Forsøk på en Honey Ale

Hei,

Har forsøkt meg på en Honey Ale, satt en batch av den allerede og den smaker jo fortreffelig, men jeg er ikke helt fornøyd, og jeg klarer ikke å sette fingeren på hva jeg kan få gjort med den. Noen som har noen tips til meg på denne?

Honey Ale

Til ca, 23 liter øl

Pale Malt 7 EBC 5500g 87%
Munchener / Munich malt 20 EBC 500 g 8%
Cara Pils 37 EBC 150 g 2 %
Cara Amber  60 EBC 150 g 2 %

Meskeskjema:
Innmesk på 65 grader

Humle:
Cascade 6,5% Alpha 50 g 60 min
Williamette 4,9% Alpha 25 g 10 min
Williamette 4,9% Alpha 25 g 5 min

Total koketid: 60 min

Krydder:
Honning 450g tilsettes de siste 5 min av koketid.

Gjær:

Safale US-05

Ser ikke noe opprivende med den oppskriften.

Vi brygget en honey ale som ble rimelig bra, med ca 90 % pale, og noe biscuitmalt og noe crystalmalt. Brukte fuggles mener jeg å huske. Har ikke brukt cascade som bitter, den gjør seg godt som aroma evt tørrhumling i humledrevne øl, men sikkert andre som kan si noe om dens egenskaper som bitterhumle. I et honningøl tenker jeg at det er best om malt og honningsmaken får dominere, og kanskje du burde valgt humletyper som tillater det i større grad?

Ellers begynner jeg å forstå mer og mer at valg av gjær og gjæringstemperatur har veldig mye å si for smaken.

Jeg brygga en Honey Blonde Ale med Pale malt, crystal og biscuit, Fuggles og EKG humle, wlp001 gjær og 450 g Bringebærhonning fra Kjartans! Personlig syns jeg den blei utrolig god ! Er utrolig mye forskjellige meninger om hvordan man skal håndtere honninga, så legger med en link jeg leste før jeg brygga den, som kanskje kan hjelpe deg noe. !? (hvis det er der det ligger da) http://beersmith.com/blog/2009/09/05/brewing-beer-with-honey/

Tilbake
Topp