Forslag til oppskrift? Porter/hvete-øl

Hei
Jeg kunne tenkt meg å prøve å lage en porter til helga, i den forbindelse lurer jeg på om noen har ei god oppskrift jeg kan følge og handle inn etter?

Tenkte å brygge på lørdag/søndag, skal hjemom til brygget igjen helga etter, før jeg igjen blir borte i to uker. Det jeg tenker er, brygging på lørdag/søndag 27-28 sept, eventuell tørrbehandling neste helg, dvs. 3-5 okt, gjæring i påfølgende to uker? Neste mulighet for tapping for min egen del, er 17-19 okt.

Det er godt mulig det blir for lenge om et brygg blir stående nesten 3 uker i samme kar?

Finnes det ei oppskrift som passer mine betingelser på dette forum? Om ikke porter, står mørkt hvete-øl på ønskelista til samboeren.

Even

Så lenge ølet står i 2 uker før du flasker, er det ikke så farlig om du lar det stå et par uker ekstra. Brygging til helgen 27-28 og tapping 17-19 oktober er helt greit.

Dette er essensielt Jamil Zainasheff sin "Who's Your Taddy Porter" fra boken Brewing Classic Styles. Den er god!

OG 1.052
FG 1.013
IBU ca 29

Malt:
75 % Maris Otter
10 % Brown malt
10 % Crystal 60 L
5 % Chocolate

Mesk på 67 C i 60 min.

Humle:
2,1 g/l Fuggle (4,5 % AA) @ 60 min
1 g/l Fuggle (4,5 % AA) @ 10 min

Kok 60 min.

Gjær: WLP013.

Takk for svar. Fikk et inntrykk av at de fleste øl tåler inntil tre uker på gjæringskar, hvilket passer meg bra den runden her. Jeg var innom Bakke brygg i Trondheim å handla ingredienser til en robust porter i dag, første gang jeg brygger porter så det blir spennende.

Even

Har sett du har en del innlegg på forumet, mulig du kan svare meg på et spørsmål. Dette blir tredje brygget for min del nå, jeg bruker en 3.5 KW induskjonsplate og en 36 liters kjel fra bryggselv.no. De to første rundene har jeg hatt en del mer avkok en det som har stått. Denne runden tenkte ejg å være litt mer nøyaktig å ikke stresse i overgangen mellom mesk og kok. Jeg har en batch size på 25l, boil size mener jeg å huske var 29l. I dette tilfellet vil er det meningen at det skal være 29l idet rullende kok begynner? Det er isåfall i det punktet da rullende kok har begynt at jeg har startet nedtellingen og tilført første runde med humle ved de to forrige. Oppskriften det er tatt utgangspunkt i er denne, nedjustert selvfølgelig; http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/73679/bakke-brygg-robust-porter-50-l

Tilbake
Topp