Oppbevaring av husgjær og pitching rate

Det går en del wlp001 så jeg leker med tanken om det er mulig å ha denne som husgjær, selv om jeg, bare, brygger kanskje hver 6 uke ca.

Innlegget må leses i lys at jeg som hjemmebrygger ønsker å ha kontroll/fokus på pitching rate.

Man kan jo vaske gjær. I boka Yeast anbefales det at man bør brygge ca hver 14. dag for at ikke andelen levende celler skal bli for lav. "Can you brew good beer from a starter made from yeast with low viability? Absolutely. Can you make great beer this way? Absolutely not." 90 % viability er det Jamil setter som grense. Må si jeg har brukt kommersiell gjær med godt under 90 % viability mange ganger.
Gjærens levedyktighet er som jeg skjønner veldig avhengig av stamme, og det er vanskelig å generalisere, men andre har funnet at andel levende celler avtar mye tregere enn det mrmalty-kalkulatoren ligger inne med for gjærslurry (1,6 %/dag). Sikkert veldig avhengig av stamme og gjærens historie. Har man ikke mikroskop må man må uansett bruke en eller annen modell for hvor mange levende celler man har igjen for å kunne bygge opp/måle ut slurry til ønsket pitching rate. Spørsmålet er om dette i det hele tatt er mulig.

Hvis man søker rundt på nettet, og også på dette forumet, er standardsvaret på at man er usikker på om gjæren kan brukes at man må lage en starter for å sjekke. Ja, det er sikkert lurt tenker jeg, men hva med pitching rate? Man kan alltids bygge opp de levende cellene med en starter, og beregne cellekonsentrasjon ut i fra fortynning eller at 50-50% satt slurry og væske er ca. 1,2 E9 celler/ml, men hvis man ikke vet hvor mange levende celler man startet med er det litt meningsløst. I Yeast nevnes det at man kan prøve å separere de levende og døde cellene ved å dekantere en aktiv starter. Da vil de fleste levende cellene være suspendert i løsning, mens de døde fortsatt vil være på bunnen. Kanskje.

Det er også andre som har funnet at det er bedre å heller lage ekstra gjær i starteren som deretter lagres, enn å vaske gjæren i etterkant. Sikkert et fra alternativ for hjemmebryggere, og ikke minst er det en stor fordel at man slipper å tenke på risiko for seleksjon av gjærstammen ved høsting/vasking. Kjedelig å bare sitte igjen med den minst flokkulerende gjæren som attenuerer mye lavere enn hva man hadde og aldri feller ut.

Når det gjelder oppbevaring av gjær har Eureka brewing mye bra info. Når jeg leser om oppbevaring i isotont saltvann tenker jeg at dette virker som god metode f.eks. for ekstra gjær fra en stor starter. Men, selv om det påstås at gjæren fint kan oppbevares i opp til 2 år avhengig av stamme så kommer spørsmålet: Hvor mange celler har egentlig overlevd slik at man kan bygge opp til ønsket celletall? Et annet bra alternativ er frysing i glyserol.

Personlig tenker jeg at eneste måten man kan lagre gjær på og ha kontroll på antall levende celler uten mikroskop og hemocytometer er å lagre ganske lite gjær som bygges opp over flere startere. Da vil antall døde celler til slutt utgjøre en relativt liten andel og man kan bruke fortynning eller slurryvolum som nevnt over som metode.

Mulig mye av dette er kanskje selvfølgeligheter, men jeg synes det generelt over bare anbefales å lage en starter hvis man tror gjæren er litt gammel uten å egentlig bry seg så mye om hvor mange levende celler man sitter igjen med. Denne videoen er et godt eksempel. Pitching rate er ikke nevnt med et ord. Hva med autolyse?

Kjør debatt!
 
Man kan også bare kjøpe nye rør (og evt sette en starter) eller en pakke eller to US-05....

Hva ønsker du å oppnå med dette? Å se hvordan gjæren eventuelt endrer karakter etter flere generasjoner? Spare penger på gjær? Geek-faktoren?

