Forslag til Black Betty/Brewdog Libertine?

Bryggegutta skal i gang med skoleårets første batch denne helga. Jeg har virkelig fått sansen for black IPA og dermed blir det å prøve å lage dette. Er dette verre enn å lage IPA/APA? Regner med at fremgangsmåte er tilnærmet lik. Uansett, her kommer spørsmålet. Jeg sliter litt med å finne en god oppskrift som jeg kan bruke for å lage noe liknende, og håper derfor dere kan hjelpe meg. Alternativt er at jeg kommer til å bruke 7F Svartediktet sin oppskrift (http://www.7fjellbryggeri.com/brewoursvartediketblackipa).

Mvh.
Bryggehund

Jeg har laget to batcher av Svartediket, og kan ikke annet enn og lovprise oppskriften. Blir knall hver gang... eller begge gangene :)

Jeg lurer på en ting til. For en gang skyld fikk jeg humlen uveid, og må dermed veie selv. Hvordan blir det da med tørrhumling? Denne skal jo være sterilisert. Hvordan gjør man det?

Humle er desinfiserende, og ølet inneholder da også alkohol. Jeg kaster den rett i karet. Mulig andre er mer forsiktige.

Humle er desinfiserende, og ølet inneholder da også alkohol. Jeg kaster den rett i karet. Mulig andre er mer forsiktige.
Første gang jeg skulle tørrhumle (uten pose) prøvde jeg å desinfisere en skål, for så å fylle den med sterilt vann for å få humla til å "renne ut" av skålen, heller enn å feste seg i starsanen. Det ble en slags jævlig grøt som var umulig å få til å løsne, og kan ikke anbefales.

Tror msevland har helt rett, men de to gangene jeg har tørrhumlet til nå så har jeg hatt humlen i frysen og tatt den direkte derfra. Fungerte bra det.

Det er litt i overkant å si at humle er desinfiserende... men at den har til dels antiseptisk effekt, er riktig.

Tilbake
Topp