Forsøk med maisbasert øl - feilet

Min kone synes ølbrygging er facinerende, men drikker ikke ølet vi lager. Årsaken er at hun ikke tåler hverken dette eller vanlig pils særlig godt. Hun har ikke påvist problemer med gluten, men får også mageproblemer av fin hvetebakst i kombinasjon med sukker (bløtkake er et godt eksempel).

Hun tåler Corona og flere andre mais-baserte øl ganske bra, så ett par flasker i løpet av en kveld gir henne ingen problemer. Hun liker også smaken (eller mangel på sådan) på dette ølet, og er ikke glad i hverken mye maltkropp eller bitterhumle.

Målet er å laget et øl som hun liker og tåler, og at jeg slipper å gå på butikken å kjøpe dette skvipet til 100 kr. pr. liter. Nå har ikke fruen et konsum som ruinerer oss, men jeg synes det går på stoltheten løs å kjøpe dette.

Så her er uttrekk fra loggen vår:

50 liter på gjæringskar

Meskevann 35 liter, skyllevann 41 liter

7 kg. pilsnermalt
5 kg. flaket mais

Mesk 60 min 66 grader
Skylling 60 min 78 grader

SG før kok 1.043

Koking 90 min
Saaz (4,1%) 39g 60 min
Perle (4,4%) 20g 60 min
Irish moss 15 min
Whirl flock 15 min
Citra 30G tørrhumles
OG 1.048

Avkjøling til 16,5 grader 30 min.
Stå rolig uten kjøler i 20 min før tapping på gjæringskar (ca. 7 liter
grums som vi ikke tappet, hadde blitt litt mindre om vi ventet lengre)

Gjærstarter med Safale US-05 (pitchet på 16,5 grader)
Brewers Clearex 20 dråper i vørter i gjæringkar

Gjæringstempt 17 grader + 1 grad pr døgn til 20 grader
FG 1.010, flasket med 6 gram sukker pr. liter.

Jeg fulgte nøye med gjæringstemperaturen, og vet at den gikk for seg i henhold til planen. Vi syntes utbytte var litt lavt, men hadde også tatt høyde for dette. Vi hadde som mål å nå en alkoholprosent på ca. 5, noe vi traff spot on. Årsaken til lavt utbytte er trolig at vi passerte 40 % mais, og at det derfor ikke er nok ensymer i pilsnermalt til å omdanne stivelse til sukker.

5 dager etter flasking tok vi en smakstest, og den var faktisk ganske bra. Det var en typisk sødme fra mais og fargen var veldig lik Corana. Det var et hint av gjærsmak fordi den ikke hadde var ferdig med sekundærgjæringen, men dette var vi forberedt på.

Etter 9 dager smakte vi igjen, og den uferdige “gjærsmaken” var borte, men nå er det en ettersmak som er mye mer fremtreden. Den kan best beskrives som “kunstig søtningsstoff”. Jeg får assisasjoner til billig lettbrus når jeg kjenner ettersmaken, og ølet er ikke drikkelig etter min mening. Kanskje blir det bedre etter å ha stått litt?

Min teori er at det er sødmen fra maisen krasjer med ale-gjær (US-05). Jeg kan ikke se noe i prosessen som er gjort feil, men siden oppskriften er laget av en amatør (oss), er det store muligheter for at det er der feilen ligger.

Er det noen som har innspill her? Samme oppskrift med litt mindre prosent mais og en lager-gjær i stedet?

Hilsen Marius
 
Prøv med ein lagergjær, WLP sin spesialiserte mexican lager yeast, eller californian/san fran lager yeast der fyrstnemnde manglar.
 
Med såpass mye mais og tynn mesk må dere kanskje øke mesketiden for å få full konvertering.

Gjorde dere jodtest?
 
Vi gjorde ikke en jodtest, men det burde vi begynne med.

Mesken varte i 60 min, men vi skyllet også i 60 min, malt/mais hadde derfor lang kontakttid med vann. Vi bruker autosparge, så nivået på meskevann var konstant 2 cm. over maltsengen under hele skyllingen.

