Forskjell fransk og Belgisk Saison ?

janh

Norbrygg-medlem
Jeg er en forholdsvis god kunde hos Vin og Bar på Lillestrøm. Jeg var innom her om dagen for å kjøpe gjær. Jeg skulle bla ha Saison-gjær. De hadde 2 pakker igjen, produksjonsdato i august og bulet lett. Jeg fikk dem gatis pga dato. Jeg startet dem i går og i dag sto begge som sperreballonger. Men da jeg pitchet begge i starteren så jeg at det sto 3711 FR Saison og ikke 3724 Belgian Saison.  3711 er  en "Privat Collection". Her er beskrivelsen:
Wyeast 3711 PC French Saison
Produces saison or farmhouse style biers that are highly aromatic with clean, citrus-esters, peppery and spicy with no earthiness and low phenols. This strain enhances the use of spices and aroma hops, and is extremely attenuative but leaves an unexpected silky and rich mouthfeel in a very dry finished beer.
Attenuation                77-83%   
Alc. Tolerance            12%
Flocculation                low
Temperature Range    65-77°F (18-25°C)

Den "vanlige" står det følgende om:
YEAST STRAIN: 3724  |  Belgian Saison™
Classic farmhouse ale yeast. Spicy and complex aromatics including bubble gum. Very tart and dry on palate with mild fruit. Finishes crisp and mildly acidic. Benefits from elevated fermentation temperatures. This strain is notorious for a rapid and vigorous start to fermentation, only to stick around 1.035 sg. Fermentation will eventually finish, given time and warm temperatures.
Origin:
Flocculation: Low
Attenuation: 76-80%
Temperature Range: 70-95F, 21-35C
Alcohol Tolerance: 12% ABV

Så mitt spørsmål: Kan jeg forvente en "normal" Saison eller vil denne bli "renere" i smaken? Er det noen som har erfaring med disse to? Regner med brygging i morgen eller fredag.
???
janh
 
Kort fortalt er vel forskjellen den at 3724 Belgian Saison har sitt opphav hos belgiske Dupont, som lager det som ofte regnes som den mest klassiske saisonen på markedet (Saison Dupont), mens 3711 French Saison stammer fra franske Thiriez, kanskje mer kjent for biére de garde. Jeg har aldri smakt øl fra sistnevnte bryggeri, så jeg skal ikke uttale meg om det, men det er ingen tvil om at Dupont sin saison er god...

Vil anta at du kan lage god saison med 3711 også. Den gir, ifølge beskrivelsen i alle fall, et belgisk preg på ølet, og har god utgjæring. Og saison skal være tørt!
 
Saison er jo regnet som en belgisk øltype, mens det franske motstykket kalles Biere de Garde. Ut fra beskrivelsen av gjæren virker det ikke som om det er BdG den skal lage.
 
Til biére de garde brukes det typisk nøytrale alegjærtyper, noen ganger også lagergjær. Mens saison kan være ekstremt fruktig, er biere de garde langt renere, så jeg er enig med Yngwie, det er neppe en god gjær til biére de garde. Thierez lager både saison og biére de garde, men jeg vil nesten anta at de bruker forskjellige gjærtyper.

Jeg synes egentlig det er litt rart at saison og biére de garde så ofte nevnes i samme åndedrag. De er begge øltyper som tradisjonelt har blitt brygget på gårder, og de kommer fra samme område (bare på to forskjellige sider av den fransk/belgiske grensen), men slik de har utviklet seg, fremstår de som svært forskjellige. Saison er, vel, saison. Svært fruktig, tildels humlepreget, gjerne med innslag av jord og pepper og også gjerne noe syrlig, mens biére de garde gjerne er søtlig i aromaen, har lite humle og et tydelig, rent maltfokus. Jeg opplever nesten at det til tider ligger mer opp mot bokkøl enn mot belgisk øl. Men gode øl er de begge!
 
Takker for svar. Saisongjær er vel kjent for å være lunefull og hvis jeg leser beskrivelsen rett skal 3711 FR Saison kanskje være mer medgjørlig og kanskje ikke stoppe i tide og utide. Jeg skal meske på lav temp og gjøre vørten så gjærbar som mulig og prøve å nå FG 1008. Starte gjæring på 20 °C og øke forsiktig. 3724 Belgisk saison ser jeg har øvre grense på 35 °C, mens 3711 har 25 °C. Følger stort sett Jamil's oppskrift. Så får vi se/smake hvordan det går.
:ilike:
janh
 
Gahr skrev:
Jeg synes egentlig det er litt rart at saison og biére de garde så ofte nevnes i samme åndedrag. De er begge øltyper som tradisjonelt har blitt brygget på gårder, og de kommer fra samme område (bare på to forskjellige sider av den fransk/belgiske grensen), men slik de har utviklet seg, fremstår de som svært forskjellige. Saison er, vel, saison. Svært fruktig, tildels humlepreget, gjerne med innslag av jord og pepper og også gjerne noe syrlig, mens biére de garde gjerne er søtlig i aromaen, har lite humle og et tydelig, rent maltfokus. Jeg opplever nesten at det til tider ligger mer opp mot bokkøl enn mot belgisk øl. Men gode øl er de begge!
Opp mot bokkøl ja, men gjerne med et kjellerpreg man ikke finner i bokkøl.
 