Dersom det er det midterste alternativet så er det ganske mye arbeid og usikkerhet for svært lite penger spart.
 
Ein variant for å vite meir nøyaktig kor mykje gjær du tilset, er å tilsetje veldig lite gjær til ein startar. I fylje brewersfriend sin kalkulator får ein desse tala på ein 2 liters startar:

Tilsett mengd Sluttmengd
100 mrd 388 mrd
10 mrd 298 mrd
1 mrd 289 mrd
0.1 mrd 288 mrd
0.01 mrd 288 mrd.
 
Man kan også bare kjøpe nye rør (og evt sette en starter) eller en pakke eller to US-05....

Hva ønsker du å oppnå med dette? Å se hvordan gjæren eventuelt endrer karakter etter flere generasjoner? Spare penger på gjær? Geek-faktoren?

Dersom det er det midterste alternativet så er det ganske mye arbeid og usikkerhet for svært lite penger spart.

Er uenig med dette. Setter man tre brygg á 25L (som bruker samme type gjær) kan man fort finne på å spare 90kr pr brygg (tørrgjær) og 150,- ish på ferskgjær. Nå bruker jeg å topphøste etter en avskimming, og har ikke opplevd infeksjon eller noe særlig stress av å gjøre det. Pluss at det er litt kult med "geek-faktoren" som du kaller det.

Har ikke lagret gjær lengre enn 7 dager enda, men når jeg får et dedikert kjøleskap til det blir det nok aå jeg gjør det og. For å sette starter på de.
 
Man kan også bare kjøpe nye rør (og evt sette en starter) eller en pakke eller to US-05....

Hva ønsker du å oppnå med dette? Å se hvordan gjæren eventuelt endrer karakter etter flere generasjoner? Spare penger på gjær? Geek-faktoren?

Det kommer litt an pålitelighet/innsats-faktoren. Innlegget er for:
  • Å skjønne hvorfor mange tilsynelatene smeller oppi f.eks. vasket gjær uten å ha et godt mål på antall og viabilitet. BeerGeekNation mener man kan ta vare på vasket gjær i 6 mnd, mens boka Yeast sier bruk innen 14 dager eller kast.
  • Mange mener at øl gjæret med senere generasjoner med gjær gir bedre øl enn laboratoriegrodd gjær.
  • En del morsom gjær er sesong-gjær
  • Det er morsomt (=geekfaktor)
  • Man sparer kanskje noe penger
Innlegget til kjetinho bekrefter at løsningen må være å bygge opp starteren fra relativt lite høstet/vasket gjær. Man får da liten andel døde celler selv om den lagrede gjæren har lav viabilitiet.
 
Men kan man stole på at kalkulatoren er riktig?
De to første tallene kjøper jeg, så kommer uskkerheten snikende jo lengre ned jeg kommer.
 
Har problemer med å forstå hvorfor gjær oppbevart forsvarlig i kjøleskap skal være kassabel etter 14 dager.
- Nå vet jeg ikke hvilket grunnlag forfatteren av ''Yeast'' har for sin uttalelse, men omdet er basert på synsing så er det tross alt bedre med anektodiske bevis på det motsatt; som Miguel i innlegget under.
 
Sist redigert:
Jeg har brukt gjær oppbevart en måned i kjøleskap, en liten snurr på karusellen og så ble det øl av det og. Kanskje noen kunne plukket ut noen nyanser av en Us-05, men for meg har det smakt ganske likt i vanlige ales.
 
Eg har hatt eit lite glas med Vossakveik i kjøleskåpet sidan 10. juni. Den virka heit fint til karbonering av ingefærøl 3 mnd seinare. Inga ulukt av glaset. Har ikkje prøvd noko liknande med andre gjærtypar enno.
 
Jeg har brukt gjær oppbevart en måned i kjøleskap, en liten snurr på karusellen og så ble det øl av det og. Kanskje noen kunne plukket ut noen nyanser av en Us-05, men for meg har det smakt ganske likt i vanlige ales.

