Forske på gjærbank.

Hei.
Jeg er forholdsvis nyfrelst på ølbrygging. Har blitt fasinert av høsting, vasking og lagring/ frysing av gjær. Har basic utstyr som magnetrører, EM flasker og snart (fra EBay) ett sett med reagensrør, samt uavhentet glycerol på apoteket. Jeg skal forske på dette fremover og forsøke meg på frysing av gjær. Drømmen er en egen gjærbank:)
Ønsker innspill,ideer og erfaringer fra bryggere på dette fantastiske forum, så får resultatet vente på seg i fremtiden. Vil oppdatere ved nye erfaringer underveis!

Skål!
 
Det å bedrive gjærbank og frysing av gjær har jeg ikke begitt meg ut på enda :)

For egen del vil jeg anbefale topphøsting, har drevet med vasking av gjærkaker o.l tidligere, men topphøsting er rett og slett mye enklere. Synes jeg i allefall :)
Du får lage en DIY tråd på langtidslagring osv når du kommer i gang med frysing da, kanskje jeg blir inspirert til å ta det skrittet jeg også!
 
Når vi fryser gjær på laboratoriet jeg jobber så fryser vi gjærkulturen (kanskje så tett kultur som en starter) i 20% glyserol (finalt). Forskjellen fra våre frysere til de vi har hjemme er temperaturen som ligger på -75°C. På denne temperaturen holder gjæren seg i lenge (flere år), men hvor lang holdbarhet du får ved normal frysertemperatur vet jeg ikke. Når vi skal ta opp en gjærstamme fra fryseren stryker vi den først på agarskåler og lar kolonier gro opp. Så kan vi plukke enkeltkolonier som vi innokulerer i vekstmedie. Først 5 mL og så kan man ekspandere etterhvert som gjæren vokser. Vil ta ganske mange dager å få nok gjær til å gjære en hel batch øl om du starter fra en frysekultur. Personlig synes jeg det er veldig mye greiere å bare kjøpe ny fersk gjær når jeg trenger det, men har en kollega som har laget seg en gjærbank på jobben. Du får holde oss oppdatert, høres ut som et spennende prosjekt.
 
Rolfern skrev:
Hei.
Jeg er forholdsvis nyfrelst på ølbrygging. Har blitt fasinert av høsting, vasking og lagring/ frysing av gjær. Har basic utstyr som magnetrører, EM flasker og snart (fra EBay) ett sett med reagensrør, samt uavhentet glycerol på apoteket. Jeg skal forske på dette fremover og forsøke meg på frysing av gjær. Drømmen er en egen gjærbank:)
Ønsker innspill,ideer og erfaringer fra bryggere på dette fantastiske forum, så får resultatet vente på seg i fremtiden. Vil oppdatere ved nye erfaringer underveis!

Skål!

Denne tråden skal jeg følge med på  :yes:

Har lenge hatt en drøm om å ha porsjoner med gjær på frysen som kan tas opp ettersom man trenger de :skitbra:
 
Tilbake
Topp