Forslag til utstyr?

Hei,

Fikk et gavekort fra fruen på 2000,- på bryggeland for en stund tilbake og tenkte å komme i gang nå. Har sett på BB30 hele tiden, men den har de nå tatt ut av sortimentet. De har pt grainfather, men tenker at 8400,- er en litt stiv pris når jeg aldri har brygget noe før. Samtidig tenker jeg det er fornuftig å kjøpe noe utstyr som jeg kan leve en stund med, og evt bygge videre på dersom det virkelig tar av.

Har dere noe forslag til hva jeg bør velge? Bruker man 2k på tilleggsutstyr og råvarer uansett, slik at jeg kan kjøpe biab et annet sted, eller burde jeg heller gå for kjeler, kokeplate mv og droppe hele biab-biten?
 
Hva med en SS Brew Kettle? Så kan du bruke den til biab i begynnelsen og i et 3-kjelsoppsett når du vil utvide senere.
 
Hei,

Fikk et gavekort fra fruen på 2000,- på bryggeland for en stund tilbake og tenkte å komme i gang nå. Har sett på BB30 hele tiden, men den har de nå tatt ut av sortimentet. De har pt grainfather, men tenker at 8400,- er en litt stiv pris når jeg aldri har brygget noe før. Samtidig tenker jeg det er fornuftig å kjøpe noe utstyr som jeg kan leve en stund med, og evt bygge videre på dersom det virkelig tar av.

Har dere noe forslag til hva jeg bør velge? Bruker man 2k på tilleggsutstyr og råvarer uansett, slik at jeg kan kjøpe biab et annet sted, eller burde jeg heller gå for kjeler, kokeplate mv og droppe hele biab-biten?
Dersom du ikke har laget øl før ville jeg anbefale coopers startsett. Da får du to kasser med flasker, gjæringsdunk, oeclevekt osv. Nok til å komme igang. I tillegg burde du kjøpe deg bryggerirens og starsan for rengjøring og sterelisering.
Istedet for beer brew 30, grainfather og brewmester som er litt avanserte boil-in-a-bag systemer burde du heller kjøpe en stor kjele, 50 liter og en nylonbag. Mye billigere og gjør akkurat det samme som nevnte systemer.

De aller fleste starter brygge eventyret sitt med coopers ølsett.
 
Du finner Beerbrew30 på finn.no. F.eks denne, finnkode 58913201.

Jeg startet rett på en Brewster, og byttet den i en BeerBrew30 etter et år, og er knallfornøyd. Enkelt og lettvindt, og om du tror dette er noe du vil holde på med, så vil jeg anbefale å gå på en "All in One" bryggemaskin.
 
Det kommer kanskje litt an på hva slags praktiske muligheter du har hjemme, og hva du eventuelt har som kan brukes i en bryggeprosess. Bor du i en liten trang leilighet, eller har du et digert hus - eller noe midt i mellom? Tenk på at når du skal koke, må du ha ventilasjonsmuligheter. Har du noen god varmekilde? En kraftig gassbrenner, eller ei induksjonsplate? Har du noen stor gryte allerede, kanskje?

Du bruker fort 2000 på diverse plukk, så om økonomien ellers tillater det, er det ikke noen dum ide å skaffe seg en brukt BB30. (Jeg startet rett på en BB60, og er veldig lykkelig med den.)

Ellers går det altså an å brygge det beste ølet med ganske enkle midler. Det er ikke veldig mye du ha. Det du ikke kommer utenom, er en stor kjele, og en varmekilde som kan håndtere den (Det er grenser for hvor stor kjele komfyren din kan håndtere, men du må jo ikke brygge så store kvanta til å begynne med. Coop har brukbare kjeler som ikke er så dyre.)

Om kassabeholdningen er god, så er kanskje en Grainfather et ganske lurt valg. Om du skulle finne ut at dette ikke er noe du kommer til å holde på med, så er nok den veldig lett omsettelig, så du vil ikke tape så mye på det. Og om du kommer til å holde på, så vil du sikkert etter hvert bygge opp et ønske om noe sånt.
 
Jeg vil ha gått for et Coopers startsett vis det er for å prøve brygging som olhund sier.Grunnen er att du det meste av det det du trenger og det er fult mulig å lage et bra øl.Har du mer penger å bruke så er BIAB en vei å gå.
 
Jeg brygget noen sånne sett (fra Bryggselv) først, og regner det som rimelig bortkastet. Det ble drikkelig, men ikke egentlig godt. Og det har lite med brygging å gjøre; du lærer vel ikke noe særlig av det. (Ok, gjæringsdelen er lik, og gjæring er viktig, men likevel.)

Mulig coopers-settene er bedre, har ikke prøvd, så jeg skal ikke være for tverrsikker.
 
Jeg brygget noen sånne sett (fra Bryggselv) først, og regner det som rimelig bortkastet. Det ble drikkelig, men ikke egentlig godt. Og det har lite med brygging å gjøre; du lærer vel ikke noe særlig av det. (Ok, gjæringsdelen er lik, og gjæring er viktig, men likevel.)

Mulig coopers-settene er bedre, har ikke prøvd, så jeg skal ikke være for tverrsikker.

Har smakt mange ekstrakt bygg og mange er like bra uten tvil som brygging med allgrain.. Viktigste er å bruke en god gjær..

Var på et øl brygging mesterskap hvor det var totalt 18 øl som var utstillt.. Smakte på det meste og alt var godt. Men ølet som ble stemt fram av publikum som beste øl var ekstrakt øl..

Easybrew
 
Takk for mange gode svar og tips :) Har ventet litt på å komme i gang i et års tid nå, men har ventet fordi vi flyttet fra 80 kv leil. til 220kvm hus. Nå er det plenty av plass både til brygging og til lagring av øl :) Til lommebokens (og fruens) store fortvilelse så går jeg som oftest "all-in" så etter å ha lest gjennom det meste på forumet her det siste døgnet så tror jeg at jeg kliner til med en GF med en gang :) Som nevnt så er den jo lett omsettelig om hobbyen, for formodning, ikke skulle tilta.
 
Det høres ut som en god ide. Har selv en Grainfather, og de forbedringer som er gjort på den sammenlignet med Beer Brew og Bratberg kompaktbrygger. Er vel verdt pengene, ihvertfall om du ønsker enkel og bekymringsløs brygging.
 
Har smakt mange ekstrakt bygg og mange er like bra uten tvil som brygging med allgrain.. Viktigste er å bruke en god gjær..

Var på et øl brygging mesterskap hvor det var totalt 18 øl som var utstillt.. Smakte på det meste og alt var godt. Men ølet som ble stemt fram av publikum som beste øl var ekstrakt øl..

Easybrew

Jeg tenkte ikke på ekstraktbrygging, men på "brygging" med ferdighumlet ekstrakt som du bare blander ut i varmt vann og setter til gjæring. Tviler ikke et øyeblikk på at du kan brygge verdens beste øl med ekstrakt. Men da må du jo koke for å få tilsatt humle - og dessuten gjerne bruke noe krystall- og annen spesialmalt i tillegg.
 
Tilbake
Topp