Forskjellige typer hydrometer?

hallo

Jeg har noen spørsmål angående Hydrometer, blir litt forvirret... Har søkt litt rundt på nettet og har funnet ut at det finnes endel forskjellige typer hydrometer, under er noen typer jeg kom over:

* En alkoholmåler er et hydrometer som er kalibrert for å bestemme alkoholstyrken i væsker.

* Et saccarometer er et hydrometer som er kalibrert for å bestemme sukkerkonsentrasjonen i væsker. Det brukes ofte av øl og vin bryggere for å bestemme sukkermengden før gjæringen startes.

* Et termohydrometer er et hydrometer som også er laget som termometer. Dette er nyttig fordi tettheten av væsken varierer endel med temperaturen.

I mitt tilfelle så sitter jeg her med en gjærmåler, som jeg i følge brukasanvisningen skal kunne lese av sukkerinnholdet i ølet med, så da går jeg ut i fra at jeg har et saccaromete? På tabellen i bruksanvisningen står det at ølet ska ligger på 0 til +7? Er dette noe som høres fornuftig ut?

En annen ting jeg lurer på er, kan jeg beregne % i ølet med et saccarometer? eller må jeg da ha en Alkoholmåler? :S

Det siste jeg lurer på er: Når jeg tar av lokket på gjæringsbøtten, og tapper litt øl opp i et måleglass for hydrometer, og så finner jeg ut at ølet må stå lengre. Da er det bare til å sette på lokket igjen? og så vil det fortsette å gjære? er det noen form for risiko der jeg bør ta hensyn til?

Det du har er nokk rett for målinger av vørteren.
Ser det noe slikt ut. Hvist din skala f.eks. viser 1.010, 1.020 er det detsamme som 10, 20 på dette.
Saccharometer.jpg

Ett alkometer vil ikke fungere til å måle alkoholmengden i øl siden det påvirkes av restsukkeret som er i ølet.
For å beregne alkohol trekker du FG (Final Gravity = Målingen når ølet er ferdig) fra OG (Original Gravity = Målingen av vørteren før gjæring) å deler det på 7,56.
F.eks.
OG: 50 (1.050)
FG: 10 (1.010)

50-10=40

40/7,56=5,29

Hvor lavt det gjærer kan variere mye etter hvilket øl man brygger å ligger somregel en plass mellom 5 og 20, rundt 10 er nokk ganske vanlig for normale brygg.

Hver gang man åpner lokket utsetter man det for faren for oksydering og infeksjoner, så man ønsker å gjøre det minst mulig.
Selv har jeg det som standar å la øllet stå til gjæring i ca.2uker før jeg planlegger å tappe det, å tar ikke noen målinger underveis.
På tappedagen tar jeg en måling før jeg starter, å hvist den er i nærheten eller under hva jeg forventet tapper jeg den, hvist den fortsatt viser ganske høyt  skrur jeg gjærne opp temperaturen litt, å lar den stå ett par dager til, hvist den ikke har forandret seg til da tapper jeg.

ok! dette var til stor hjelp, tusen takk :) Ser at jeg har samme type hydrometer som det på bildet.

men jeg var ikke klar over at jeg skulle ha målt ølet før jeg satt det på gjæring... så gikk glipp av OG... men men får huske på det neste gang :p hehe

Steinarja skrev:
På tappedagen tar jeg en måling før jeg starter, å hvist den er i nærheten eller under hva jeg forventet tapper jeg den, hvist den fortsatt viser ganske høyt  skrur jeg gjerne opp temperaturen litt, å lar den stå ett par dager til, hvist den ikke har forandret seg til da tapper jeg.

Ser du sier i nærheten eller under, hva har det for ølet å si hvis det kommer langt under? det bør vel ligge litt under 1010 på hydrometeret? Leste en plass at det ikke måtte tappes før det var under 1006, "for da kan flaskene eksplodere" mens andre sier de tapper det når det ligger på rundt 1010? Men er det med øl som med Vin? hvis vinen har kommet for langt ned, kan du bare tilsette mer sukker? og la det stå noen dager til? Vil ølet bli søtere på smak hvis du eventuelt gjør noe slikt?

Det varierer veldig hvilken FG øl har. Mange øl kan ha FG over 1020 (barley wine, f.eks) og andre kan ha lav FG. Desto lavere FG, desto tørrere smak får ølet (og høyere alkoholprosent). Hvilken FG ølet stopper på er avhengig av gjæren og startvørteren i all hovedsak. Men et øl er ferdig gjæret når det er ferdig, enkelt og greit. Jeg pleier å la ølet stå to uker (for ale) til gjæring. Noen dager før jeg skal tappe ølet, tar jeg en måling. Hvis jeg da måler det samme den dagen jeg skal tappet ølet, vet jeg med stor sikkerhet, at ølet er ferdig gjæret og jeg kan trykt tappe det. Og jeg kan heller ikke gjøre noe særlig med det, hvis FG er "feil".

Sukker er 100% forgjærbart, så hvis du tilsetter det, vil det forsette å gjære, og du får høyere alkoholprosent og kanskje et tørrere preg på ølet. Det vil altså ikke bli søtere, så lenge det finnes gjær i ølet. Tilsetting av maltekstrakt vil vel kanskje kunne gjøre ølet søtere, da det ikke gjærer 100%.

Tilbake
Topp