Formel for SG?

Kan noen hjelpe med en formel for å beregne ny SG etter at man i en vørter av en viss mengde med en viss SG tilsetter en gitt mengde sukker oppløst i en gitt mengde vann ?

Greia er at jeg har brygget noe jeg håper blir en belgisk tripel. Sukkeret skal først tilsettes etter fire dagers gjæring, i tråd  med en oppskrift fra Espen Lothe her på forumet. OG var 1.060, volum 24 liter. Tenker å tilsette 1 kg sukker (halvparten kandissukker, resten vanlig farin) oppløst i 1 liter vann, om det går. I motsatt fall må det mer vann til, selvsagt. Har ikke prøvd før og vet ikke hvor mye vann som skal til for å få en lake der alt sukkeret er oppløst.

Jeg så forresten tråden til over omtalte oppskrift, der siste innlegg (fra Huub) lød:

"skulle denne tankelse og matte være riktig?:
brygger f.e. et Duvelaktig øl med 75% pilsnermalt/ris og 25% sukker og vil tilsette sukker i etterkant (fordi jeg har f.e. ikke tilgang til nok gjærceller)
OG1074, 20 liter vørter til gjæring, ønsket FG1007

20 liter med OG 1074. Jeg 'tar ut' 1500 g  sukkeret og da blir det 20 liter vørter med OG 1044. GU (eller GP?) blir 20x44=880. Men 1500 g sukker må løses opp i f.e. 3 liter vann så jeg vil ha 17 liter vørter og da skal vørteren ha samme 880 GU. Det betyr at OG i 17 liter vørter må være 1052.(880:17=51,67) Gjær kan formere seg og sukkeret blir tilsatt etter 4 dager hovedgjæring.

EDIT:  jeg mener at 1500 g sukker plus vann skal bli 3 liter i volum"

Mulig svaret ligger implisitt her, men jeg må tilstå at jeg ikke skjønner noe særlig av resonnementet.
 
Oppløst sukker har et volum på ca 0,64 liter, 2,77 gr. (litt omdiskutert) i en liter vann øker OE med 1.
20 liter 1052 = 20 x 52 =             1040
1000 gr sukker / 2,77 = 1 x 361 =  361
                                           = 1401/21 = 66,7 = 1066

så enkelt eller ?
 
Oddvar Demmo skrev:
Oppløst sukker har et volum på ca 0,64 liter, 2,77 gr. (litt omdiskutert) i en liter vann øker OE med 1.
20 liter 1052 = 20 x 52 =             1040
1000 gr sukker / 2,77 = 1 x 361 =  361
                                           = 1401/21 = 66,7 = 1066

så enkelt eller ?

Takk for responsen Oddvar!

Jeg vet ikke om jeg greier å følge deg helt :jaha:, men ut fra de dataene du angir (om jeg forstår dem riktig) har jeg satt opp følgende regnestykke eller resonnement:

Når man blander 1 kg sukker med 1 liter vann, får blandingen et volum på 1,64 liter.
Dette føyes til eksisterende volum (24 liter), slik at samlet volum blir 25,64 liter.
1000 g sukker i en liter vann øker grader OE med 361 (1000/2,77).
1000 g sukker i 25,64 liter vann (væske) øker grader OE med 14 (361/25,64).
Om mitt utgangspunkt var 24 liter vørter med egenvekt 1.060, øker den dermed til 1,074 om jeg tilføyer 1 liter vann og en kg sukker.

Høres ikke helt ut som om dette kan resultere i en tripel, men jeg får bare krysse fingerne (om regnestykket er riktig). Eller så kan jeg bruke to kg sukker i to liter vann - da skulle SG (ut fra logikken over i hvert fall) bli på 1.08668 eller forhøyet til 1.087. Kanskje best å velge den gyldne middelvei her, eller? M.a.o. 1,5 kg sukker med 1,5 liter vann. Skulle jeg ikke da ende opp med en SG (dvs. tenkt OG) på 1.0805 (1.080)? Det burde kunne bli en dugandes tripel, i hvert fall med tanke på alkoholgehalt. :biersmile:
 
Kunne ikke se "fei"l i farten, men jeg havner på litt nermere 1070 med 1 Kg/liter sukker.