Hei. Hadde du en spesiell pitching rate som mål? Hvordan gikk du i tilfellet fram for å prøve å nå dette?

Det viktigste her er jo å lage godt øl. Man kan godt bruke en metode for å beregne pitching rate som ikke stemmer, så lenge man bruker den samme metoden hver gang. Da har man en referanse og kan korrigere opp/ned.

Hvis du i eksempelet ditt hadde brukt en annen gjær som f.eks. en engelsk ale-gjær, men resultatet ble litt for rent. Njaa....trenger litt mer estere her, så jeg vil tilsette litt mindre gjær enn forrige gang. Hvordan kunne du hatt kontroll på det?
 
Begynte med mr.malty. Det funket, nå tar jeg bare husgjæren mer eller mindre på øyemål. Bruker 100ml som referanse, sterkere brygg får mer og omvendt. Veldig uvitenskapelig. Eneste jeg egentlig varierer på er om den hsr blitt bunn høstet eller topcroppet. 100ml er bunn høstet.
 
Begynte med mr.malty. Det funket, nå tar jeg bare husgjæren mer eller mindre på øyemål. Bruker 100ml som referanse, sterkere brygg får mer og omvendt. Veldig uvitenskapelig. Eneste jeg egentlig varierer på er om den hsr blitt bunn høstet eller topcroppet. 100ml er bunn høstet.

Fint det funker. Man må sikkert justere referansen litt mellom forskjellige stammer. Av det jeg leser så er fallet i levende celler helt avhengig av stammen. Det hadde jo uansett vært kjekt og fått sjekket hvor referansen man bruker ligger av noen med mikroskop.

Det virker jo fristende å få tak i en trykk-koker og ta vare på litt ekstra gjær fra en starter i f.eks. en isoton salt-løsning som man kan gro opp og pitche basert på volum.

Ut i fra innleggene over så virker det lurt å ikke tilsette hele pakken med ferskgjær hvis datoen er litt dårlig for å unngå å få for mye død gjær i starteren. Jamil mener 90 % viability er minimum. Lager man en starter på en pakke gjær med 50 % viability har man 50 E9 døde celler. Gror man opp til en normal pitch på 200 E9 celler har man egentlig 250 E9 celler, men 50 E9 av de er døde. Dvs. man har en viability på 80 %. Gror man opp fra bare 25 % av gjærpakken får man imidlertid en viability på 94 %. Ulempen blir da kanskje at hver gærcelle har delt seg flere ganger og at gjæren ikke kan re-pitches like mange ganger.
 
Jeg skulle sette 50 liter Kölsch og hadde noen rør WLP029, nesten tre måneder gamle. På Mrmalty så det slik ut: 14 rør??? Her gjelder det tydeligvis å ha ersk gjær, eller har jeg tastet noe feil?
 

Vedlegg

  • malty-1.jpg
    malty-1.jpg
    131,1 KB · Sett: 32
Jeg skulle sette 50 liter Kölsch og hadde noen rør WLP029, nesten tre måneder gamle. På Mrmalty så det slik ut: 14 rør??? Her gjelder det tydeligvis å ha ersk gjær, eller har jeg tastet noe feil?

Det der er bare tull. lag en 1-L starter og så beregner du igjen med datoen fra starteren og at du har 75% viability. Se hvor mye du trenger da. Beregn det du har fått fra denne starteren som et nytt rør. Utgangspunktet er ett rør.

Du kan også lage 2x 3l startere fra ett rør, det burde få deg i mål iom at du bruker magnetrører.
 
Sist redigert:
Det der er bare tull. lag en 1-L starter og så beregner du igjen med datoen fra starteren og at du har 75% viability. Se hvor mye du trenger da. Beregn det du har fått fra denne starteren som et nytt rør. Utgangspunktet er ett rør.

Du kan også lage 2x 3l startere fra ett rør, det burde få deg i mål iom at du bruker magnetrører.
Tøv sier du. Hvor er feilen? Har Mrmalty feil eller jeg?
 
