Hjelp til porter oppskrift

Lars-Vatne

Norbrygg-medlem
Hei, lurte på om noen kunne sett på disse oppskriftene å se om de ser greie ut? Å muligens komme med noen gode tips. Er andre gang jeg lager oppskrifter, og første gang jeg lager en porter

Tusen takk for all hjelp
IMG_0237.png
IMG_0237.pngIMG_0236.pngIMG_0235.png
 
Hei, lurte på om noen kunne sett på disse oppskriftene å se om de ser greie ut? Å muligens komme med noen gode tips. Er andre gang jeg lager oppskrifter, og første gang jeg lager en porter

Tusen takk for all hjelp
Vis vedlegget 65265
Vis vedlegget 65265Vis vedlegget 65266Vis vedlegget 65267
Hvis det er noe i retning av Fullers London porter du er ute etter, er den øverste i nærheten. Jeg ville droppet havren. Bruk heller mer GP. Du kan også vurdere Maris Otter, men store forskjellen er det ikke.
 
Hvis det er noe i retning av Fullers London porter du er ute etter, er den øverste i nærheten. Jeg ville droppet havren. Bruk heller mer GP. Du kan også vurdere Maris Otter, men store forskjellen er det ikke.
Jeg er enig i at havren godt kan droppes. Men jeg ville helt klart heller brukt Maris Otter enn Golden Promise - sjøl om det nok ikke gjør all verdens forskjell. GP er litt nøytralt, synes jeg. MO tilfører mer smak (brød/kjeks), og i alle fall i en porter kommer det godt med.

Golden Promise er vel egentlig særlig brukt av distilleriene? Ikke at det er noe galt med det av den grunn, altså.
 
Brown malt mener jeg er et absolutt must i porter. Også enig med Finn, Maris Otter er et bedre valg enn Golden Promise (som jeg ville ha spart til de lyseste friskeste leskende øltypene). Så en liten input herfra, prøv Weyermann sin Roasted Rye / Chocolate Rye. Den er fabelaktig i porter, jeg bruker 8% i min.
 
Her er det også mulig å teste / leke litt. Du kan meske uten mørke tilsettinger i 45 minutter, dele i to, og meske disse to med forskjellige mørke malt i 15 min.
Du får to vidt forskjellige øl dersom du bruker sjokomalt vs. Brownmalt.
Hver av disse kan du også dele i to og bruke forskjellig humle/gjær. Plutselig har du fire øl du kan blindtestet med :cool:
 
Veldig mange mener det. Sjøl syns jeg det blir klart best uten, så jeg ville valgt en variant uten brown malt med et par varianter sjokolademalt i stedet. Trådstarter må vel nesten bare prøve seg fram og finne ut hva hen liker.
Porter er jo historisk knytta til brown malt, men det var et annet malt enn dagens brown malt - og ingen ville finne på å brygge en porter med 100% brown malt i dag, som man gjorde på 1700-tallet og inn på 1800-tallet. (Det ville jo ikke gå, heller, siden vårt brown malt ikke har diastatisk kraft.) Porter er vel egentlig en stil som rett og slett døde ut en gang rundt 1970, og som er blitt gjenskapt av craft beer-bevegelsen. Den er antakelig lite autentisk - men er like forbannet en stil i dag. Og i følge John Keeling, som skapte Fuller's London Porter, er det ikke mulig å brygge en porter uten brown malt.

Keeling er ikke Gud (eller Gordon Strong, som noen kaller ham), så det er sikkert diskutabelt. Og jeg er ikke veldig glad i brown malt, jeg heller - jeg synes det er et skummelt malt som i alle fall bør brukes med forsiktighet.

Simpson's brown malt er litt spesielt, det er på opp mot 500 EBC, og skulle kanskje heller kalles et kaffemalt, en type akkurat litt under pale choko. Jeg ville forsøkt det om du kunne få tak i det.
 
Tilbake
Topp