Yngwie skrev:
Opp mot bokkøl ja, men gjerne med et kjellerpreg man ikke finner i bokkøl.

Enig. Men skyldes ikke til tider rett og slett kjellerpreget på biére de garde at mange typer flaskelagres med naturkork? Enkelte øl får korksmak uten at det regnes som feil, men heller som en integrert del av smaken. Fruktigheten vil selvsagt også være noe høyere enn for bokkøl.

janh skrev:
Takker for svar. Saisongjær er vel kjent for å være lunefull og hvis jeg leser beskrivelsen rett skal 3711 FR Saison kanskje være mer medgjørlig og kanskje ikke stoppe i tide og utide. Jeg skal meske på lav temp og gjøre vørten så gjærbar som mulig og prøve å nå FG 1008. Starte gjæring på 20 °C og øke forsiktig. 3724 Belgisk saison ser jeg har øvre grense på 35 °C, mens 3711 har 25 °C. Følger stort sett Jamil's oppskrift. Så får vi se/smake hvordan det går.
:ilike:
janh

Jeg tror du får en god saison. Utgjæringen er sikkert raskere, men gjærpreget blir nok annerledes. Du får rapportere om resultatene!
 
Gahr skrev:
Yngwie skrev:
Opp mot bokkøl ja, men gjerne med et kjellerpreg man ikke finner i bokkøl.

Enig. Men skyldes ikke til tider rett og slett kjellerpreget på biére de garde at mange typer flaskelagres med naturkork? Enkelte øl får korksmak uten at det regnes som feil, men heller som en integrert del av smaken. Fruktigheten vil selvsagt også være noe høyere enn for bokkøl.
[/quote]

Det har vært noen teorier om det ja, men også de jeg har smakt av 0,33 flasker har vanligvis (ihvertfall de franske) et kjellerpreg. Leste en gang en teori om hva som forårsaker det, men husker ikke nå hva det var. Mesking eller malt tror jeg.
 
Noen som har flere erfaringer med disse to gjærtypene nå, spesielt den franske?

Brygget en saison på søndag (2/1-10), med OG: 1.050, hvor jeg delte brygget i to med begge de nevnte gjærtypene og startet på 20 °C.
Så først etterpå at den franske var oppgitt til å trives på en noe lavere (topp-)temperatur, men regner med jeg må tyne temperaturskalaen for å få den belgiske gjæren i mål. Er litt usikker på hva som kan/vil skje med den franske gjæren hvis jeg skrur temperaturen opp mot 30 grader etterhvert.

SG i dag (3 dager etter brygging, 22 °C, justerer sakte men sikkert videre opp):
Wyeast 3724 Belgian Saison: 1.030
Wyeast 3711 French Saison: 1.014
 
Hvordan ble resultatetene Lars?
Har du lyst til å komme med noen kommentarer?
Lurer litt på hvilken gjær jeg skal gå for.
 
Lenge siden jeg har smakt på bryggene, men det er nok på tide.
Jeg endte opp med FG på 1.008 (Wyeast 3724) og 1.002 (Wyeast 3711) etter ca 3 uker, hvor den franske var ferdig en god del tidligere.
Syntes iallefall ved smaking tidligere i vinter at den belgiske hadde det beste gjærpreget, men jeg er også usikker på om jeg har hatt infeksjon i den franske varianten, som også da opplevdes litt tynnere. Hører at det er flere som mener denne gjærtypen kan gi så voldsom utgjæring, men jeg klarer ikke å forsone meg helt med at det er tilfelle her enda. :)
 
Har hatt god utgjæring med begge gjærtypene her også, den belgiske har bare brukt litt lenger tid. Sist vi prøvde den belgiske hadde vi ølet oppe i 30 °C den siste uka det sto. Dette ga god utgjæring, OG 1070 FG 1010, men nesten i overkant heftig fruktighet :D. Den franske opplever jeg som kanskje litt renere i smaken i forhold.
 
Tilbake
Topp