Tøv sier du. Hvor er feilen? Har Mrmalty feil eller jeg?

Mrmalty. Du trenger ikke 14 rør og fem og en halv liter starter. Det er absurd.

Grunnen er at mr malty mener at gjær dør mye raskere enn det det egentlig gjør, og det ligger noen tilsynelatende smårare tall i bunn for den kalkulatoren. Dette merkes veldig godt når man har gjær som ikke er rett fra fabrikken.
 
Jeg kan legge inn et argument for at det er mrmalty. Datoen du la inn i mrmalty tyder på 4 måneder gammel gjær, noe som gir en viability på bare 10 %. Legg inn 12 måneder gammel gjær og antall levende celler er fortsatt 10 %. Rimelig usannsynlig. Hvis det er en av de gamle rørene fra White labs har de en holdbarhet på 4 måneder. Denne holdbarheten er satt til den tiden det tar for at halvparten av gjæren tar kvelden. Dvs. ganske stor forskjell.

Det er mye diskusjon om antall levende avtar linært slik for eksempel mrmalty antar, eller om det avtar eksponentielt. Uten noen referanser akkurat nå lener jeg mot det siste. Modellen til mrmalty stemmer nok ganske bra for ganske fersk gjær, men er langt unna for eldre gjær. Beersmith bruker bl.a. eksponentiell modell. En annen tråd om emnet her

Husk at holdbarheten til de nye purepitch-pakkene er 6 måneder. Dvs. så må man enten regne ut viability selv, eller bruke en annen kalkulator enn mrmalty. Selv bruker jeg kalkulatoren til Woodland brewing som bruker eksponentiell modell. Der kan jeg legge inn en halveringstid på 180 dager for purepitch.

Mrmalty-kalkulatoren er nok også farget av at Jamil Zainasheff er forkjemper for å bruke nok gjær, noe det er mye sannhet i. Man blir straffet mye mer hvis man underpitcher enn overpitcher. Man kan etter hva Zainasheff sier overpitche ganske mye uten nevneverdige konsekvenser.
 
Sist redigert:
Jeg kan legge inn et argument for at det er mrmalty. Datoen du la inn i mrmalty tyder på 4 måneder gammel gjær, noe som gir en viability på bare 10 %. Legg inn 12 måneder gammel gjær og antall levende celler er fortsatt bare 10 %. Hvis det er en av de gamle rørene fra White labs har de en holdbarhet på 4 måneder. Denne holdbarheten er satt til den tiden det tar for at halvparten av gjæren tar kvelden. Dvs. ganske stor forskjell.

Det er mye diskusjon om antall levende avtar linært slik for eksempel mrmalty antar, eller om det avtar eksponentielt. Uten noen referanser akkurat nå lener jeg mot det siste. Modellen til mrmalty stemmer nok ganske bra for ganske fersk gjær, men er langt unna for eldre gjær. Beersmith bruker bl.a. eksponentiell modell.

En annen tråd om emnet her

Husk at holdbarheten til de nye purepitch-pakkene er 6 måneder. Dvs. så må man enten regne ut viability selv, eller bruke en annen kalkulator enn mrmalty. Selv bruker jeg kalkulatoren til Woodland brewing som bruker eksponentiell modell. Der kan jeg legge inn en halveringstid på 180 dager for purepitch.

Mrmalty-kalkulatoren er nok også farget av at Jamil Zainasheff er forkjemper for å bruke nok gjær, noe det er mye sannhet i. Man blir straffet mye mer hvis man underpitcher enn overpitcher. Man kan etter hva Zainasheff sier overpitche ganske mye uten nevneverdige konsekvenser.

Hva er din erfaring med kalkulatoren til han woodland fyren? Jeg synes mye av det han skriver er interessant. Han baserer seg først og fremst på Balling sine konklusjoner, noe Kai Troster også gjør. Noe mr malty tilsynelatende ikke gjør. Men har lest noen av hans inlegg på diverse blogger hvor det kommer frem til at jeg ikke stoler helt og holdent på ham.
 
Tilbake
Topp