Forsøk på å lage noe lignende: NM 07 LA1 - Andrimne American IPA - Gahr Smith

C@O

 
Har følgende tilgjengelig:
6.5 kg Pale ale malt.
100g cascade 7.1%
100g cascade 7.7%
1 ltr gjærstarter wlp 001 (stått i ca 3 døgn når den skal pitches)


Gjort noen beregninger selv, men er veldig fersk (brygg#3) så lurer på om det er noen som kunne tatt seg bryet om å se om dette ser greit ut:
Bruker 36 ltrs kjele til mesking og koking....

Est.OG: 1.063
Est. FG: 1.018
Est ABV: 6%

25 liter vann til mesking.
Meske temp: 65 º (har hatt problemer med at de tidligere batchene ikke gjæret skikkelig ut, så nå får jeg heller ligge litt på lavsiden) stoler ikke på glasstermometeret mitt lenger...
Mesketid: 60 min.
Skylling: slik at jeg ender opp med ca: 28,5 liter før kok ( tror jeg har ca 13% som forsvinner i damp)
Koketid:60 min
Batch: 25 liter

Humle:
60 min: 90 g 7.7 %cascade
15 min: 20g 7.1% & 10g 7.7% cascade
5 min: 40 g 7.1%
40 g 7.1% cascade tørrhumles.

IBU: 83 ( blir dette MEGET bittert? Har ikke noe å sammenligne med..)

Innspill/forbedringer mottas med takk!
 
Bruk de siste 10 grammene på 5 minutter for bittelitte mer smak og aroma. Du kan sikkert også fjerne 10 gram fra bitterhumla og legge til seinere i koken. 80 IBU er akkurat passe altså, men smak og aroma på balanses det også.

(Men det er bare min mening, jeg er glad i humledominert øl, men bitterheten må ikke slå meg i trynet, hehe...)
 
Ok, jeg skal prøve å justere ned IBU litt. Ikke lyst å bli slått i bakken av bitterheten...  ;D
Er koketid og mesketid på 60+60 min ok? Prøver å korte nedbryggedagen litt, men dropper det hvis resultatet blir crap. Noe å bekymre seg over å meske på 65º? Er som sagt redd for å gå for høyt og få masse ugjærbar vørter. Min tid som lettøl-koker ( 4-4,5 ABV) er forhåpentligvis over...
 
Jauda, 60+60 er nydelig. Mesketemp på 65c er helt problemfritt. Noen vil nok argumentere for å øke mesketemperaturen littegranne, altså 66-67c for å unngå å bare få de gjærbare sukkerartene. Selv så starter jeg innmesk på 68c, rører inn maltet, smeller på lokket og lar det stå en time. 2-3 grader varmetap er da kalkulert for(forhåpentligvis så slipper jeg dette i framtida, da jeg skal bygge meg et HERMS-setup)

Når det gjelder koking er 60 minutter en helt nydelig standard å følge. Noen koker i 90 minutter på all øl de brygger, og følger vanlig humleskjema fra 60 minutter. Dette har jeg ikke prøvd meg på sjøl, men det skal visst gi jevnere, sammenlignbare resultater.
 
Tilbake
Topp