Hvis du tar 2 vøreter:
24 liter 1050  =24x50= 1200
40 liter 1070  =40x70= 2800
                              =4000/64liter= OG 1062,5
Det du gjør er å legge til en sukker/vannblanding istedet for den ene vørteren, så spørsmålet er hvor nøyaktig tallene er, at 1 gr. sukker øker egencekten med 2,77 og at 1 Kg. utgjør 0.64 liter, men det er bare å regne med litt andre tall, utslaget blir ikke voldsomt.

Når vi kommer på det, Beertools, svaret med 1 Kg sukker og 1 liter vann er 25 liter 1070. :)
Tror ikke du skal regne med sukkervolumet, noe forsvinner, Co2/alcohol, beertools gjør det ikke.
 
Bare en liten rapport underveis: I går kveld kokte jeg 750 g mørk kandissukker og 750 g farin med 1,5 liter vann og lot det kjøle ned i vannbad over natta. Helte det på dunken i morges (brygget sist søndag). Må forresten nevne at gjæren, Wyeast Trappist High Gravity  heter den vel, ca en liter tykk slurry i 24 liter vørter på 1.060 OG før nevnte sukker ble tilsatt, jobbet som et uvær. Orkan, ikke bare storm. Skikkelig godlukt på badet der den står og gjærer. Måtte lette på lokket for ikke å sprenge det løs, masse gjær og styr på gulvet og i gjærlåsen. Væsken som opprinnelig hadde vært i gjærlåsen, Stroh 60% østerrisk rom, bidro til godlukta. Temp. på badet ca 20-22 grader C. Den hadde roet seg før jeg hadde på sukkerlaken. Skal bli spennende å se om den har "hisset seg opp" igjen med sukkeret når jeg kommer hjem fra jobb i ettermiddag.
 
Henning1 skrev:
Bare en liten rapport underveis: I går kveld kokte jeg 750 g mørk kandissukker og 750 g farin med 1,5 liter vann og lot det kjøle ned i vannbad over natta. Helte det på dunken i morges (brygget sist søndag). Må forresten nevne at gjæren, Wyeast Trappist High Gravity  heter den vel, ca en liter tykk slurry i 24 liter vørter på 1.060 OG før nevnte sukker ble tilsatt, jobbet som et uvær. Orkan, ikke bare storm. Skikkelig godlukt på badet der den står og gjærer. Måtte lette på lokket for ikke å sprenge det løs, masse gjær og styr på gulvet og i gjærlåsen. Væsken som opprinnelig hadde vært i gjærlåsen, Stroh 60% østerrisk rom, bidro til godlukta. Temp. på badet ca 20-22 ºC. Den hadde roet seg før jeg hadde på sukkerlaken. Skal bli spennende å se om den har "hisset seg opp" igjen med sukkeret når jeg kommer hjem fra jobb i ettermiddag.

Det blir ikke vel varmt i gjæringskaret ditt? 22 C i lufttemperatur med stormgjæring gir vel omkring 27 grader i dunken din...
 
Bjarte H skrev:
Det blir ikke vel varmt i gjæringskaret ditt? 22 C i lufttemperatur med stormgjæring gir vel omkring 27 grader i dunken din...

Tja, det kan godt hende du har rett i det. Skal bli spennende å smake på resultatet. Det bobler fortsatt friskt etter at jeg hadde på sukkeret sist torsdag. Temperaturen var forresten bare et anlag, jeg har ikke noe termometer på det badet. Brukte en stråleovn på veggen med 150 W til oppvarming av rommet , den ble skrudd litt av og på etter skjønn, og med døra på gløtt..
 
Tilbake
Topp