:
Hvorvidt man har lokket på eller ikke er ikke særlig farlig, så lenge avdampingen er god nok. Minimum 8 % per time i et 90-minutters kok er tommelfingerregelen. Jeg koker alltid med kun en liten glipe i lokket, og har 9 % per time.

Min forrige kommentar var mtp lokket fullstendig på.
Slik min avdampning er nå er den da noe for liten. Jeg forsøker med lokk delvis på for å se om det fører til bedre avdampning
 
Jeg koker med 8 klesklyper festet langs kanten på kjelen så lokket blir liggende et par-3 cm over kjelen. Slik fordamper jeg ca 8% i timen og slipper at det drypper vann fra kjøkkenvifta.
 
Hei!

Jeg brygget en batch i dag hvor jeg hadde beregnet 74 % effektivitet utbytte av meskingen, men endte med 77,5 %. OG skulle være 1,048. Brygget var en Wit med pilsnermalt, så jeg kokte i 90 minutter, men endte opp med en OG på 1,046. Da hadde jeg regnet med 10 % avdampning. Jeg har altså hatt lavere avdampning enn beregnet. Jeg har regnet litt på det og kommet frem til at jeg har hatt en avdampning på 7,5 %. Dette er vel i grunn for lite med tanke på at jeg har brukt pilsnermalt? Vil jeg risikere DMS nå, og vil jeg kunne smake det før gjæring, eller kommer slikt frem først etter gjæring? Kunne ikke smake noen usmak på vørteren før gjæring...

Marius
 
Aasbrygg skrev:
Jeg koker med 8 klesklyper festet langs kanten på kjelen så lokket blir liggende et par-3 cm over kjelen. Slik fordamper jeg ca 8% i timen og slipper at det drypper vann fra kjøkkenvifta.

Dampen hvor blir den av da? Går vel i vifta okke som?
 
uThaug skrev:
Aasbrygg skrev:
Jeg koker med 8 klesklyper festet langs kanten på kjelen så lokket blir liggende et par-3 cm over kjelen. Slik fordamper jeg ca 8% i timen og slipper at det drypper vann fra kjøkkenvifta.

Dampen hvor blir den av da? Går vel i vifta okke som?

Ja, dampen går i vifta, men det som drypper kommer ikke i vørteren men på lokket.
 
Marius K. skrev:
Hei!

Jeg brygget en batch i dag hvor jeg hadde beregnet 74 % effektivitet utbytte av meskingen, men endte med 77,5 %. OG skulle være 1,048. Brygget var en Wit med pilsnermalt, så jeg kokte i 90 minutter, men endte opp med en OG på 1,046. Da hadde jeg regnet med 10 % avdampning. Jeg har altså hatt lavere avdampning enn beregnet. Jeg har regnet litt på det og kommet frem til at jeg har hatt en avdampning på 7,5 %. Dette er vel i grunn for lite med tanke på at jeg har brukt pilsnermalt? Vil jeg risikere DMS nå, og vil jeg kunne smake det før gjæring, eller kommer slikt frem først etter gjæring? Kunne ikke smake noen usmak på vørteren før gjæring...

Marius

Noen som har en formening om dette? :)
 
Har egentlig ikke spesielt peil på det der selv, men mener å huske noen svar fra gahr på liknende problemer, der essensen var "rdwhahb" :)
 
Sier man ikke at man helst skal ha ca 8 % avdamping for å unngå DMS, da? Og 7,5 er jo nesten 8, så da går det nok bra (forutsatt at 8 % er korrekt tall, da...) [tommel opp-emoticon].
 
Tilbake
Topp