Forslag til ekstrakt-sett?

Hei, folkens!

Håper at dette ikke er å banne i kirken, men det får gå. Har brygget en del på ekstrakt-sett nå (en del og en del, i alle fall 4 batcher), og har blitt meget godt fornøyd med resultatene hittil. Er vel enkelheten av det hele som appellerer til meg, men med en bryggerkamerat skal vi snart koke opp noe mer ordentlig.

Har to dunker jeg tenker jeg skal smelle to sett opp i, men veldig usikker på hvilke.. Flasket et Razorback IPA og et med Saga APA for kort tid siden. Veldig fornøyd med begge to.. Men nå trenger jeg noe annet! Prøvd å få tak i Evil Dog og et par andre sett fra Bulldog Brews (mener jeg det heter), men det viste seg å ikke være så lett. Noen som har noen lett tilgjengelige sett å anbefale? Ser at Saga Blonde kan være spennende.. Preferanser er ikke mye, men det er ikke aktuelt å lage hverken porter eller stouts (imperial stout kunne vært moro, men tviler på at noen har ekstrakt-sett av det).

Alle forslag taes i mot med takk!
 
ekstrakt er topp forutsatt at du bruker ganske fersk ekstrakt, en god gjær og god kontroll på renhold og temp under gjæring så blir det helt konge.

etter å ha testet nesten alle settene til bryggselv (de er utgått nå), mange fra muntons, noen fra coopers, noen fra st.peters, noen fra brewferm osv så vil jeg si at de suverent beste settene jeg har prøvd kommer fra muntons. og da særlig de store settene de lager som er på enten 3 eller 3,6 kilo.
de er bra. veldig bra faktisk forutsatt at du får ganske ferske sett. Nå har de faktisk kommet med en ny [les: delvis rebranded serie] som heter hand crafted. de har fått veldig bra. jeg lager belgian style saison fra den serien nå, og oaked ale er nestemann ut. oser kvalitet av settene så jeg har troen på dette.

mangrove jacks hører jeg noen lovprise men har aldri testet de settene selv (men det at bryggselv nå kjører på de lover bra). Muntons har en god porter som jeg har prøvd. stouten deres har jeg ikke laget enda. men husk at du kan lage mye godt selv også da (jeg snakker fortsatt ekstrakt) dersom du har en stor nok kjele. da er du ikke lengre begrenset til å finne ferdige sett.
 
Jeg har lånt boken "Brygg dit eget øl" av en kamerat.
Der er det 100 oppskrifter, og på mange av de finnes det en ekstraktversjon av samme oppskrift.
Hvis du sender en PM så kan jeg sende deg et par bilder så du har noe å gå ut fra :)
 
Takk for mange gode svar, folkens! Mye inspirasjon her. Gleder meg til å sette et par batcher nå som eksamenene er over! :)
 
Sjekk også ut How to Brew av john palmer.. der finner du mange ekstraktoppskrifter.

Så nylig en video på YouTube med John Palmer hvor han sier at han selv fra tid til annen brygger ekstrakt-baserte øl. Og at den ekstrakten vi har tilgjengelig i dag er av så god kvalitet at han ikke har noen betenkeligheter med å bruke den. MEN, selvølgelig gjelder det fortsatt at den er så fersk som mulig... Som flere andre her, har jeg også gode erfaringer med Muntons, dog med ekstra tilsetning av både spesialmalt og humle. Lykke til Haakon!!
 
Ble i første omgang en Belgian Style Ale (Belgian Saison Ale kan jeg forhåpentligvis kalle det.. :p), fra Muntons (Hand Crafted). Planer om å ta ett sett til til uken nå som jeg er i siget, og forhåpentligvis flaske begge settene samtidig.. Mye greiere det.

Tror nok det blir den trippelen som er linket til over, satser på rask levering på den. Evt. noen som har noen tips når det kommer til juleøl? Evt. et sett som kan produsere en (dobbel/trippel) bock, og krydre, kanskje..? Burde vel bli god til jul om den settes nå.

Edit: Northern Breweries shipper ikke internasjonalt.. Da får det bli noe annet! :)
 
Sist redigert:
Ser ut som om denne har fått mye positive tilbakemeldinger.. To sånne sett burde gi 14l med 7,5%... Som visstnok skal være veldig god!

Edit: Ser at Vinsenteret faktisk har Evil Dog double IPA inne.. Men fryktelig dyr frakt da, gitt.
 
Sist redigert:
Angående NB-ekstraktsettet tenkte jeg faktisk ikke på å handle det - men å kopiere det! Dvs, handle ingrediensene på nett. Butikken humle.se har jeg veldig god erfaring med generelt ved handling, og de har ganske godt utvalg av ekstrakt. Rask levering og rimelig frakt (så langt). Bryggselv er også bra.

Dette blir så og si identisk med Tripel-kitet:
- 250 g veldig lys krystall/karamellmalt, feks Crisp Cara Gold (humle.se), eller Carahell (bryggselv, der får du den knust før levering)
- 2 x 1.5 kg lys maltekstralt, feks Munton's light (se humle.se), eller Briess Golden Light (se bryggselv.no)
- 450 g vanlig sukker (istedetfor "Clear Candi Sugar". Samme effekt, meningsløst å bruke penger på egentlig)
- 28 g Perle
- 28 g Saaz
1 pk Wyeast 3787
- 1 pk (500 g) lys tørr maltekstrakt for gjærstarter, evt. kjøp 2 pakker gjær i stedet for starter.

I stedet for flytende Wyeast gjær, kan du feks kjøpe 2 pk Safbrew Abbaye. For en nybegynner er tørrgjær kanskje det greieste. Det blir ikke dårligere øl!

På humle.se laget jeg en handlekurv med alle varene inkl. 1 kg Cara Gold (valgte tørr gjær). Da kom det på 395,- før frakt. Vet ikke om humle.se knuser malt for deg, det må du spørre om i så fall. Du kan fint knuse 250 g caramel malt hjemme i en food processor eller liknende.

På Bryggselv kom det på 424,-, så omtrent samme pris. (kun 300 g carahell, knust).
 
Tilbake
Topp