Vi hadde en FG på 1.010, så det gjæret greit ut. Jeg er egentlig ikke så bekymret for at utbytte ble noe lavt, men mer interessert i å vite hva som forårsaker den kunstige ettersmaken. Vi skal la det stå en uke til, men er det ikke borte da vil denne batchen gå til Dodraugen.

Både "Cream of three crops" og bruk av Mexican lager gjær på omtrent samme oppskrift som over er farbar vei for neste forsøk.
 
Har brygget denne noen ganger og er veldig lik orginalen, bruker ris i tilleg til mais

BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: 32 # Corona 1,3
Brewer: Brede Venås
Asst Brewer:
Style: Standard American Lager
TYPE: All Grain


Blitt et meget fint øl, veldig likt orginalen, litt klarere enn første verson, fint skum krisp og fin avslutning. Blir denne gjæren fremover.

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 75,87 l
Post Boil Volume: 65,52 l
Batch Size (fermenter): 60,00 l
Bottling Volume: 57,00 l
Estimated OG: 1,048 SG
Estimated Color: 5,6 EBC
Estimated IBU: 15,5 IBUs
Brewhouse Efficiency: 83,00 %
Est Mash Efficiency: 87,2 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
10,00 g Calcium Chloride (Mash 60,0 mins) Water Agent 1 -
8,00 ml Lactic Acid (Mash 60,0 mins) Water Agent 2 -
7,50 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 3 65,2 %
2,00 kg Corn, Flaked (2,6 EBC) Grain 4 17,4 %
2,00 kg Rice, Flaked (2,0 EBC) Grain 5 17,4 %
15,00 g Hallertau Magnum [14,00 %] - First Wort Hop 6 9,9 IBUs
12,00 g Hallertau Magnum [14,00 %] - Boil 30,0 m Hop 7 5,7 IBUs
4,0 pkg Mexican Lager (White Labs #WLP940) [35,4 Yeast 8 -


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Total Grain Weight: 11,50 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Protein Rest Add 49,29 l of water at 57,9 C 55,0 C 30 min
Saccharification Heat to 64,0 C over 15 min 64,0 C 75 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 10 min 75,6 C 10 min



V2 30.04 brygget med mexican lager W940 gjæret på 10 grader og sto vel ca 5 uker og var bedre og klarere enn første versjon. meget god lagergjær og brukt til julebokk.
Gjæret veldig fint.


Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com
-------------------------------------------------------------------------------------
 
Takk Brede!

Dette så veldig bra ut. Kjøpte et kjøleskap til i går, så med en STC kan jeg få temperaturkontroll også til lagergjær. Skal forsøke meg på denne her
 
Har brygget denne med hell til damene som kommer på øldrikking her i huset, altid en slager der.
Sammen med cascade er det 35g 60min-5g 15min-5g 5min med Palisade humle.
Beercalc har ikke denne på lista si så derfor er den ikke med på skjemaet.
6030667c1804e21a3500fcad451e198d.jpg
 
Takk Pedersen!

Dette ser ut som noe også jeg kan like en varm sommerdag, til avveksling fra Wit (som det går endel av på sommeren). Kona vil nok gjerne ha enda lavere IBU. Hun er ikke glad i bitterhet, og synes Corona er passe (ligger vel på under 15 IBU).

Hilsen Marius
 
Hvis øl ikke smaker godt en uke eller to etter tapping, la det stå litt til :)

Ny smakstest i dag, og det har skjedd en positiv utvikling. Fargen på ølet er nå omtrent identisk med Corona, mens det for en uke siden hadde noe frosttåke. Den søte og rare ettersmaken er nå borte, og fruen synes dette var riktig så godt. Det er en ganske mild, men likevel markant smak av ale-gjær (fordi dette er en ale) og smaken er ikke dårlig, bare litt feil i forhold til stilen. Jeg tror faktisk dette ølet kunne ha blitt veldig bra med en mexican lager gjær.

Da går ikke dette til do-draugen likevel, men neste batch med noe tilsvarende blir nok med en lager gjær. I dag fikk jeg pakke i posten av Hans Einar, så nå er både kjøleskap og STC-1000+ i hus.

Takk for tips og oppskrifter!
 
Tilbake
Topp